• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Linnen kap van een boot schoon krijgen

Daniel092

Detailing addict
19 sep 2011
78
55
Beste leden,

Ik had een vraagje. Ik heb een klant die graag zijn linnen kap van zijn boot wil laten reinigen van groene algen etc. Nu heb ik een beetje rond gezocht en kwam ik uit op Autoglym - Cabriolet Fabric Hood Maintenance Kit Nu is mijn vraag werk dit een beetje icm een linnen kap en hoeveel setjes heb ik nodig voor het totale oppervlakte ( zie foto )

Ik hoor het graag van jullie.
conv_1035.webp

conv_1036.webp

Gezien de staat van onderhoud; lauw warm sopje BioTex en een paardenharen borstel
Als je in de buurt van Hilversum woont kan je mijn borstel ophalen bij Musje83 ;-)

Is het mogelijk om heel de kap in een wasmachine te krijgen ?? ( of mag dit niet :weetniet ) Desnoods in een wassalon , daar hebben ze grotere trommels .

APC ( All Purpose Cleaner) werkt bij dit soort vervuiling ook erg goed en dan in een verdunning van 1 ; 10 en met een borstel en veel lauw water aanbrengen.
Gezien de hoeveelheid groene aanslag zal je het zeer waarschijnlijk wel meerdere keren moeten herhalen.
Mocht je een hoge druk reiniger erbij gaan gebruiken, zorg er dan wel voor dat je niet te dicht bij het oppervlak werkt en onder een hoek van ca. 45 graden om schade aan het doek te voorkomen.
Op deze wijze ervaring opgedaan met een zeer vervuilt cabriodak en uiteindelijk een goed resultaat bereikt. Veel succes ermee.

Ik heb de nodige ervaring met dit soort Sprayhoods bij sloepen etc.
Je moet je realiseren dat deze stof meestal een coating heeft om waterdicht te zijn. Wel nog enigszins ademend bij toepassing van houten sloepjes.
Voor polyester boten maakt men meer gebruik van een gesloten structuur op vinyl basis. Ook wel Bisonyl genaamd.
Jouw versie kun je het beste schoonmaken met een harde waterstraal en een fijnharige, stugge borstel. Een hogedrukreiniger is te krachtig. Heel voorzichtig en van grotere afstand kun je het wel doen maar let vooral op het stiksel. De eerder genoemde 45 gr is juist. Mooiste is als je de druk kunt instellen naar halve kracht.
APC en Biotex zou ik pas toepassen als indien de vervuiling echt hardnekkig is.
Na het reinigen zou ik zeker de kap impregneren met een middel om hem waterdicht te maken.
In de campingwinkels zie deze middelen vaak goedkoper dan in de watersportwinkels....
Vaak jerrycans of flessen met vloeistof welke je kunt oplossen in water.
Ultramar, of Starbrite etc.
Ouderwetse aluin kan ook. Wie gebruikt het nog? Alleen de "oude" ervaren scheerders die toch nog een sneetje oplopen :)
Stiksel extra laten inwerken of laten herstellen.
Levensduur van zo'n kapje is tussen de 8 en 12 jaar. Ligt een beetje aan de winterstalling etc.

Succes!

Voor het beschermen zou ik toch echt voor iets beters gaan dan het gebruikelijke in de boten- / tentenwereld
Neem de Gyeon Fabric Coating die kan heel wat hebben, zeker als je de tweede laag wat helpt drogen met een fohn
Raggtop werkt ook prima, maar die houdt wat minder lang

Ik heb daar nog geen ervaring mee. Gezien de naam Die Gyeon heeft verwacht ik een goed resultaat.
Nadeel is de prijs per oppervlakte in combinatie met een beperkte houdbaarheid. Zal hem niet voor een tent worden maar natuurlijk wel voor een cabriokapje.
Wie gaat voor een review?

Een emmer Soda werkte erg goed op mijn kap ic.m. een borstel en veel geduld.