• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

loew cornell fine line painting pen

Kan dit alleen op liggende delen, en hoe stop je de pen?
het kan ook op staande verticale vlakken., mits je geen puntjes aaneengesloten onder elkaar zet. Dan vloeit het samen en doet de zwaartekracht de rest. Om het vloeien tegen te gaan kun je de "verbindende" puntjes ook iets later toevoegen als de eerste al droger zijn geworden. Kwestie van proberen wat wel/niet werkt.
 
De Loew Cornell Fine Line Painting Pen werkt dus prima met de verf uit een lakstift van de autodealer die mogelijk wat dikker is dan de verf uit een blik bij de bodyshop. De blanke lak is echter wel wat te stroperig en kan het kanaaltje in de pen verstoppen.

Nu doe ik een druppel verf uit een lakstift op een stukje karton en ik doop het puntje van een houten (olijven)prikkertje in de druppel verf. Met het druppeltje verf aan de prikkertje laat ik de beschadiging in een of meerdere keren vollopen. Dat werk prima en ik vraag me af of de painting pen een beter resultaat gaat geven. Zelf ervaring op doen is natuurlijk het beste, maar voor ik € 25 uitgeef hoor ik graag de ervaringen van anderen.

Mijn indruk tot nu is dat de pen snel verstopt raakt, wat niet het geval kan zijn bij een houten prikkertje. Ik verwacht dat reservoirtje in de pen het mogelijk maakt om meerdere of grotere bschadigingen in een keer op te vullen. Een prikkertje moet ik vrij snel opnieuw in de verf dopen. Daarmee kan de pen geschikter zijn voor het opvullen langere krassen.

De pen zal na elk gebruik goed schoongemaakt moeten worden om verstopping te voorkomen. Het prikkertje gooi ik na gebruik weg. De houten prikkertje kosten niet veel. De pen is ook niet mega duur, maar voor € 25 kan ik een hoop houten prikkertje halen bij de supermarkt.

De grote vraag voor mij blijft of de genoemde nadelen opwegen tegen een mogelijk mooier resultaat met de pen. @PeterM en @schaef wat is jullie mening hierover?
Nadat door de stroperige blanke lak de pen verstopt raakte ben ik ook verder gegaan met prikkertjes. Het kan, maar met de pen werkt het veel nauwkeuriger., daarmee kun je doseren. Je tikt als het ware een puntje op zijn plek en tikt er nog meer puntjes naast tot het kuiltje gevuld is. Dat lukt je met een prikkertje niet. En met de pen kun je schrijven, waarbij de lijn even dun blijft. Je vult zo een kras beter op dan met een prikkertje.
Ik ga de blanke lak eerst iets verdunnen met thinner als ik verder ga met de pen. Ben wel benieuwd of het dan nog verstopt en of het voldoende dekkend is.
Later deze week kan ik laten weten of dat werkt.
 
@LB ik vond het een prettig ding, en de manier die jij aangeeft werkt ook goed, doe ik ook wel eens. Met de pen moet je echt even het gevoel krijgen om de verf eruit te krijgen. Het loopt er namelijk niet echt vanzelf uit. Ik kwam deze een hele tijd geleden tegen en hier zie je een beetje hoe het werkt. Heb hierna de pen op ebay uit de VS laten komen voor iets van 9 euro.

Dank voor het delen van je ervaring.
 
Zoals beloofd zou ik jullie over het vervolg informeren:
Vanmiddag heb ik eerst wat thinner toegevoegd aan de blanke lak, voordat ik verder ging. Nu zijn alle "kuiltjes" met blanke lak gevuld. Voordat ik, op zijn vroegst over 2 dagen, ga polijsten, moet ik de plekjes eerst nog vlak maken.
Wat denken jullie: zal ik gaan kleien of beter natschuren met 3000?
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Waarom zou je willen kleien nadat je geschuurd hebt?

Kleien zit normaliter eerder in de stappen, na het wassen en reinigen. (Vóór polijsten/waxen/cleanen/etc)

Wat bedoel je precies met "polish"? Er kan verwarring ontstaan omdat bepaalde merken deze term voor een schurend polijstmiddel gebruiken, andere weer voor een glaze, andere weer voor een paint cleaner.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Allereerst ter info: voordat ik met de steenslag reparatie begon was de motorkap pas in de wax gezet. Ik heb de steenslagplekjes telkens eerst ontvet voor het aanbrengen van kleurlak, en blanke lak na tussentijds met 3000 natschuren.
Antwoord op jouw vraag: het natschuren is alleen ter plaatse van de blanke lak "bubbles". Daarna ga ik verder met de hele motorkap resp. quick clay detailing, ultimate compound, ultimate polish en ultimate wax. Alle producten zijn van Meguiar.
 
Persoonlijk vertrouw ik er nooit 100% op dat een ontvetter alles verwijderd, zoals in dit geval een laagje wax. Hoe dan ook zal ik dus in de steenslag proberen te schuren om zeker te weten dat ik het gross van wax/vet/etc. heb verwijderd. (En dus ook roest)

Ik heb zelf nog nooit dusdanige diepe steenslag of krassen verwijderd dat ik nog ruimte over hield voor clear coat. Ik vulde het defect met een cocktailprikkertje of touch-up stick met verf uit een lakstift die ik eerst in warm water had laten weken. (Vloeibaarder)
Het ''bultje'' wat er dan overbleef, die schuurde ik vlak met 1500/2000 of net wat er nodig was. Hierbij raakte ik ook lichtjes de omliggende lak zodra de bult vlak was, maar dit polijst je weer tot hoogglans.

(Kleien gaat bij deze stappen niets voor je doen, maar wél bij de stappen vóór dit alles)

Nadat het schuurbeeld mooi strak was en de lak dus vlak, ging ik met een grove combi (Harde pad + grofpolijstmiddel) de lak corrigeren. Je zal nu al een goed resultaat moeten behalen.
Na deze grove stap ga ik afschalen in combi. (Medium of Fine)

Mooi voorbeeld van Meguiars en de term ''Polish''. Dit is een glaze en zijn olien verhullen de boel dus. Je hebt dus niet feitelijk de lak gecorrigeerd, maar tijdelijk resultaat. ;)
 
Dank voor je antwoord Quantoxx,
Als ik jouw advies projecteer op de huidige stand van mijn project. dan ga ik
- over 48 uur eerst de bultjes gladschuren
- dan met de compound de hele motorkap
- vervolgens polijsten. En welke zou dan volgens jou een beter alternatief zijn?
 
* Schuren met een applicator/schuurblok. Scheelt je een hoop geneuzel.

Compound = grof polijstmiddel = polijsten. ;) Ik vond de Ultimate Compund niet helemaal mijn ding, dus heb er ook niet veel ervaring mee. Maar met dit grove polijstmiddel kan je de schuurkrassen van het schuren verwijderen en al werken aan je hoogglans. (Herhalen indien nodig, je resultaat moet hierna al goed zijn qua schuurkrassen en primaire glans)

Na deze stap, afhankelijk van hoe goed je resultaat al is, zou ik sowieso een medium en/of fijn combi gaan gebruiken om de hoogglans echt te verbeteren.

Persoonlijk zou ik de Ultimate Compound vervangen voor een polijstmiddel van bijv. Monello / Scholl / Gyeon / Nanolex / etc. Deze merken hebben in hun polijstmiddelen-reeks ook medium en fijne gradaties zitten. Als je elke gradatie in huis hebt i.c.m. bijbehorende pads, heb je altijd de juiste combi in huis. :p
 
OK Quantoxx,,
Voor goed begrip zet ik de stappen op rij;
1. ik schuur nat met 3000 en een schuurblokje de bultjes weg
2. dan ultimate compound de gehele motorkap totdat het geen verdere verbetering geeft
3. dan een medium of fijn combi ?? Wat is een combi? Kun je in de goede volgorde aangeven welke middelen ik dan eventueel zou moeten gebruiken

Naast de Ultimate compound, ultimate polish en ultimate wax van Meguiar wil ik hoogstens 2 andere producten erbij nemen, als dat het resultaat verbetert. Welke zou jij dan kopen gelet op wat ik nu al heb.

NB mijn BMW heeft een lichte metallic kleur, Titansilber metallic. Is dat eventueel ook nog van belang voor de keuze van producten?
 
Ik weet natuurlijk niet wat je ervaring is met wetsanden, maar aangezien je daar sowieso aan zou beginnen, lijkt het mij dat je dit vaker gedaan hebt?

1) Motorkap wassen en kleien.
2) Schuren van plekken.
3) Grof polijsten van plekken om de schuurkrassen te verwijderen.
4) Afschalen met een fijnere combi. (hoogglans)

Ik zou mijn aandacht richten op de plekken en niet de gehele motorkap. Deze kan je vooraf eerst optimaal maken of nadat je de plekken strak hebt. Persoonlijk had ik eerst de hele kap strak gemaakt, dan de plekken aanpakken zodat je weet waar je eindresultaat moet liggen.

Een combi is een combinatie van pad + polijstmiddel. Een grove combi is dus een harde pad met grof polijstmiddel, een zachte pad met fijn polijstmiddel is een zachte combi, etc.
Ik weet niet welke pads je hebt, welke machine, etc.

Zoals ik al zei: Een reeks polijstmiddelen is wel handig. Zo kan je afschalen, maar ook de juiste combi gebruiken op de lak. Ik maak even het vooroordeel dat jouw BMW een hardere lak zal hebben en dus heb je wel power nodig. (Harde lak = bite nodig om de blanke lak te kunnen wegslijpen. Klein krasje of flinke jaap, je hebt die bite nodig)
Momenteel heb je een grof polijstmiddel en een glaze tot je beschikking. Met de compound/grof polijstmiddel zal je flink kunnen slijpen, maar je laat een doffig waasje achter. Dit waasje is in feite schuurkrassen van je polijstmiddel en deze kan je verwijderen door een fijner polijstmiddel te gebruiken. Vandaar dat je afschaalt naar een fijner polijstmiddel en dus werkt aan je hoogglans.
De glaze verhult alleen wat er nog resteert, zijnde het tóch not kleine krasjes of een waasje. Als jij hier tevreden mee bent, is dat natuurlijk ook goed, maar idealiter verwijder je dit en gebruik je geen middelen die de schijn geven dat het verwijderd is.

Kleur zegt niets over de lak wat betreft de behandeling ervan. ;)
 
Ik heb nooit eerder gewetsand. Maar ik zorg er wel voor niet te veel te schuren. Het gaat om kleine plekjes. die pak ik voorzichtig aan met een klein stukje 3000 op de kopse kant van een sponsje, zodat ik het plekje klein houd. Ik sproei, vernevel frequent met water.

Ik werk met de Ultimate Dual Action Polisher Kit van Meguiar. met een rode cutting diisc voor de ultimate compound, van Meguiar, een gele voor de ultimate polish van Meguiar en een zwarte pad voor de ultimate wax van Meguiar.

Mijn vraag was in welke volgorde adviseer je me een paar extra middelen toe te voegen om de 3 stappen die ik nu heb, uit te breiden naar 5.
 
Lees mijn eerdere berichten nogmaals. ;) Ik weet momenteel even niet hoe ik nóg duidelijker kan zijn en je vraag was niet of ik op volgorde meer middelen wilde toevoegen om nóg meer stappen te creëren.

Dit is wat je momenteel kan doen zonder meer aan te schaffen.

1) Wassen en kleien.
2) Schuren.
3) Polijsten met de Rode Pad + Ultimate Compound.
4) Glaze aanbrengen met de Gele Pad + Ultimate Polish.
5) Wax aanbrengen met de Zwarte Pad + Ultimate Wax.


Als je meer stappen wilt doen en zoals eerder uitgelegd een beter én permanent resultaat wilt, dan zal je dingen aan moeten gaan schaffen. (Zie dus eerdere berichten)
 
we zijn het helemaal eens!!
Maar ik werd getriggerd door jouw advies:
" Persoonlijk zou ik de Ultimate Compound vervangen voor een polijstmiddel van bijv. Monello / Scholl / Gyeon / Nanolex / etc. Deze merken hebben in hun polijstmiddelen-reeks ook medium en fijne gradaties zitten. Als je elke gradatie in huis hebt i.c.m. bijbehorende pads, heb je altijd de juiste combi in huis""

Daarom mijn vraag: welke extra middelen zou je me adviseren en in welke volgorde ga ik die dan, met de compound en de polish die ik al heb, gebruiken?
 
Schuren verwijdert geen vettigheid, maakt het alleen erger

Beter met meerdere middelen na elkaar de plek schoon maken
Eventueel een glasvezelpen in de vloeistof dopen
Dus met een ontvetter (die de vettigheid opbreekt / emulgeert)
en daarna bijv een alcohol die door zijn andere werking (ver-esteren) de rest pakt

en dan pas schuren
 
  • Leuk
Reactions: PeterM
De voorbereiding is (zoals altijd) het belangrijkste, zorg voor een ontvet en zuiver oppervlak, ben je zeker dat dit in orde is, pas dan kan je gaan wetsanden. Mispak je hier niet aan.
Ik lees dat je dit nooit eerder hebt gedaan, wat dan toch enige uitdaging en risico met zich meebrengt.

Voorzichtigheid en stap per stap de situatie beoordelen is de boodschap.