• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Maatie stelt zich voor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maatie

Detailing rookie
9 jul 2019
6
15
Na in 2014 mijn eerste bestelling te hebben gedaan voor de auto die ik toen had, een zwartmetallic Opel Astra, ben ik nu bezig voor mijn Peugeot 206 Quiksilver. Deze auto heb ik nu zo'n vier jaar en in de tussentijd zijn er diverse parkeerschades ontstaan. Ook zitten er beschadigingen op de motorkap (vermoedelijk de moterkap dichtgedaan toen er nog een ringsleutel onder lag) en bij het linker achterwiel.

Na de nodige Youtube-filmpjes te hebben bekeken over het wassen en kleien van m'n auto en het wegwerken van lakschades is het tijd voor de volgende bestelling. Ik heb nu de auto gewassen in de wasbox en gekleid.

Ik heb al het volgende in huis:

Poorboys White Diamond Sample - 120ml
Autoglym paint renovator
RUPES G202 Crystal Glas Polish 150ml
Incredipad Wash Pad
EXP Pure Sealant Sample - 120ml
Mystery Juice - Nano Paint Sealant - 50ml
Disco Duo applicator pads [GIFT]
Meguiars gele sponsjes
Autoglym Car Glass polish
Autoglym Bumper & Trim Gel
RainX

Ik heb de ruiten al gepoetst met Autoglym Rupes Car Glass polish. Het plan is om de lakschades te behandelen met Autoglym paint renovator en waarnodig lakstift. Daarna de hele auto poetsen met Monello Raffini Finale en Poorboys White Diamond. Daarna Mystery Juice - Nano Paint Sealant, Autoglym Bumper & Trim Gel, RainX en Alchemy Light Matter Show Glaze.

Zodoende werk ik alle schades weg, haal ik de swirls eruit en vul ik de overgebleven krassen. Dit alles doe ik overigens met de hand.

Het volgende ben ik van plan nog te bestellen:
Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
Monello Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad
Alchemy Light Matter Show Glaze - 500ml
Monello Raffini Finale Finishing Polish - 250ml
Poorboys World Natural Look Dressing Sample - 120ml
Monello Non-Ferro
Poorboys World SSR2 Medium Abrasive Swirl Remover

Is dit een goede keuze?
 

Bijlagen

  • IMG_20190420_194515325[1].jpg
    IMG_20190420_194515325[1].jpg
    153,7 KB · Weergaven: 90
  • IMG_20160219_125608969_HDR.jpg
    IMG_20160219_125608969_HDR.jpg
    202,6 KB · Weergaven: 131
  • IMG-20150213-00003.jpg
    IMG-20150213-00003.jpg
    360,2 KB · Weergaven: 102
  • IMG_20190711_135338866[1].jpg
    IMG_20190711_135338866[1].jpg
    329,6 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: PA27506
Welkom op het forum, Maatie! :D

Het plan is om de lakschades te behandelen met Autoglym paint renovator en waarnodig lakstift. Daarna de hele auto poetsen met Monello Raffini Finale en Poorboys White Diamond. Daarna Mystery Juice - Nano Paint Sealant, Autoglym Bumper & Trim Gel, RainX en Alchemy Light Matter Show Glaze.

Zodoende werk ik alle schades weg, haal ik de swirls eruit en vul ik de overgebleven krassen. Dit alles doe ik overigens met de hand.

Het begint uiteraard met goed reinigen en wassen. Onder reinigen versta je dan dat je teer/hars verwijderd met specifieke producten, maar bijv. ook het verwijderen van vliegroest/ijzerdeeltjes. (Met name op een lichte kleur auto) Monello - NonFerro is dan een goed voorbeeld. Dit spul gebruikt men veelal op de velgen, maar kan ook zeker op de lak gebruikt worden.

Na het reinigen en wassen zou ik ook zeker gaan kleien. ;) Een voordelig en goed voorbeeld is bijv. Monello - Dolce Verde + een glijmiddel zoals Dodo Juice - Born Slippy Concentrate. (Aanlengen in een sprayflesje)

Ik ken de AutoGlym - Paint Renovator niet, maar ik verneem uit de beschrijving dat dit gewoon een polijstmiddel is. (Echter weet ik de grofheid niet) Aangezien je ook de Monello - Finale gaat aanschaffen, zou ik i.p.v. de AutoGlym een andere gradatie/combinatie van Monello erbij nemen, zoals bijv. de Mezzo + Oranje Handpad.
Zo heb je een fijne + medium combi waarmee je het, waarschijnlijk, wel op je Pugeot-lak moet kunnen redden. Maar, ook al is het lastig te beoordelen vanaf een foto, lijkt je de schade op Foto1 nog wel te kunnen polijsten, maar de schade/deuk/..?.. op Foto2 ziet er drastischer uit.

Als je handmatig aan de gang gaat, dan is een glaze (White Diamond) wel aan te raden. Hiermee reinig je de lak een beetje, maar voornamelijk smeer je de boel dicht met oliën waardoor je meer glans maakt en dingen kan verdoezelen. (Tijdelijk)

Nu de lak weer netjes is, ga je een SiO2-product aanbrengen. Dit lijkt mij niet verstandig als je zojuist een olierijk product heb gebruikt. (Glaze) Een SiO2-product werkt pas lang en goed als het op een brandschoon materiaal aangebracht wordt. Dus ontvet je alvorens het aanbrengen, maar met een ontvetter verwijder je weer de glaze. Dus dat gaat niet helemaal lekker, zeg maar... :p

De Alchemy - Light Matter Show Glaze lijkt mij een glaze en deze breng je niet als laatste aan. (Je hebt trouwens al een glaze, White Diamond?)
 
Hoi Quantoxx, dank voor je reactie.

Je hebt helemaal gelijk als het gaat om de volgorde. Hier had ik in m'n verhaaltje geen rekening gehouden.

Het kleien heb ik gedaan met een allesreinigeroplossing in een plantenspuit. Hierdoor los ik alle vetten op waardoor de lakstift en sealant blijven zitten.

Na het kijken van een video waarin een nieuwe VW SUV wordt behandeld lijkt mij zo'n ferroreiniger een goed idee. Maar heeft dat nog zin na het kleien? Dat heb ik namelijk al gedaan.

De Paint Renovator is grover dan een SSR. Hiermee wil ik de blauwe lak van de andere auto wegpoetsen en beschadigingen bij bijvoorbeeld de dorpels weghalen.

De deuken heb ik bekeken maar die zijn niet van binnenuit uit te deuken. Ze zitten precies op de plek van de bevestigingssteun waardoor ze veel moeilijker terug te buigen zijn. De bumper zijn een heel ander verhaal. ;)

Alchemy - Light Matter Show Glaze is inderdaad dubbel omdat ik White Diamond al heb. Als ik het goed heb breng ik dus eerst de sealant aan en dan White Diamond? Nu zie ik ook dat EXP en Mystery Juice dezelfde functie hebben. Op zich zou ik eerst Mystery Juice, daarna EX-P en dan White Diamond kunnen aanbrengen maar dat lijkt mij wat overdreven.
 
Gekleid met een allesreiniger-oplossing? :D Ben benieuwd wat dat is.

Bij voorkeur gebruik je een ijzerverwijderaar ná het wassen en vóór het kleien. Als je bijv. Non-Ferro aanschaft, dan kan je wat proberen op de lak om te checken hoeveel vliegroest er nog op de lak zit én je kan het daarna voor de veglen blijven gebruiken.

SSR is een All-in-One (AIO) product. Hier zit weinig ''echte'' korrel in om mee te polijsten. Het effect ervan zie je dan ook niet zo duidelijk, omdat het ook glansmiddelen/glaze bevat én wax. ;) Ik zou toch nog steeds dit geld besteden aan één of twee gradaties polijstmiddel. (Hoeven geen grote flessen te zijn)

1) Wassen & Reinigen.
2) Kleien
3) Lak polijsten
... De lak is nu in goede staat, voor zover dat handmatig kan.

Hierna volgt in jouw geval dan een glaze. Zo'n product staat stijf van oliën en hiermee verdoezel je defecten en laat de lak wat opleven zover dat mogelijk is. Deze glaze-laag is echter heel kwetsbaar en zou bij wijze van spreken met een regenbui eraf spoelen, dus je beschermt dit weer met een wax.


Een sealant kies je veelal voor de wat langere standtijd. Deze standtijd behaal je alleen als de sealant op een brandschone lak komt te liggen zodat hij goed kan hechten. Dit geldt nog veel meer voor een SiO2-product. (Hoogwaardige coatings zijn op basis van Si02/Silica)

Een coating kies je als je een hele lange standtijd wilt en goede hydrofobische eigenschappen. Wanneer je een coating aanbrengt en hier overheen weer een ander product aanbrengt, dan doe je dus de eigenschappen van de coating teniet.

Over welke vorm van bescherming dan ook de White Diamond aanbrengen in eveneens zonde. Deze glaze bevat cleaners die de onderliggende bescherming weer flink aantast of zelfs verwijderd. ;)
 
Gekleid met een allesreiniger-oplossing? :D Ben benieuwd wat dat is.
Simpel, je neemt een schone plantenspuit, doet daar wat allesreiniger in, afvullen met kraanwater. Dat spuit je op de auto. Kleien maar :D
SSR is een All-in-One (AIO) product. Hier zit weinig ''echte'' korrel in om mee te polijsten.
Poorboys World SSR2 Medium Abrasive Swirl Remover:
Middelmatig schurende werking. Verwijdert: lichte swirls, oxidatie, kleine krasjes en “overspray”. Slijpgraad: 50/100
Volgens de verpakking zit er geen wax en geen siliconen in. Waarom denk je dat het een AIO is? Voor het wegwerken van krassen heb ik Paint Renovator. die heeft meer cut.

Ik ga na het polijsten en poetsen de sealant (Mystery Juice) aanbrengen. Uiteraard eerst ontvetten, een van de redenen waarom ik klei met allesreiniger. Boven op de sealant op komt White Diamond. Daarmee wordt de standtijd van de sealant verlengt. De fillers maken het resultaat nog beter, zo vullen ze elkaar aan. Dit heb ik niet zelf bedacht maar komt van fora en uitleg op YouTube.

De sealant wordt namelijk pas aan het weer blootgesteld nadat White Diamond door weersinvloeden verdwenen is. Daardoor hoef ik lang niets aan mijn auto te doen. De sealant moet wel heel slecht zijn wil het aangetast worden door de oplosmiddelen in de White Diamond. Nadat de sealant is uitgewerkt heb ik nog EX-P waarmee ik de auto kan behandelen.
 
Allesreiniger zoals Mr Propre? Pas op hiermee, deze soort producten breken de klei af. Bij het steeds opnieuw dicht en open vouwen blijft er steeds wat product in de klei achter.
en Welkom! ;)
 
Oh, ik las te snel. :( Ik las ''SRP''. (Super Resin Polish)

Hmm... Het lijkt er op dat je niets hebt gelezen van mijn eerdere berichten. :O

* Welke allesreiniger gebruik je dan? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een APC geschikt is om mee te kleien + het grondig ontvet zonder ander residu achter te laten. (En dat je er ook nog eens mee kan kleien zonder marring of een brokkelende klei)
* Je gaat de sealant/SiO2 alsnog over een glaze aanbrengen? (''Polijsten en poetsen'')
* Ga je ná het polijsten en ''poetsen'' nogmaals kleien met een APC om te ontvetten? Want ontvetten doe je niet vóór het polijsten.
* Een glaze (White Diamond) met cleaners aanbrengen OVER een SiO2-product (Welke dus totaal niet zijn werking kan doen omdat het niet je lak kan voeden zoals het bedoeld is)
* White Diamond is binnen no-time verdwenen.
* Zodra all deze lagen van product zijn uitgewerkt, wat op deze manier eveneens binnen no-time is, dan smeer je er weer een sealant overheen. (EX-P)

Is dit een goede keuze?
Eigenlijk wist je het antwoord dus al. :p
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
* Welke allesreiniger gebruik je dan? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een APC geschikt is om mee te kleien + het grondig ontvet zonder ander residu achter te laten. (En dat je er ook nog eens mee kan kleien zonder marring of een brokkelende klei)
G'woon Allesreiniger citroen Dat ging prima, de klei gaf niet af.

* Je gaat de sealant/SiO2 alsnog over een glaze aanbrengen? (''Polijsten en poetsen'')
Nee, dat schrijf ik niet. Ik schrijf wel: "Boven op de sealant op komt White Diamond."
* Ga je ná het polijsten en ''poetsen'' nogmaals kleien met een APC om te ontvetten? Want ontvetten doe je niet vóór het polijsten.
Nee, ik heb de auto al gekleid, voor het poetsen en polijsten. Ik heb polijstmiddelen gekozen die niet vet zijn.

* White Diamond is binnen no-time verdwenen.
Wat heeft dit product dan voor nut? Het voeden van lak is onzin. Na het uitharden doet het niets meer.

* Zodra all deze lagen van product zijn uitgewerkt, wat op deze manier eveneens binnen no-time is, dan smeer je er weer een sealant overheen. (EX-P)
Dat is over ruim een jaar. Dan zijn de white diamond en sealant uitgewerkt en weggespoeld.

Eigenlijk wist je het antwoord dus al. :p

Je zegt tegenstrijdige dingen en leest dingen die ik niet schrijf. Desondanks heb ik wel m'n bestelling aangepast omdat ik dingen ging bestellen die ik al heb.
 
Laatst bewerkt:
Je zegt tegenstrijdige dingen en leest dingen die ik niet schrijf

* Allesreiniger ontvet niet. (Zeker niet voor de beoogde doeleinden)
* Dat de klei niet ''afgaf'' zegt niets over de lubricatie die een glijmiddel nodigt heeft.
* ''Ik ga na het polijsten en poetsen de sealant (Mystery Juice) aanbrengen. Uiteraard eerst ontvetten, een van de redenen waarom ik klei met allesreiniger.''
... Na het polijsten en ''poetsen'', dus ik naam aan dat je nog de glaze aan ging brengen.
* Nogmaals, een glaze BOVENOP een sealant is de omgekeerde wereld + nadelige effecten.
* Ontvetten doe je tijdens én na het polijsten. Kleien met een goedkope allesreiniger vóór het polijsten is twee keer onzin.
* Zoek even naar ''het nut'' van een glaze. Dit is namelijk geen vorm van bescherming.
* Niet ontvetten (oliën) vóór het verwerken van een SiO2-product = gegarandeerd succes.
* White Diamond over je sealant of SiO2, dan is het inderdaad zó weggespoeld.

Is dit een goede keuze?
Nogmaals, je vraagt om advies, maar neemt niets aan omdat je het al weet.

Je bent de boel gewoon aan het trollen, dus ik ben er bij deze klaar mee. Maar, veel succes! :D
 
Dan neem ik het over, om @Maatie het 1 en ander uit te leggen en op andere gedachten te brengen:
in je eerste bericht zie ik een paar vreemde zaken.

Na de nodige Youtube-filmpjes te hebben bekeken over het wassen en kleien van m'n auto en het wegwerken van lakschades...
Lang niet alle filmpjes zijn geloofwaardig, en lakschades wegwerken hangt zeer sterk af in welke mate die schades zijn: swirls (= zeer lichte krasjes, te zien als "spinnewebben" in zonlicht of inspectielamp) zijn relatief simpel te verwijderen met de juiste producten (afhankelijk van de hardheid van de lak): Monello Finale en de sterker schurende Paint Renovator kunnen hiervoor perfect gebruikt worden. Een testspot zal echter hierover uitsluitsel geven. ( zoek / lees je eens grondig over testspot in), parkeerschades is een veel hoger level en vaak handmatig niet te doen.

Ik heb al het volgende in huis:
+
Het volgende ben ik van plan nog te bestellen:
Dan heb je in totaal dus 2x glas polish (Rupes en Autoglym), 2x een glaze (Poorboys en Alchemy), 2x een sealant (EX-P van Poorboys en Nano Paint Sealant van Wolf's chemicals): waarom dubbele producten met dezelfde werking?
Ik heb de ruiten al gepoetst met Autoglym Car Glass polish.
En geen bescherming aangebracht, terwijl je Rain-x hebt?
Met andere woorden: je reinigd de ruiten maar brengt geen bescherming aan (dus de ruiten worden weer onbeschermd "vies"...)
Zodoende werk ik alle schades weg
Never dat je dat handmatig lukt: zelfs machinaal is dit bijna ondenkbaar op een "oude" Peugeot 206 (denk aan diepere diepere krassen en steenslag).

Kleien met een "supermarkt- allesreiniger" is nieuw voor mij, maar als jij daar goede resultaten mee behaald: doe je ding.
De Paint Renovator is grover dan een SSR
Poorboys World SSR2 bedoel je? (@Tim @Dibbuz kunnen jullie hierover iets zinnigs zeggen?)

Verder valt mij op dat jij stellig ervan overtuigd bent dat een glaze na een sealant aangebracht dient te worden, maar persoonlijk vind ik dat een sealant op een brandschone lak aangebracht moet worden; dus zonder de oliën die een glaze bevat. Een glaze is absoluut geen beschermlaag voor je lak!

Je spreekt regelmatig over "poetsen": wat bedoel je daar expliciet mee?

Ik zou je sterk aanraden om de (vernieuwde) uitleg van Dibbuzz (= ervaren medewerker van Carclean) wat betreft het handmatige exterieur-stappenplan grondig te lezen: https://forum.carclean.com/threads/...ig-met-videos-20-11-18-update-geplaatst.4266/

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: Maatie en PA27506
Ik heb nooit de Paint Renovator 1:1 vergeleken met de SSR's. Zover ik weet is de Paint Renovator best een sterk product en dan kom je richting de SSR2.5.

Een lak is niet zo gesloten als je denkt, er zitten allemaal microscopisch kleine gaatje in waar je glaze oliën in gaan zitten. Hierdoor ontstaat een gladder oppervlak, diepere glans en mooiere reflecties. De enige glaze die je óp een wax aan kon brengen was de M7 van Meguiar's volgens mij. Duurzaamheid was het niet maar voor een show/meeting maakte dat niet uit natuurlijk.

Normaal gesproken breng je een eerst een glaze aan en dan een wax of sealant, niet andersom.
 
Normaal gesproken breng je een eerst een glaze aan en dan een wax of sealant, niet andersom.
Waarom denkt iedereen dat ik een sealant op een wax of glaze ga aanbrengen? Dat is onlogisch want dan hecht de sealant niet. Ik heb nergens een volgorde vermeld omdat dat al lang duidelijk is en niet relevant voor mijn vraag of ik de juiste producten in huis heb.
 
Nee, dat schrijf ik niet. Ik schrijf wel: "Boven op de sealant op komt White Diamond."

Je gaat dus een glaze (white diamond) aanbrengen op een sealant (Mystery juice), en dat is een rare volgorde, dus dat wordt je afgeraden.
 
Dan neem ik het over, om @Maatie het 1 en ander uit te leggen en op andere gedachten te brengen:
in je eerste bericht zie ik een paar vreemde zaken.
Dank voor de reacties!

Dan heb je in totaal dus 2x glas polish (Rupes en Autoglym), 2x een glaze (Poorboys en Alchemy), 2x een sealant (EX-P van Poorboys en Nano Paint Sealant van Wolf's chemicals): waarom dubbele producten met dezelfde werking?
Klopt, dat is een foutje. Ik heb maar 1 glass polish: Rupes. Alchemy heb ik uit m'n winkelmandje gehaald. Nano Paint Sealant ga ik nu aanbrengen, EX-P over een jaar of bij de volgende auto.

En geen bescherming aangebracht, terwijl je Rain-x hebt?
Met andere woorden: je reinigd de ruiten maar brengt geen bescherming aan (dus de ruiten worden weer onbeschermd "vies"...)
Welk product raad je daarvoor aan? RainX is dus niet genoeg? Zou ik Nano Paint Sealant eventueel kunnen gebruiken?

Never dat je dat handmatig lukt: zelfs machinaal is dit bijna ondenkbaar op een "oude" Peugeot 206 (denk aan diepere diepere krassen en steenslag).
Dat had ik nog niet vermeld, ik heb ook schuurpapier met korrel 2000 en 3000. Vanaf daar met de lakstift, polijsten en poetsen.

Kleien met een "supermarkt- allesreiniger" is nieuw voor mij, maar als jij daar goede resultaten mee behaald: doe je ding.
Ik kan het iedereen aanraden, goedkoop en werkt goed.

Je spreekt regelmatig over "poetsen": wat bedoel je daar expliciet mee?
Fijn dat je het vraagt. Daarmee bedoel ik het weghalen van swirls en hologrammen.

Ik zou je sterk aanraden om de (vernieuwde) uitleg van Dibbuzz (= ervaren medewerker van Carclean) wat betreft het handmatige exterieur-stappenplan grondig te lezen
Dit heb ik gelezen voordat ik de openingspost schreef.
 
Waarom denkt iedereen dat ik een sealant op een wax of glaze ga aanbrengen? Dat is onlogisch want dan hecht de sealant niet. Ik heb nergens een volgorde vermeld

.....

hele auto poetsen met Monello Raffini Finale en Poorboys White Diamond. Daarna Mystery Juice - Nano Paint Sealant, Autoglym Bumper & Trim Gel, RainX en Alchemy Light Matter Show Glaze.
Zowel een glaze vóór je bescherming als er ná...

Als ik het goed heb breng ik dus eerst de sealant aan en dan White Diamond?
Glaze over je bescherming...

Op zich zou ik eerst Mystery Juice, daarna EX-P en dan White Diamond kunnen aanbrengen
SiO2-product/coating --> Sealant --> Glaze met cleaner...

Boven op de sealant op komt White Diamond
Nuff said...

Nee, dat schrijf ik niet. Ik schrijf wel: "Boven op de sealant op komt White Diamond."
Nuff said...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.