• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Machinaal nog te verwijderen?

Elho

Detailing trainee
31 mei 2023
29
25
38
Hasselt
Ik ben aan de slag gegaan met poorboys polish, glaze en wax op mijn lak. Ik heb mooie resultaat voor wat betreft enkele krassen maar deze zijn wat hardnekkiger. Denk je dat dze machinaal en met een grovere polish / compound wel te verwijderen zijn?

IMG-9631.jpg


IMG-9632.jpg


IMG-9633.jpg
 
Zo, ik heb uiteindelijk de DAP Mini EVO gekocht omdat het maar om een paar krasjes ging.

Ik ben aan de slag gegaan met de rode pad en veloce, daarna de groene pad met finale. Misschien is de kras toch te diep, of mijn verwachtingen te hoog, of ben ik ongeduldig? Ik heb de veloce een 3 tal keer toegepast, telkens gedurende een paar minuutjes. Ik weet niet hoelang ik de kras mag bewerken.

Ik zie zeker een verschil, maar had misschien toch meer verwacht nog. (Het is de eerste keer dat ik een polijsttoestel gebruik!)

Is dit wat het is? Of zijn er nog stappen die ik kan nemen?

Hopelijk zien jullie zelf welke de voor en na foto is…

E06A0212-E351-410F-944D-79B667BA9BA2.jpeg
214B9BBD-ECF4-4865-B5B9-04B8E59A2F99.jpeg
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Dit was ook wel de heftigste kras op je vóór foto's. Je hebt wel effect maar het is beperkt inderdaad. Zonder het zelf te ervaren is het lastig te beoordelen maar het is niet vreemd als je bij Volvo te maken hebt met harde tot zeer harde lak.

Als dat het geval is, gecombineerd met lage ervaring, heeft een foampad beperkt effect. Een microvezelpad of een wol-cutting pad is een stuk zwaarder dat je in kunt zetten met je DAP. De Monello purple wool, de HDO microfiber cutting pad, Scholl microfiber cutting pad of de Rupes blue wool cutting pad. Kies wat je wilt en probeer het daar nog eens mee.

Kan nog steeds de verwachting te hoog zijn hé. Als de kras niet verdwijnt als je het nat maakt, dan zit die (te) diep.

Ter illustratie: mijn V60 is met een microfiber pad vaak in één passage te corrigeren waar ik met foam door moet blijven harken en het soms in drie keer nog niet lukt. Harde lak is zwaar werken maar met de juiste middelen gaat het een heel stuk makkelijker.
 
Je kan idd eerst nog wat zwaardere pads proberen en/of nog een paar sets. Anders wordt het schuren maar als je dat niet eerder hebt gedaan en geen lakdikte meter hebt zou ik het laten. In deze post heb ik er goed resultaat mee gehaald bijvoorbeeld.
 
Ik focus wat hopeloos op de ergste kras inderdaad, ik heb zeker al mooi resultaat geboekt op de andere panelen. Ik ga het bij het meedogenloze scheerlicht morgenochtend nog eens inspecteren.

Zwolle is helaas wat ver (toch bedankt!!) maar ik ben blij om te horen dat ik nog wat opties heb. Schuren is eng, daarvoor zou ik wat moeten oefenen op een stuk sloop spatbord ofzo.

To be continued!
 
  • Leuk
Reactions: bros
Ik zou eens kijken naar bijv. deze pad:
of

i.c.m. Menzerna 400, als dat niet werk kan je nog naar roterend gaan voor dat je gaat schuren. (Zou zelf niet zo snel gaan schuren, maar eerder de kras met een blanke lak pen, met zo'n naaldje, invullen en daarna, na flink laten uitharden glad polijsten. )
ik heb de Menzerna 400 en de gyeon heavy cut pad binnen. Ik ben er gisteren snel 2 minuutjes over gegaan maar ik had weinig tijd. Hoelang mag ik mijn DAP met deze pad en menzerna 400 inzetten? Ik ben na een seconde of 20 meestal al bang dat ik teveel weghaal. Of kan die lak best wat hebben?

Thanks
 
Zucht… oké. Les geleerd. Even op de harde manier mogen ondervinden wanneer te veel, te veel is… klein plekje onder de kras zit door de lak door een seconde te hard te polijsten.

Ik ben er even klaar mee.
 

Bijlagen

  • IMG_9913.jpeg
    IMG_9913.jpeg
    261,5 KB · Weergaven: 118
ik heb de Menzerna 400 en de gyeon heavy cut pad binnen. Ik ben er gisteren snel 2 minuutjes over gegaan maar ik had weinig tijd. Hoelang mag ik mijn DAP met deze pad en menzerna 400 inzetten? Ik ben na een seconde of 20 meestal al bang dat ik teveel weghaal. Of kan die lak best wat hebben?

Thanks
Ik ben vakmening dat de lak best wat kan hebben, echter niet te lang op de zelfde plek werken, bij voorkeur niet warm laten worden. Lak meten = weten.

En door oefenen leer je.
 
  • Leuk
Reactions: Elho
Hmm... Weet je zeker dat dit het geval is? Dan ben je namelijk wel héél lokaal door de blanke lak heen gegaan, ver van de kras vandaan. De rand in je lak, boven de kras, daar zou ik dit eerder bij verwachten.
 
  • Leuk
Reactions: bros
hmm ondertussen ben ik wel zeker dat ik een stukje door de clear coat ben.

Is dit, los van het feit dat het optisch niet mooi is, ook gewoon schadelijk voor de lak? Kan ik dit zo laten?
 
Beste @Elho ,
ik leef met je mee…. Ik kan je helaas niet helpen, ben ook een nieuweling
Op YouTube en hier op het forum lijkt alles zo makkelijk, maar is het niet.
het wordt gezegd bijv meten = weten maar ja, niet iedereen heeft de apparatuur of de kennis om te kunnen gebruiken .
Ik wens je veel succes en hoop dat alles goed kom.
 
  • Leuk
Reactions: Elho
Ik vind het toch bijzonder dat je door de lak bent gegaan en vind het, net zoals @Quantoxx zegt, heel plaatselijk. Ik ben er niet bij geweest en vanaf een foto is het lastig oordelen. Op basis waarvan ben je overtuigd dat je door de lak heen bent?

Je kunt het in ieder geval zo laten omdat je plaatwerk niet bloot ligt.
 
  • Leuk
Reactions: Elho en bros
Beste @Elho ,
ik leef met je mee…. Ik kan je helaas niet helpen, ben ook een nieuweling
Op YouTube en hier op het forum lijkt alles zo makkelijk, maar is het niet.
het wordt gezegd bijv meten = weten maar ja, niet iedereen heeft de apparatuur of de kennis om te kunnen gebruiken .
Ik wens je veel succes en hoop dat alles goed kom.
Moeilijk is het ook niet toch? Zeker in de video's wordt alles perfect uitgelegd en een excentrische machine is best hufterproof.
 
Nee hoor, heel gek allemaal. Wss was dat gyeon padje met de menzerno toch een tikkeltje te gewaagd? Ben naar een lokale koetswerkhersteller geweest en hij bevestigde inderdaad dat ik door de toplaag zat. Een dure leerfout, maar ik ga in de toekomst toch wat voorzichtiger omspringen met die pad met dat polijstmiddel.
 
  • Leuk
Reactions: bros
Moeilijk is het ook niet toch? Zeker in de video's wordt alles perfect uitgelegd en een excentrische machine is best hufterproof.
Het is met alles zo, als je weet hoe het moet, heel simpel ;)
ik ben zelf van mening beter een cursus/workshop volgen of ieg bij iemand kijken met ervaring voordat zelf beginnen te experimenteren met een machine
 
Had nochtans zelf al veel filmpjes bekeken en ging dacht ik ‘te voorzichtig’ te werk. Altijd eerst uitsmeren, laag toerental. En dan wat hoger.

Nja, ik denk dat het ongeduld en te hoog toerental met wat druk even onmiddellijk werden afgestraft. Ik had nochtans ook niet de indruk dat ik op dezelfde plek bleef polijsten!

Dus als je meeleest en bent ook een beginner, wees extra voorzichtig! En soms is een kras gewoon te diep!
 
  • Leuk
Reactions: Josie