• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Maskeren of oplossen slijtage/beschadiging dashboard

autoschoonmaak

Detailing rookie
17 dec 2022
3
2
Recent hebben we een tweedehands Golf uit 2020 gekocht. Na 4 weken rijden wordt plotseling een soort van slijtage/beschadiging zichtbaar op het dashboard, zie bijgaande foto. Het dashboard is wat zacht, omdat je het enigszins kunt indrukken. Ik vermoed dat deze slijtage/beschadiging eerder is gemaskeerd door de Volkswagen dealer. Het was eerder namelijk niet zichtbaar.

Ik heb een paar vragen:
  1. Wat voor beschadiging/slijtage is dit?
  2. Met welk product en hoe kun je dit oplossen of maskeren?
 

Bijlagen

  • 1.png
    1.png
    1.001,5 KB · Weergaven: 150
Inderdaad bij slijtage zou je verwachten dat je dit op de hoger gelegen deeltjes in de structuur ziet, dit zit duidelijk tussen de verhoogde 'eilandjes' in de structuur. Mogelijk dat er iets gelegen heeft waar strooizout op zat (krabber, handschoenen of iets dergelijks).
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en RoyR
Lijkt mij ook vervuiling.

+1 voor Cordoba. Ik dacht ook meteen dat er vervuiling in de lagergelegen structuur zat, mede doordat de structuur zelf nog intact lijkt te zijn.

Al vind het wel opvallend dat het "gevlekte/vieze"gedeelte meer glans heeft dan de rest van het dashboard. Er zal een dressing a la cockpitspray-spul overheen zin gesmeerd om het te verhullen. Maar een beetje autopoetsert zal toch wel even de tijd hebben genomen om zo'n zichtbare vervuiling schoon te maken... Misschien dan toch een beschadiging?

+1 voor RoyR. Probeer het zelf eens, met beleid, schoon te maken middels een reiniger een zachte borstel/kwast.
 
Het zou me niet verbazen als je er (bij temperaturen boven nul) een poos een vochtige doek op legt, je de vervuiling vrij makkelijk wegveegt. Persoonlijk overigens fan van Matte Opaco van Monello, dat is echt een hele mooie interieurreiniger.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en RedCat
Dank voor jullie reacties!

Met water of spuug krijg ik het in ieder geval niet weg. Ik zal eerst de tip van Cordoba opvolgen: natte doek bij >0 graden er een poosje op leggen. Daarna kijk ik naar andere opties.

Vraagje: ik heb nog een andere vraag die gaat over het schoonmaken van het witte textiel bij de gordel. Dit is nl. zwart geworden en dat is niet gefikst door de VW-dealer. Moet ik hiervoor een apart topic openen of kan het in dit topic?
 
Licht vochtige microvezel doek, eventueel met een interieur reiniger er op. Mocht je in bezit zijn van een stomer, kan je die ook mooi inzetten om ze schoon te blazen.

Greetz Emiel
Dank voor jullie reacties!

Met water of spuug krijg ik het in ieder geval niet weg. Ik zal eerst de tip van Cordoba opvolgen: natte doek bij >0 graden er een poosje op leggen. Daarna kijk ik naar andere opties.

Vraagje: ik heb nog een andere vraag die gaat over het schoonmaken van het witte textiel bij de gordel. Dit is nl. zwart geworden en dat is niet gefikst door de VW-dealer. Moet ik hiervoor een apart topic openen of kan het in dit topic?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RoyR
Excuses voor de latere reactie. Druk op werk en eindelijk vakantie. :)

Update: het verwijderen van de vlek op het dashboard is gelukkig gelukt met een vochtige doek! Er was dus geen sprake van een beschadiging.

Hieronder een foto van het textiel bij de gordel. Hoe kan ik de vlek het beste verwijderen?

 
Stoffen bekleding kun je reinigen met een fabric cleaner, zoals deze https://www.carclean.com/nl/gyeon-qm-fabriccleaner-1000-ml.html

De Gyeon Q²M FabricCleaner is een krachtige oplossing om stoffen bekleding te reinigen. De FabricCleaner is ontwikkeld om vuil, vlekken en geur effectief en veilig te verwijderen uit alle soorten stoffen. Het zorgt ervoor dat het interieur van je auto fris, schoon en klaar voor bescherming met Q² FabricCoat is.

De Q²M FabricCleaner kan worden gebruikt als eenstapsreiniger (met borstel en/of microvezeldoek) of als een effectieve voorspray voor nat reinigen met een afzuigstofzuiger. Het reinigt maar bereidt ook het textiel voor zodat het gecoat kan worden met de Q² FabricCoat.