• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda 323f

brian alpine

Detailing addict
27 okt 2015
18
63
41
Goes (zeeland)
nou vandaag was het zover.
eindelijk eens het wassen met monello en het kleien en daarna het polijsten proberen op mijn daily mazdaatje

dus het was even ''eng'' omdat ik het gewoon nog nooit gedaan heb maar wel een paar goeie tips en filmpjes gevonden heb op het forum, en op mijn mazda maakt het niet zoveel uit omdat het een daily is en een goeie proefkonijn. de opel astra wacht ik nog even mee :p

de mazda heb ik nu al zeker 7 jaar en in die tijd is ie alleen maar door de wasstraat gegaan omdat ik toen nog niet beter wist haha:p

we hebben ook een opel astra j uit 2012 maar die komt later nog wel eens als ik het beter onder de knie heb!

wat ik gedaan heb:

-eerst de auto afgespoten met een gewone tuinslang ( mijn hd reiniger komt er aan :)
-het emmer wassen met 2 emmers en monello shampoo met een wash mitt
-drooggemaakt met monello doek ( echt een prima ding)
-kleien met monello

-polijsten met oranje pad met de mezzo, maar toen ik bezig was en echt moest wennen met het werken met een DAP vond ik dat het wel beter kon, maargoed toch maar even de auto verder gedaan tot ik alles gedaan had, maar omdat ik dacht dat het wel beter kon dacht ik dat ik eens de motorkap nog een keer kon proberen maar met een gel pad en met de veloce, en tot m'n verbazing zag de moterkap er een stuk beter uit. Dus de volgende keer ga ik toch iets grover begonnen en dan afbouwen naar de finale

en als laatste heb ik de wax gebruikt van de dodo die paarse die volgens mij naar chocola ruikt

nu de auto echt een keer goed schoon is gemaakt heb ik wel gemerkt dat er een berg deukjes inzitten dat is wel jammer, maar de auto is uit 1998 en heeft al 338.xxx op de teller staan dus die heeft zijn dienst wel bewezen

ik ben best wel tevreden met het resultaat maar het natuurlijk nog beter kunnen zoals de meeste hier op het forum :p. Dus als ik iets verkeerd gedaan heb hoor ik dat graag.

IMG_5461.JPGIMG_5463.JPGIMG_5467.JPG IMG_5461.JPG IMG_5470.JPG IMG_5471.JPG IMG_5472.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_5469.JPG
    IMG_5469.JPG
    273,5 KB · Weergaven: 279
  • Leuk
Reactions: Ries
Geen slecht commentaar te geven hier hoor. Erg netjes gedaan.

Medium begonnen, goed getest en aangepast om naar een beter resultaat te gaan. Goed bezig. Je kunt namelijk ook te grof beginnen maar dit heb je al uitgesloten door die test.

Ik denk dat je trouwens Purple Haze bedoeld als wax, is dit de normale of de pro? Om je standtijd te verlengen zou je na het waxen de lak kunnen afnemen met Prep of Ex. Hierdoor krijg je een 'schone' lak waar de wax nog beter op kan hechten. In finale zitten namelijk best wat oliën die dit kunnen verkorten.
 
ziet er tochgoed uit voor de eerdte keer.
zo zijn we allemaal begonnen en je zult merken dat het steeds beter gaat.
er komt een moment dan ga je met van alles experimenteren en krijg je voorkeuren
voor een bepaald merk /veel succes en geniet van je hobby dat is het belangrijkste
 
Geen slecht commentaar te geven hier hoor. Erg netjes gedaan.

Medium begonnen, goed getest en aangepast om naar een beter resultaat te gaan. Goed bezig. Je kunt namelijk ook te grof beginnen maar dit heb je al uitgesloten door die test.

Ik denk dat je trouwens Purple Haze bedoeld als wax, is dit de normale of de pro? Om je standtijd te verlengen zou je na het waxen de lak kunnen afnemen met Prep of Ex. Hierdoor krijg je een 'schone' lak waar de wax nog beter op kan hechten. In finale zitten namelijk best wat oliën die dit kunnen verkorten.


het is de normale purple haze idd, heb het even opgezocht. Ik wilde toendertijd de monello wax halen maar ik was te laat en nu zijn ze er niet meer, dit is meer een probeer potje :p

das een goeie tip want heb dat volgens mij niet zo vaak voorbij zien komen, wil binnenkort toch weer wat bestellen bij carclean dus kan dit mooi mee
 
ziet er tochgoed uit voor de eerdte keer.
zo zijn we allemaal begonnen en je zult merken dat het steeds beter gaat.
er komt een moment dan ga je met van alles experimenteren en krijg je voorkeuren
voor een bepaald merk /veel succes en geniet van je hobby dat is het belangrijkste

dat denk ik ook wel en ik vind het nog leuk om te doen ook! maar altijd zien er van die rare buurtbewoners die met opmerkingen komen wat ik hier regelmatig lees hahah
 
Voor de eerste keer machinaal polijsten toch een prima resultaat, hoor!

En al doende leert men, neem bijv. de testspot: je polijst een deel van de wagen met een bepaalde combi (maar niet meteen te grof) en als je denkt dat het resultaat niet afdoende is, schaal je op naar iets grover. Je was dus al goed op weg met die testspot: oranje / Mezzo waarbij jezelf vond dat het beter kon. Hier had je dus meteen kunnen opschalen naar oranje / Veloce of geel / Veloce.

Even een opmerking op @Istnogferarie zijn berichtje:
Om je standtijd te verlengen zou je na het waxen de lak kunnen afnemen met Prep of Ex. Hierdoor krijg je een 'schone' lak waar de wax nog beter op kan hechten.

Hier wordt bedoeld "na het polijsten".
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Voor de eerste keer machinaal polijsten toch een prima resultaat, hoor!

En al doende leert men, neem bijv. de testspot: je polijst een deel van de wagen met een bepaalde combi (maar niet meteen te grof) en als je denkt dat het resultaat niet afdoende is, schaal je op naar iets grover. Je was dus al goed op weg met die testspot: oranje / Mezzo waarbij jezelf vond dat het beter kon. Hier had je dus meteen kunnen opschalen naar oranje / Veloce of geel / Veloce.

Even een opmerking op @Istnogferarie zijn berichtje:


Hier wordt bedoeld "na het polijsten".


Dus na de finish polijsten eerst de prep doen en daarna de wax of hoeft dat niet meer dan?

Heb ook een goed voorbeeld gevonden van de polijst stappen van monello op de site hier van fijn naar grof en met welke kleur pad Dat is goed voor een beginner zoals ik
 
Voor de eerste keer machinaal polijsten toch een prima resultaat, hoor!

En al doende leert men, neem bijv. de testspot: je polijst een deel van de wagen met een bepaalde combi (maar niet meteen te grof) en als je denkt dat het resultaat niet afdoende is, schaal je op naar iets grover. Je was dus al goed op weg met die testspot: oranje / Mezzo waarbij jezelf vond dat het beter kon. Hier had je dus meteen kunnen opschalen naar oranje / Veloce of geel / Veloce.

Even een opmerking op @Istnogferarie zijn berichtje:


Hier wordt bedoeld "na het polijsten".

Goed gezien Kees. Ontvetten (Prep) doe je natuurlijk na het polijsten en voor het waxen!
 
Dus na de finish polijsten eerst de prep doen en daarna de wax of hoeft dat niet meer dan?

Heb ook een goed voorbeeld gevonden van de polijst stappen van monello op de site hier van fijn naar grof en met welke kleur pad Dat is goed voor een beginner zoals ik

Prep is een ontvetter waardoor de wax beter hecht. Dus zeker weten nog wel waxen.

heb hier nog een lijstje voor je :
Polijsttabel Monello.jpg
 
Medium begonnen, goed getest en aangepast om naar een beter resultaat te gaan. Goed bezig. Je kunt namelijk ook te grof beginnen maar dit heb je al uitgesloten door die test.

Hier had je dus meteen kunnen opschalen naar oranje / Veloce of geel / Veloce.

Jep, dit had je een hoop tijd gescheeld. :p Nu heb je de hele auto gedaan met een medium-combinatie (pad + polijstmiddel) en vervolgens ga je hier weer met een grovere combi overheen. Een Testspot maak je op een klein stukkie van de auto en als je met 1 hit (medium combi, bijv.) weinig resultaat boekt, schaal je op naar de grovere stap.
Zie het als het schuren van een houten balk; Je begint met korrel 400 en de boel word al wat gladder. Vervolgens pak je korrel 180 en doe je de balk opnieuw. Nu is de balk nóg strakker, maar je hebt nog schuurkrassen. Met die korrel 400 bewerk je hem nu opnieuw en je resultaat is nóg beter. Als kers op de taart zou je zelfs korrel 650 kunnen pakken en tot hoogglans schuren. (Je kan de balk nu zelfs swaffelen zonder splinters :p )


Een ontvetter zoals Gyeon - Prep of Nanolex - EX kan je gebruiken om na het polijsten van een paneel te ontvetten. Stel dat er na die eerste poging nog krasjes overblijven, heb je kans dat deze worden gevuld, en dus verdoezeld, door het polijstmiddel en zie je ze niet. Als je dan 1-2 spraytjes op een doek spuit, de boel afneemt en met een schone zijde even nawrijft, hou je een brandschone lak over om te beoordelen.
Deze brandschone lak is tevens bevorderlijk voor de wax die je vervolgens aanbrengt. (Hecht dan beter, betere standtijd) Dit is reden nummer twee. :p
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Jep, dit had je een hoop tijd gescheeld. :p Nu heb je de hele auto gedaan met een medium-combinatie (pad + polijstmiddel) en vervolgens ga je hier weer met een grovere combi overheen. Een Testspot maak je op een klein stukkie van de auto en als je met 1 hit (medium combi, bijv.) weinig resultaat boekt, schaal je op naar de grovere stap.
Zie het als het schuren van een houten balk; Je begint met korrel 400 en de boel word al wat gladder. Vervolgens pak je korrel 180 en doe je de balk opnieuw. Nu is de balk nóg strakker, maar je hebt nog schuurkrassen. Met die korrel 400 bewerk je hem nu opnieuw en je resultaat is nóg beter. Als kers op de taart zou je zelfs korrel 650 kunnen pakken en tot hoogglans schuren. (Je kan de balk nu zelfs swaffelen zonder splinters :p )


Een ontvetter zoals Gyeon - Prep of Nanolex - EX kan je gebruiken om na het polijsten van een paneel te ontvetten. Stel dat er na die eerste poging nog krasjes overblijven, heb je kans dat deze worden gevuld, en dus verdoezeld, door het polijstmiddel en zie je ze niet. Als je dan 1-2 spraytjes op een doek spuit, de boel afneemt en met een schone zijde even nawrijft, hou je een brandschone lak over om te beoordelen.
Deze brandschone lak is tevens bevorderlijk voor de wax die je vervolgens aanbrengt. (Hecht dan beter, betere standtijd) Dit is reden nummer twee. :p


Dat is een duidelijke uitleg ,ik snap je helemaal nu en ga het volgende keer echt anders aanpakken