• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda CX-3 [ex-Nieuwe Qashqai]

Nismo

Detailing addict
7 okt 2009
124
65
Duffel - België
Sinds een week hebben wij onze nieuwe Qashqai, dit is een compleet ander kleurtje dan de vorige.
De vorige dewelke ook onderhouden werd met allerhande producten die bij Carclean aangekocht werden was een Cafe Latté (beigeachtig). Deze werd regelmatig, in het begin wat meer dan op het laatste (wegens verbouwingen en de ruimte niet meer) onderhanden genomen met de DAP 500 (ondertussen gestolen ]-0) en de nodige bijhorende producten.

Als wax heb ik de PB - Natty's Paste Wax Blue, Dodo Juice - Purple Haze (panel pot) en nog wat Meguairs NXT en ook nog Collinite - No. 845, dewelke ook wel voor de badkamer gebruikt word.

Ik lees dat de Natty's Paste Wax Blue en de Purple Haze vooral voor donkerdere kleuren van toepassing zijn.
Ook heb ik in de verzameling nog PB - White Diamond dewelke wel bruikbaar is op lichte kleuren.
Die Cafe Latté kleur was een beetje een tussenin kleur.

Deze nieuwe is wel duidelijker, mijn vraag is nu; wat is het best te gebruiken? Graag wil ik een wet-look achtig resultaat krijgen, kleur is Pearl White metallic

De NextGen Qashqai

conv_500.jpg
conv_501.jpg



De Old Style Qashqai

conv_502.jpg
 

Bijlagen

  • conv_499.jpg
    conv_499.jpg
    441,5 KB · Weergaven: 1.346
Allereerst een mooie Qashqai! Wetlook op wit lijkt me lastig te verkrijgen, maar er zijn wellicht anderen die hier meer over kunnen zeggen. Bij elke kleur geld, 90% van het eindresultaat zit in de voorbereiding. Dus in het reinigen en polijsten van de lak. De overige 10% is voor de glaze en wax/sealant.
 
Mooie nissan Qashqai. Ik gebruik zelf op onze witte lexus (White Pearl Metallic) meestal, meguiars m26 liquid en die geeft een goede wetlook op wit.
 
White diamond in combinatie met 845 lijkt me een zeer fijne combinatie
 
Ondertussen is onze Pearl White Qashqai J11 2 jaar en 2 maanden oud. Afgelopen december is na een ongeval de voor- en achterbumper vervangen samen met de motorkap en linker schokbreker. Auto is naar de officiele Nissan dealer gebracht waar deze hersteld is en waar ik meestel zeer tevreden over ben qua onderhoud van de wagen .
Probleem dat ik nu heb is dat ik enorm veel kleur verschil heb, achteraan is de nieuwe bumper VEEL witter van kleur, vooraan is alles iets geler van kleur. De achterbumper was volgens mijn dealer een experiment en zou in het kleur gespoten vanuit de fabriek geleverd zijn.

Een bevriend laborant van de verffabrikant DUPONT/Carlyle vertelde mij dat Parelmoer wit een zeer moeilijk kleur is en volgens hem is het vergeling van de blanke lak. Zou het ook kunnen dat dit komt, (sorry hiervoor, komt door tijdgebrek en de plaats niet meer om het zelf te doen) door regelmatig door een luxe-wasstraat te rijden waar ik steeds het programma kies met als optie 'TITAN Polish Wax'. Kan eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet van krassen of swirls heb.

Nu is mijn vraag of het kleurverschil op te lossen of te verminderen is door de wagen te kleien, polijsten in verschillende stappen en de nodige waxlaag ter bescherming op te zetten?
 
Helaas Nismo.
Kleurverschil ziet in de kleurlak en als je die niet aanpast dan blijft er een kleurverschil.
Er is maar een manier om dit op te lossen en dat is opnieuw spuiten in de juiste kleur.

Ze zullen er iets meer energie en tijd in moeten stoppen om dit juist te krijgen
 
Niet helemaal juist, verkleuring kan wel degelijk in blanke lak zitten, maar lang niet zo ernstig als verschil in kleur lak.
Vergeling van de toplaag is zeker een mogelijkheid (zure reinigers van o.a. krasstraten brengen dit teweeg). Helaas kun je van afstand nooit beoordelen of polijsten dat kleurverschil kan opvangen /verminderen.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Ivo, je hebt zeker weten gelijk. Mijn zin pakte anders uit dan ik bedoelde.

Ik wilde zeggen :
Kleurverschil ziet in de lak (niet kleurlak) en als je die niet aanpast dan blijft er een kleurverschil.

Ik moet leren lezen voordat ik op enter druk.

Bedoelde daarmee te zeggen dat het heel moeilijk, bijna onmogelijk is om de nieuwe kleur zo aangepast te krijgen dat deze lijkt op de 2 jaar oude kleur.
 
Laatst bewerkt:
Beste forumleden,

De Qashqai gaat over enkele weken/dagen de deur uit.
Ben als Nissan-fanaat zijnde toch overgegaan naar een andere Japans merk.
Hebben lang getwijfeld, nieuwe Qashqai J11B met automaat was enkel beschikbaar in de 160pk variant en werd ons te duur. We wilde ook iets kleiner en de Juke is niet mijn ding. Dus zijn we voor een Mazda CX-3 gegaan.

Ik ga dus van de kleur Pearl White naar de Mazda huiskleur Soul Red Crystal.
Nu mijn vraag, Welke zijn de beste combo's voor deze kleur, op gebied van wax.
Vraag mij af of deze kleur zich meer in het donkere segment bevind, het is ook weer een speciale maar zeer mooie kleur : unamused:
 
Laatst bewerkt:
Combo's van wat? :D

Als het een nieuwe auto betreft, dan kan je de gebruikelijke stappen doorlopen om de boel te reinigen alvorens een wax of andere bescherming. (Eventueel de holo's en dergelijke verwijderen middels licht polijsten)

Als de auto wat meer liefde nodig heeft, dan is goed reinigen en polijsten sowieso de manier om de lak in goede staat te brengen. (En bijbehorende stappen)
 
Eigelijk heb ik de Qashqai J11 in Pearl White nooit gepolijst maar eigelijk wel goed onderhouden op gebied van wassen.

Wil met de Mazda hier terug werk van maken, hoop alleen in de toekomst naar een mooiere, rustigere, … werkruimte.
Als polijstmiddelen heb ik en gebruikte ik de Monello's icm de DAP500 die ik nog heb uit een vroegere periode.
Eerste vraagje; staat er een houdbaarheid(datum) op polijst en andere middelen (oa. waxen)

Ik ben voor de Mazda CX-3 In Soul Crystal Red aan het denken aan DoDo Juice Orange Crush en om hem te boosten zou ik de DoDo Juice Red Mist er bij willen nemen. Ik heb ook nog in de kast vrij recente Collinite N° 845 staan en nog 2 panel potjes DoDo Juice staan, namelijk 'Light Fantastic wax' en 'Diamond White wax' dewelke bedoeld waren voor de Qashqai in Pearl White. Dan nog wat Meguairs vloeibare NXT Generation Tech Wax 2.0 staan dewelke ik gebruik om bv. de velgen mee te doen. en nog een oude pot Poorboys World Natty's Paste Wax Blue dewelke ik vrees dat die richting containerpark gaat.

Dus, mijn bedoeling om de Soul Crystal Red Mazda te gaan vertroetelen is het stappenplan uit te voeren en dan als wax er DoDo Juice Orange Crush op te zetten en misschien een extra laag Collinite N° 845. En af en toe te boosten met DoDo Juice Red Mist. Na het wassen boost ik nu soms met Meguairs Last Touch.
En kunnen de twee panel potjes DoDo Juice 'Light Fantastic wax' en 'Diamond White wax' nog iets van betekenis hebben op een dieprode kleur?

IMG_4756.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Timm
Gefeliciteerd met je nieuwe Mazda in die prachtige kleur.

De laatste jaren is er veel veranderd op het gebied van lakbescherming, met de introductie van veel meer coatings en waxen met sio2. Als je iets nieuws aan wilt schaffen, dan zou ik eerder kiezen voor zo'n product met sio2 omdat dit veel meer bescherming biedt (afhankelijk van je budget). Wanneer je de bestaande producten wilt blijven gebruiken, dan zou ik gewoon de collinite gebruiken en in de zomer eventueel de natty's blue.

Als booster's zijn er voortaan ook producten als Gyeon WetCoat en Bathe+, die een behoorlijke goede beading en sheeting geven met een behoorlijke standtijd (voor het soort product).
 
Daarom ook even de vraag en mijn voorstel hier omdat er de laatste jaren zoveel veranderd is.
Zou mij wel willen wagen aan een coating van bv. Gyeon maar twijfel wat, weet niet waarom. Is vrees ik toch een totaal andere manier van werken/aanbrengen. Ga me er eens moeten in verdiepen.
Toch nog effe mijn vraagje naar boven halen; Is er een richtlijn qua houdbaarheid(datum) op polijst en andere middelen (oa. waxen)
 
Coatings aanbrengen is op zich niet heel lastig, maar het komt wel neer op weten wat je nou eigenlijk doet en waarom. Plus de goede factoren creëren zoals temperatuur en luchtvochtigheid en droogtijd onder deze factoren.

...

Oof, ik weet even niets over houdbaarheid van producten. :(

...

Wat betreft je waxvoorkeuren: Klinkt prima, maar wel veel werk. ;) Mijn ervaring met de Dodo-waxjes is dat het wel een beetje wat doet aan je kleur (Bijv. Orange Crush op jouw kleur), maar ik vind persoonlijk jouw kleur al heel warm van zichzelf. Persoonlijk zou ik dus de lak dusdanig reinigen/wassen om voor te bereiden op een wax en dan de 815 aan te brengen.
Deze 815 is hufterproof en geeft juist een scherpere glasachtige glans. (En doet ook voldoende aan de kleur) Eén laagje is voldoende en deze kan je bijhouden met boostende producten.

Red Mist heb ik ook vaker geprobeerd, samen met de toenmalige DoDo-koning @Istnogferarie. Ik heb het toen op verschillende manieren getracht te verwerken, maar het resultaat was nihil. De lak was in goede staat en dus viel er weinig extra's te behalen, was de conclusie.

Als je puur de wax-laag wilt blijven boosten, kan je ook kijken naar een product zoals wetcoats. (Gyeon - Wetcoat / Monello - Aquafobia) Deze hoef je ook niet handmatig aan te brengen met doeken na het wassen/drogen van de auto, maar spray je over een gewassen natte wagen en spuit het dan af met een HD.

Als je een foamlans hebt, kan je ook kiezen voor Bathe+ in de foamlans en zo de gehele auto infoamen voor een laagje op alles.
 
@Quantoxx;
Bedankt voor de verhelderende uitleg, mijn probleem is dat ik bv. geen foamlans heb en kan gebruiken. Ook de factoren die je hierboven aanhaalt ivm coatings lijkt voor mij moeilijk haalbaar. Ik moet namelijk de wagen poetsen in de (betere) wasbox, met de Pearl White Qashqai ging ik door de (betere) wasstraat wat ik nu niet meer probeer te doen. Mijn allereerste Qashqai in kleur Café Latte heb ik wel steeds handmatig gewassen en dikwijls het 3- of 5-stappenplan op losgelaten, hiervoor had ik toen de ideale plaats bij mij schoonouders. Maar nu heb ik de ruimte en de plaats niet meer, dus is het wassen in een wasbox en nadien aan mijn (gehuurde) garageboxen zonder enige elektriciteit of watervoorzieningen handmatig polijsten, waxen, … of ik kan me wel in de ondergrondse garagebox bij mijn ouders zetten waar ik wel elektriciteit voorziening heb. Dus mijn bedoeling is om daar de detailen met de DAP500 maar waar de lichtomstandigheden dan weer niet optimaal zijn maar ken ik desgewenst wel een mouw aan passen. Dus ga misschien volgende weekend de test eens doen met de 815 om te kijken wat resultaat dit geeft, en staat hij wel al wat beschermd tegen de komende winter.
 
@Nismo - Oof, géén goede plek hebben is inderdaad vervelend. Een garagebox? Heb je dan nog wel ruimte om eromheen te werken?

Don't get me wrong; De huidige beschermlaag wat ''boosten'' kan ook prima met de Red Mist. Als jij het lekker vind om na het wassen/drogen de auto op je gemakkie na te lopen hiermee, dan is dat uiteraard helemaal prima. ;)

Echter, als je dus in een waxbox wast, dan kan je bijv. een Wetcoat afspuiten met de spuit daar.