• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda MX-5 Cancoat

Tomas

Detailing guru
Tester of Bling
8 apr 2013
756
153
30
Amerongen
Inmiddels al weer een tijd geleden, maar toch nog maar even een verslag gemaakt van deze Mazda MX5 die ik heb voorzien van een Full detail inclusief lederbehandeling en Gyeon Cancoat. De auto zat vol met swirls en diepe krassen, deze zijn er helaas niet geheel uit gegaan omdat de lak erg dun was. Zo dun heb ik het nog nooit op auto’s gezien. De meeste auto’s hebben een lakdikte tussen de 110 en 130 micron, deze mx-5 had op sommige plaatsen maar 75 micron. Oppassen dus tijdens het polijsten!
Om te beginnen eerst maar eens wat foto’s van toen de auto door de klant werd aangeleverd:
SAM_1813_zpsv9azv3dc.webp

SAM_1814_zpsxjyjzol2.webp

SAM_1816_zpstr5wx5do.webp

SAM_1817_zpseivxnjgz.webp

SAM_1815_zpsqhghtdfu.webp

Toen de auto gefoamd en vervolgens gewassen volgens de 3 emmer methode. Door deze methode verklein je de kans op waskrassen aanzienlijk. De velgen zijn behandeld met Bilberry Safe wheelcleaner, Gyeon Iron en Gyeon Tar. De Gyeon Iron en Gyeon Tar zijn ook gebruikt op de lak, om ijzerdeeltjes en teervlekken te verwijderen.
Hierna de auto gekleid met de Monello klei in combinatie met de Gyeon Claylube (eerste keer dat ik dat product gebruikte, is een erg fijne claylube! Super glad en droogt niet snel in). Hier kwam de volgende vervuiling vanaf:
SAM_1819_zpstrebzbne.webp

Toen het cabriodak goed gedroogd was heb ik de hardtop er op gezet, zodat ook deze mee behandeld kon worden.
De lak was, zoals reeds beschreven, erg dun. Daarbij kwam dat hij enorm onder de krassen zat en de lak best hard was. Na een aantal testspots kwam ik uit op de Rupes Rotary met Scholl S3 gold op een Scholl Sandwich Spider pad. Dit afgewerkt met de Rupes LHR 15 excentrische poetsmachine in combinatie met de Rupes gele pad en polijstmiddel.
Dit gaf het volgende resultaat:
Deur voor polijsten:
2015-08-18%2014.22.48_zpsboucyknk.webp

Deur na polijsten:
2015-08-18%2016.30.17_zpseqt1hrgb.webp

Motorkap voor polijsten:
2015-08-17%2009.59.48_zpspaifsuxg.webp

Motorkap na polijsten:
2015-08-19%2010.23.53_zps4zqthkv2.webp

Vervolgens de uitlaat aangepakt. Deze heb ik gepolijst met een Monello Cone in combinatie met Mothers metal polish. Dit gaf het volgende resultaat:
Uitlaat voor:
SAM_1818_zps5qkpczi7.webp

Uitlaat na:
SAM_1825_zpseigej0r2.webp

Ten slotte het rekje dat op de kofferklep zit handmatig gepolijst met Monello Finale en de auto geheel ontvet. Toen een laag Cancoat aangebracht en goed laten drogen.
Het interieur is compleet gestofzuigd, de ramen zijn gereinigd met Dodo Juice Clearly Menthol glass cleaner, alle kunstof delen zijn behandeld met Poorboy’s Natural Look en al het leder is gereinigd en gevoed met de Gliptone producten.
Dit alles gaf het volgende resultaat:
SAM_1841_zpsf86edvdh.webp

SAM_1840_zpsxnugvn1q.webp

SAM_1837_zpsnjgyplom.webp

SAM_1836_zpsybemrnwx.webp

SAM_1833_zpsluue3d6f.webp

SAM_1832_zps3oi6cow0.webp

SAM_1831_zps1jttuc8j.webp

SAM_1829_zpshdqhysui.webp

SAM_1830_zpsjmhri4j2.webp

SAM_1827_zpsppzibjti.webp

SAM_1824_zpsg3cv8oo4.webp

SAM_1823_zpslru0czga.webp

SAM_1826_zpsxgbscwy8.webp

SAM_1843_zpscfj6eavz.webp

SAM_1842_zpst6zrjjxt.webp
 
  • Leuk
Reacties: leander
Heya!

Ziet er strak uit, hoor. Ik neem aan dat het een auto is die bij jou in onderhoud is, gelet op de beading en de lichte vervuiling van de klei die op de eerste foto´s te zien is?

Lijkt me een leuke auto én kleur om te doen, zeg. Leuk!


Greetz
 
Nee dit was de eerste keer dat ik de auto behandeld heb. Dit is van een rondje wasstraat met wax behandeling.
 
Hoe dan ook, netjes gedaan, pik!

Hoe heb je het cabriodak gereinigd? Heb ik zelf nog nooit gedaan.
Heb je ook een foto van het Interieur? Ben benieuwd hoe dit er aan toe was en is geworden.


Greetz
 
Nee heb jammergenoeg geen interieur foto's.... Cabriodak is tijdens het wassen met APC 1:10 ingeborsteld en vervolgens afgespoten met de HD. Dit gaf voor mij niet het gewenste resultaat dus toen heb ik het nogmaals met APC 1:10 ingeborsteld en toen met de extractor er over heen. Dit toen afgetopt met Gyeon Fabric.
 
Leuke detail!

Toch nog met een redelijk zware combo aan de slag gegaan Scholl S3?
Welke lakdikte meter gebruik je?
 
Klopt, komt door de vele krassen in combinatie met een redelijk harde lak. Ik gebruik de trotec BB20 lakdiktemeter (zo uit mijn hoofd)
 
Over het algemeen wel ja. Deze was gezien de lakdikte zeker niet overgespoten. Maar de ene auto is de andere niet kwa lak
 
Bedankt voor je reactie, de BB20 is ook nog goed betaalbaar! Dan toch maar eens de koop van een lakdikte meter door zetten. Hoe bevalt hij jou?
 
Bevalt mij prima. Ik heb geen idee hoe die meet in vergelijking met andere machines dus weet ook niet hoe accuraat hij is, maar doet volgens mij zijn werk prima.
 
  • Leuk
Reacties: Svenn21
Ik denk dat een andere lakmeter ook wel een andere meting zou geven.
75 micron? Alles kan natuurlijk, maar de kans dat hier zo weinig lak op ligt is kleiner dan de kans dat je lakmeter niet zo nauwkeurig is denk ik dan. Of vergis ik me?
 
De foto met bijschrift
Tomas;n431770 zei:
Motorkap na polijsten:
zie ik hier (haar)scheurtjes in de lak?

Maupie00 : onderkant van de deur: "special orange-peel" :-D:-D
Lijkt mij een extra beschermings-coating "af-fabriek". Er zijn meerdere fabrikanten die dat toepassen voordat de wagen door de lakstraat gaat.
Vaak zijn het dan de dorpels die zo'n reliëf hebben. Normaal te polijsten hoor.

In ieder geval weer een mooi verslag van een full-detail!!
 
BrunoV;n431816 zei:
Ik denk dat een andere lakmeter ook wel een andere meting zou geven.
75 micron? Alles kan natuurlijk, maar de kans dat hier zo weinig lak op ligt is kleiner dan de kans dat je lakmeter niet zo nauwkeurig is denk ik dan. Of vergis ik me?
Het vreemde is dan wel dat de lakdiktemeter op andere auto's wel normale waardes aangeeft. Denk dus dat het echt de lak was van deze Mazda.

Kees-sw Dat zijn inderdaad kleine barstjes in de lak. zat ooit een keer een deukje dat slecht is hersteld.

Onder op de deuren zit inderdaad beschermend materiaal waardoor het zo bobbelig is (een ramp om te polijsten!). ​
 
Dat is inderdaad erg gewaagd. Echter heb ik de temperatuur goed bijgehouden en op de eerste paar panelen goed gekeken hoeveel Micron ik er af haalde. Dit was echter beperkt tot 1 a 2 micron per paneel. Op een gegeven moment krijg je dan ook door hoevaak je er met de Rotary overheen kan in één pass en op welk toerental je hem het beste kan houden i.v.m. de warmte ontwikkeling. Dit was dan ook zeker geen klusje voor een beginner.
 
Welke lakmeter zouden jullie me kunnen aanbevelen om zowel metaal, aluminium en kunstof te meten, dus zowel voor ferro en non- ferro delen?

Heb op YouTube wat rond gekeken en kan der gewoon niet meer aan uit welke dat kwa prijs en kwaliteit het beste zou zijn.

Vandaar dat ik het hier aan de detaillisten eens wou vragen met welke lakmeter ze werken.
 
Laatst bewerkt: