• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda MX5 verwen weekend

Chris van S.

Detailing guru
3 jun 2014
147
123
42
Verheugd was ik toen ik de Saab 99 van mijn schoonvader mocht gaan detailen. Uitdagende maar leuke vuurdoop om voor het eerst met de DAP900 aan de slag te gaan. Je kan toch zeggen dat de Saab een auto met karakter is. En als autoliefhebber houd ik daar wel van. Ware het niet dat de reperateur wat langer de Saab onder zijn hoede wilde houden ivm problemen met warm starten. Potver, daar ging mijn weekendje detailen… Totdat mijn schoonmoeder zei: Anders ga je je toch uitleven op mijn Mazda MX5? Kijk, daar kunnen we wat mee.

En eigenlijk, eigenlijk was deze MX5 DE perfecte auto om voor het eerst op mn gemakkie te detailen. Recept was: 2 dagen, buitenplek + garage, een auto dat altijd binnen slaapt en toch altijd door mijn schoonmoeder (jawel!) word vertroeteld. En dat zou later ook blijken.

Dag 1

Om te beginnen ben ik een rondje rond de auto gaan lopen. Eerste bericht was dat ik de cabrio kap niet hoefde te doen. OK prima! De MX5 stond er verder ook re-de-lijk keurig bij. Rondje APC over de bekende water afvoerplekken, tankklep, randjes, dorpels, etc was dan geen overbodige luxe. Maar eigenlijk na een wasbeurt met DJ BTBM, Non Ferro en zoals genoemd het APC rondje stond er een nette auto van 13 jaar oud. Ik telde maar een 4 tal Albert Heijn deukjes, dat zegt wat mij betreft al genoeg. De lak voelde wel beetje stroef en dus had zeker geen wax laagje meer. Dus tijd om de Monello clay met PB S&W hun kunsten te laten vertonen op de lak. Echter, veel vuiligheid kwam er niet van de lak af wat ik dan weer niet als verrassing ervaarde, toch werd de lak een stukje zachter zoals het hoort na het clayen.

Toen kwam het echt het moment waarop ik voor het eerst mijn DAP900 uit mocht gaan laten. Ik wilde heel erg rustig aan beginnen. Niet alleen omdat ik voor het eerst machinaal ging polijsten, maar ook omdat ik zag dat er eerder met de polijstmachine over de lak was gegaan. Anderhalf jaar terug had mijn schoonmoeder een poetsbeurt voor de auto gewonnen bij het golven. Dus ik ging er daarom vanuit dat de mannen daar de MX5 had gepolijst. Dus Mezzo op groen leek mij voorzichtig genoeg voor een testspot, maar uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de Oranje pad met zijn Mezzo vriend te laten spelen. Deze pad corrigeerde de lak toch net dat stapje meer. Dus alle metaal delen heb ik opbouwend naar stand 4 en weer terug met de oranje pad gepolijst. De vrij zacht ogende bumper delen heb ik voorzichtig tot aan stand 3 met de groene pad gedaan. Wat ook een prachtig resultaat gaf. Uiteraard heb ik nog een rondje finale gedaan waarvan ik verbaasd was wat het effect is van het fijn polijsten. De lak is net dat stukje gladder en oogt net iets mooier gepolijst dan als je de finale run niet zou doen.

Aangezien de MX5 toch wat ouder was wilde ik de lak ook een rondje PB prof. Polish geven om nog even extra te reinigen. Ik had veel gelezen dat prof polish zo goed werkt dus keek uit naar het moment om dit product zelf te proberen. Erg leuk was dat je merkt dat je Prof Polish zuinig kan gebruiken en als resultaat dat het weer nog dat ene kleine beetje extra geeft. Net zo enthousiast was ik gelukkig over PB white diamond, wat op dit forum mij overkwam als een logisch vervolg op prof. Polish.

Toen stond er echt een glad voelende en wetlook ogende MX5 voor mijn neus toen het einde van de dag begon te naderen. Tijd voor de wax; ik kon met mijn favo wax aan de gang. Autoglym HD wax met slightly damp pad was ik binnen no time rond. De MX5 is niet zo’n hele grote auto natuurlijk, of is AG HD nou zo gemakkelijk??? ;) Omdat ik de Mazda binnen had gezet rook het in de garage al behoorlijk naar wax, dus kon het niet laten om het nog meer te laten ruiken door de wielen in de wheelwax te zetten. :p
Toen ging het lampje voor de zaterdag uit! Wellicht overdreven en onnodig, maar de wax heb ik lekker een nachtje laten curen.

Dag 2

Heerlijk om de dag te beginnen met het uitpoetsen van een auto. Glimmend metaal straalt je tevoorschijn. Heerlijk!

Na uitpoetsen, nalopen van wat lijstjes, tape eraf halen en het behandelen van de banden was het tijd voor het interieur. In een cabrio zit nou eenmaal wat meer stof over het interieur. Dus uit alle kiertjes haalde ik met een kwastje een berg zand weg, niet normaal! Echt grappig wat het effect is van het verwijderen van een paar randjes vuil. Helemaal toen ik PB Spray & Gloss over de deurpanelen, middenconsole en dashboard haalde. Het interieur leek als NIEUW, zoals het hoort vanaf fabriek. Ik had nog een sample leather cleaner and condioner van smartwax. Dus de kenmerkende blauwleren stoelen van de MX5 leefde weer op.
Na het stofzuigen, reinigen en behandelen van de ramen met Clearly mentol en RainX was het tijd om af te ronden.

Tussendoor had mijn schoonmoeder de MX al bewonderd en was steeds meer verbaasd hoe mooi de auto geworden was. Ze was al erg zuinig op haar auto, en dat is absoluut te zien. Ik zal dus een lang verhaal kort houden. Ik kon mijn washmitt, monello spons, drying towel en DJ BTBM inleveren. “Dan wist ze zeker dat ze de auto goed kon onderhouden”. Vandaag weer nieuwe voorraad besteld, kan immers niet zonder he ;)

Tijdens het opruimen kreeg ik een smsje van mijn manager; hij had net een paar jaar oude zwarte Toyota Aygo gekocht. Of ik het leuk vond om deze zsm te poetsen…. Zwarte Toyota lakken zijn een uitdaging heb ik al hier gelezen dus dat gaan we dan maar doen he! Gesloopt en maar dus met een extra voldaan gevoel ruimde ik op voordat het voetballen begon. Wat smaakt een koud biertje dan lekker he!?

Een paar foto's voor de vorm. Heb geen uitgebreide foto serie gemaakt.
Gemaakt met Samsung S4


Vooraf:


Nette auto die op het eerste gezicht geen detail beurtje hoeft te gebruiken
2014-06-28093429.jpg


During
2014-06-28194141.jpg

Nachtje kuren in de AG HD en Wheelwax

After shots;
2014-06-29152510.jpg


2014-06-29152452.jpg


Jammer genoeg kan je de glans van lichte auto's niet zo goed overbrengen.

2014-06-29151629.jpg

Wielen, binnenkant maak ik van de winter schoon.

2014-06-29151859.jpg


2014-06-29151849.jpg


2014-06-29153624.jpg
 
Mooi gedaan en leuk beschreven!
Kleur is lastig om echt die showglans te laten zien die bij donkere kleuren wel snel toont... heb zelf ook zilvergrijs.
Weet niet hoeveel passes je doet maar je hebt veel gedaan op 1 dag moet ik zeggen. Mij lukte het niet maar heb dan geen cabrio ;)
Op naar het volgende project :ja
 
Mooi resultaat hoor! De wax een nachtje laten zitten zou ik niet zo snel doen. Er zijn waxen die je daarna niet of nauwelijks nog uitgepoetst krijgt. De swipe-test vormt een goede indicatie voor de juiste tijd van curen.
 
@blinque: moest ook even tellen hoeveel passes ik machinaal heb gedaan. Maar opsommend, buiten de testspots
1: Oranje/groen Mezzo
2: Wit: Finale
3: Zwart : Prof. Polish
4. Rood : White Diamond
En dan met het handje AG HD wax

@Retcod: In meerdere posts had ik al gelezen dat het overdreven is om wax een nachtje te laten curen. Maar aangezien AG HD wax echt een hele makkelijke wax is om uit te poetsen wilde ik het toch is proberen nu ik de kans had. OK, de wax ging er wat minder makkelijk vanaf, 2x ipv 1x met de doek erover heen. Ter vergelijk: Paar jaar terug had ik Autoglym Extra Gloss Protection een nacht laten curen op mijn ex BMW M535i. Dat doe ik dus nooooit meer..... :(