• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meekijken/helpen met auto polijsten (omgeving Leiden) Skoda SuperB wit 2016

Sgoon

Detailing rookie
15 aug 2021
27
15
Excuses, er ging iets mis met het opslaan, dus post staat er 2x in. (kan ik dit verwijderen?)

Beste Leden,

Even een kleine introductie
Wij hebben een Skoda SuperB (wit) uit 2016 en ben van de week even langs Carclean geweest om voor het eerst producten te halen voor de handwas.
Met onze andere auto`s gingen wij altijd door de wasstraat, lekker makkelijk, en we gaven niet zoveel om die auto`s. Nu na 1 poetsbeurt met de hand, snap ik al direct de voordelen ervan. Een flink verschil, en zeker op moeilijk bereikbare plekken zoals velgen etc.

Mijn eerste wasbeurt.
Mijn eerste handwasbeurt van de week ging best wel goed met het 2 emmer systeem. Ik zal daar ook redelijk weinig vragen over hebben. Al merk ik wel dat ik eigenlijk een prewash had moeten gebruiken. De Monello shampoo die ik geadviseerd kreeg, was net niet lekker genoeg om alles lekker weg te krijgen. Verder heb ik de Monello Non fero gebruikt voor de velgen, en Gyeon Glass voor de ruiten.

Ondanks ik van de week al veel complimenten kreeg dat de auto er goed en straks uit zag wil ik het toch naar een hoger niveau tillen.
Ik zie op onze Skoda namelijk enorm veel swirls en krasjes op de koplampen enz. Ik denk dus dat de vorige eigenaar ook een fanatiek wasstraat gebruiker was.

Wat is dan mijn vraag.
De auto ziet er al redelijk nieuw uit, maar wil toch graag de laatste dingen finetunen. Dit zal dan gaan om polijsten, eventueel wat krasjes van koplampen verwijderen, en een heel klein beetje steenslag aanpakken (mits mogelijk). De auto zal er dan echt helemaal weer als nieuw uit gaan zien.

Ik heb enkel een beetje angst om hier direct zelf mee aan de slag te gaan. Er wordt toch ook regelmatig gesproken over doffe uitslag etc. en het laatste wat ik wil, is dat ik onze nieuwe auto verpruts. Daarnaast liegen de kosten van de apparaten en spullen er ook niet om. Dus om daar "even mee te starten" is voor mij best een drempel.

Is er dus iemand hier in de omgeving van Leiden, die wellicht eens mee kan/wil kijken, of helpen en wat tips en tricks te geven?

Ik ben benieuwd naar de reacties.
 
@GeBas

Zal ik morgen even doen. De swirls spreken voor zich denk ik. Maar de andere plekjes e.d. ben ik nog wel benieuwd naar. Het kunnen natuurlijk ook insecten zijn/metaaldeeltjes, wat echt keer echt goed schoongemaakt moet worden met ander spul.

Het is alleen jammer dat je hier bij de wasboxen niet echt makkelijk een emmer warm water kan pakken en een hoge druk reiniger kunt gebruiken met een prewash. Het is dus allemaal een beetje behelpen in een wasstraat (vind ik). Plus dat voor iedere keer afspoelen/afspuiten je weer een euro erin moet doen en de tijd dan loopt. Je kunt dus niet even goed de tijd nemen en rustig alles heel goed nalopen en goed wassen.

hoe doen jullie dat? Enige tips voor het echt goed reinigen in een wasbox?
Je bent namelijk al gauw een euro of 10 kwijt aan het gebruik van de hogedruk spuit en het is nog eens een partij gekloot en een race tegen de klok ook.
Zie onderstaande opsomming.

  1. Auto heel goed afspoelen met hogedruk reiniger (2 euro zodat ik goed de tijd heb om alles schoon te spuiten)
  2. Auto in prewash zetten (hoe doe je dat in een wasbox?
  3. Auto afspoelen met hogedruk reiniger (1 euro dit keer, want iets minder tijd nodig)
  4. Insectenspray en Iron spray (voor of na de prewash)?
  5. Afspoelen met hogedruk reiniger (1 euro moet wel lukken)
  6. Velgen inspuiten met Non fero/schoonmaakmiddel
  7. Afspoelen met hoge druk (1 euro moet op zich wel lukken)
  8. Emmers vullen met hoge druk warm water. Dit is alleen helaas bijna altijd met een shampoo erin (2 euro om 2 emmers enigszins te vullen)
  9. Auto met de hand wassen.
  10. Auto afspoelen met hogedruk reiniger (1 euro is wat krap, maar moet lukken)
  11. Auto kleinen.
  12. Auto afspoelen met hoge druk reiniger (1 euro moet voldoende zijn)
  13. auto drogen.

Ik heb dan wel een hogedruk reiniger thuis, maar ja iets met milieu enz. Dus thuis wassen is geen optie.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst je kunt gewoon stapsgewijs te werk gaan. Als je iets onder de knie hebt, kun je er weer een stap aan toe voegen. Ik weet niet of je thuis wel de beschikking hebt over een parkeerplek in de buurt, waar je ook nog met een stroomkabel kunt komen? Na het wassen, zou ik beginnen met kleien en een glaze (bijvoorbeeld Poorboys World White Diamond) er op zetten, en daar een wax of een sealant (synthetische wax) overheen. De glaze maskeert kleine krasjes, en als je netjes omgaat met de wax/sealant blijft die glaze wel 2-4 maanden zitten. Daarna kun je altijd nog gaan polijsten (desnoods allleen fijn en handmatig).

Ik woon redelijk in de buurt (grofweg halverwege je woonplaats en CC), maar heb erg weinig tijd, gisteren voor het eerst sinds 5 weken mijn eigen auto weer kunnen wassen.

Misschien is het ook handig om aan te geven welke spullen je inmiddels in bezit hebt. Wat prewash betreft een Kwazar is enorm nuttig. Bij een gewone wasbeurt vul ik 'm met een paar drupjes shampoo en verder water, en laat dat 5 minuten inweken voor ik de auto afspuit. Als ik een nieuwe beschermlaag ga aanbrengen of ga polijsten vul ik de Kwazar met een prewash-middel (tast nl. ook je waxlaag aan).
 
Laatst bewerkt:
Hmm.. Ik heb niet vaak in een wasbox gewassen, maar de keren dat ik dat wel moest, was ik een paar euro kwijt. ;)

Voor wanneer je géén kraan hebt bij een wasbox, wat meestal het geval is;

1) Grit Guard-emmers (+deksels) thuis vullen met warm water en naar de wasbox.
2) Een prewash-product in een drukpomp als eerste gebruiken op gehele auto (Lak, ramen, velgen, wielkasten, etc) om vervuiling los te weken. (Alvorens HD-afspuiten)
... Prewash laten werken.
... Afspuiten HD.
3) Eventueel insecten-teer-hars-reiniger op hardnekkige vervuiling.
4) Velgen reinigen. (De-ironizer en/of reiniger, kwasten of/of borstelen)
...Afspuiten HD.
5) Handwas.
6) Afspuiten HD.
 
Ik vind het veel geld wat je in een wasbox stopt. Misschien zijn er in de buurt goedkopere plaatsen?
Je hebt ook boxen waar je voor een vast bedrag, meestal €5/€6, zolang kan staan als je wilt.
Als ik een keer geen zin heb om de stroomkabel en slang uit te rollen pak ik ook wel eens een box.
Hier krijg ik per €1, 4 minuten wastijd.
Met €3/€4 komt ik altijd wel uit, uiteraard niet alle muntjes in 1x erin.
 
@Boszna @Quantoxx @Cordoba

Bedankt voor jullie snelle reacties. Even gelijk ter indicatie qua kosten. je krijgt hier voor 1 euro maar maximaal 2 minuten de tijd.

Ik heb dus wel een HD thuis en een parkeerplaats naast en voor het huis. het probleem is alleen dat je niet op straat je auto mag wassen toch?
Wat ik wel zat te denken (geen idee of het mag), is om in ieder geval het ergste vuil er thuis al goed af te spoelen met een HD. Dat scheelt dan alweer bij de box, en dan kan ik de tijd nemen die ik wil. Het is overigens 2 minuten rijden naar de wasbox, dus mijn auto zal niet heel vies daar aankomen dan.

Een drukspuit zoals Cordoba en Quantoxx aangaven is wel een handige optie. hier kan ik dan een goede prewash in doen, dus een goede tip. Kunnen huis tuin en keuken drukspuiten ook gebruikt worden, of zit er echt veel verschil in? Overigens kan ik dit ook wel thuis doen met een HD, want heb er gewoon een lans voor, maar wederom, volgens mij mag dit niet.

Emmers thuis al vullen is ook nog wel een aardige optie. Het scheelt wat geld, en is ook een stuk sneller dan het vullen met een HD.
Doe je dan trouwens in beide warm water zodat je ander emmer niet te snel afkoelt door de koude mitt iedere keer?

Een glaze gebruiken klinkt goed, had daar nog niet naar gekeken, ik kan dat wellicht eens proberen (al heb ik de auto liever gelijk goed gepolijst).

Een van de redenen dat ik dit allemaal vraag, is omdat mijn droogdoek toch best vies wordt na het drogen. Ondanks ik echt de tijd neem en de auto naar mijn idee heel goed schoonmaak, komt er toch best wat viezigheid op mijn witte droogdoek. Dit terwijl ik 2 uur in de wasbox ben geweest. Uiteraard was het de eerste keer, dus ben je alles nog een beetje aan het uitzoeken enz. Ik ben dus wel benieuwd of jullie dit ook wel eens hebben dat de droogdoek toch nog vies wordt.
 
Laatst bewerkt:
Of je op straat de auto mag wassen, dan kan je vinden in de APV van jouw gemeente. ;) Veelal is het niet verboden, maar check het voor de zekerheid. (In een APV kan het specifiek staan onder ''auto wassen''. Zo niet in de APV, kan het opgenomen zijn in de Algemen Regels m.b.t. lozen van afvalwater)

- Voor een euro 2 minuten hogedrukspuiten is toch ruim voldoende?
- Een drukpomp zoals de genoemde Kwazar's is zeker een verschil met de huis-tuin-en-keuken-pompjes. Daarbij kan je ook kiezen voor een handfoamer zodat het product iets opgeschuimd wordt en langer blijft plakken c.q. werken.
- Heb je een foamlans van je HD of een goede foamlans zoals de Monello - Lancia? (Dit is veelal om echt te foamen)
- Warm water werkt beter, maar als je niet anders kan, is twee maal koud water ook prima.

- Een droogdoek die vies wordt getuigd toch wel van niet-correct wassen. :p Zoals @Cordoba al aangaf; Welke spullen gebruik je momenteel?
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat na zoveel tijd steken in je wasbeurt, dat er bij het drogen nog vervuiling te zien is in je droogdoek.
 
@Quantoxx @Cordoba

Hierbij even de spullen die ik van de week heb aangeschaft.

  • Monello non fero (voor de velgen)
  • Monello shampoo
  • Monello thick wasmitt
  • Monello senza acqua (droogdoek)
  • Gyeon glass (voor ruiten) werkt erg fijn met waffle doek
  • Dodo juice cabine krug (voor interieur)
Ik vind overigens niks in de APV van onze gemeente. Ik zal dus even moeten bellen.
Het is de lans die erbij zit van een nieuwe karcher. Maar ik kan natuurlijk zo een Monello Lancia halen. Dat is het probleem niet.

De reden dat ik zo lang bezig was, is omdat ik ook wat met het interieur bezig was en alles aan het uitzoeken was. Wat ik overigens niet heb gedaan is alle kiertjes logos rubbers etc met een detail brush sxhoonmaken. Dit zal wellicht ook wel wat schelen met het vuil worden van mijn droogdoek.
 
Zo te lezen gaat het wel goed komen. Zo te horen zal thuis wassen geen probleem zijn maar na bellen kan nooit geen kwaad natuurlijk. Betreft het oppakken van vuil na je was beurt kijk waar je het oppakt en besteed hier de volgende keer meer aandacht aan. Maar dit gezegd te hebben het is ook een soort van leer proces. Je gaat je eigen steeds meer verbeteren en steeds meer dingen zien die verbeterend kunnen worden en dat is in mij ogen het leukste aan deze hobby. En als het dan nog steeds leuk vind om te doen ben je al verkocht en wordt het alleen steeds maar beter en beter. Ik zou zeggen probeer het was gedeelte eerste helemaal op orde te krijgen om vervolgens wat bescherming te gaan aan brengen enz enz. Het polijsten etc komt vervolgens vanzelf wel.
Groet Ruud.
 
Als je de APV er op naleest, is het vrijwel altijd dat het bedrijfsmatig wassen op straat is verboden, er is hier op het forum ook een heel topic over te vinden. Als privé persoon kan dat alleen verboden worden als hemelwater zonder zuivering direct wordt geloosd (dus gescheiden rioolsysteem).

Het vuil worden van de droogdoek geeft aan dat je nog niet goed gewassen hebt. Misschien systematischer te werk gaan met wassen? Overigens gebeurt het mij ook wel eens, dat ik ergens iets te haastig geweest ben met wassen.

@Sgoon Ik lees nergens iets over emmers en grids?
 
@Jansen @Cordoba

Ik zal dan inderdaad geen slapende honden wakker maken en lekker hier voor de deur gaan wassen. Gek genoeg voelt het vandaag de dag een beetje raar om je auto voor de deur te wassen, aangezien bijna iedereen de wasstraat in rijdt. Maar dat terzijde ;)

@Cordoba ik heb een detail brush gekocht en kan met een apart sopje dan even alles rubbers e.d. nalopen. Het lijk een beetje daar vandaan te komen.

Ik heb gisteren ook nog een aantal dingen gekocht om eens met de motorkap te beginnen:

  • detail klei van Supernatural
  • Monello raffini veloce compound
  • Poorboys world White Diamond
  • Collinite insulator wax

Ik ga met de hand beginnen. Ik weet dat machinaal beter is, maar dit voelt voor het oefenen even beter voor mij.

Ik wil deze volgorde aanhouden.

  1. Motorkap inspuiten met Monelle non fero
  2. Motorkap afspuiten met HD
  3. motorkap wassen ? (Heb hem 5 dagen geleden gewassen dus is dit weer nodig)?
  4. kleinen met Supernatural detail klei en Dodo juice born slippy
  5. motorkap afnemen met MF doek (afspuiten nodig)?
  6. hand polijsten met gele pad en Monello Raffini Veloce
  7. motorkap afnemen met MF doek (afspuiten nodig)?
  8. Poorboys world toepassen met zwarte gedeelte van pad.
  9. Motorkap afnemen met MF doek (afspuiten nodig)?
  10. Collinite wax toepassen op de lak met rode pad

Kunnen jullie hier nog tips over geven? En wanneer spuit je een auto af, en wanneer niet? Is hier een soort rode draad in?

Ik maak overigens gebruik van 2 bucket met systeem met gritguard

IMG_20210817_093944.jpg
 
Ik zou je stappenplan even aanpassen;

1) Voorwas
- Laten werken.
- Afspuiten.

2) Handwas.
- Afspuiten.

3) Non-Ferro enkele sprays op de kap. Verdelen met een ietwat vochtige washandschoen.
- Laten werken. (Niet helemaal laten indrogen)
- Opnieuw verdelen met vochtige washandschoen.
- Laten werken.
- Afspuiten of even wassen.

4) Kleien.
- Gehele kap kleien en afspuiten of even wassen. Afnemen met een doek doe je als je de hele auto in één keer wilt kleien en je niet wilt dat het glijmiddel indroogt op de auto.

5) Drogen.

6) Handmatig polijsten.
- Bij voorkeur gebruik je ook een ontvetter om de lak brandschoon te maken, zodat je kan zien wat je precies bereikt hebt met polijsten. Oliën kunnen defecten opvullen en jou het idee geven dat je de defecten verwijderd hebt, maar ze zijn er nog. (Nanolex - EX)

7) Glazen.
- Zwart foam.
- Volg instructies.

8) Waxen.
- Rood foam.
- Paneel per keer.
- Bijna onzichtbaar smeren, wel alles raken.
- Swipetest doen op eerste panelen om in de gaten te houden of je al kan gaan afnemen.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
@Quantoxx

Zo dat is een aardig stappenplan. Ik heb alleen een aantal spullen nog niet. Ik heb geen voorwas enkel de Monello shampoo. Ook heb ik geen ontvetter. Zijn dit echt noodzakelijke stappen of kan het ook zonder?

Ik raak nu al bijna het overzicht kwijt van alles spullen en stappen die ik moet nemen o_O

En wat houdt de swipetest precies in?
 
De stappen staan daar, dus dat kan je al loslaten. ;) Het lijkt veel, maar het staat er ook in wat meer details.

Voorwas is niet noodzakelijk, maar zou wel meehelpen. Zelfde idee bij de ontvetter.
- Zorg er dan in ieder geval voor dat je de auto goed afspuit voordat je gaat wassen.
- Neem het polijstmiddel goed af en houd in de gaten of je doek verzadigd raakt.
- White Diamond bevat paint cleaner, dus dit zou al overgebleven vettigheid kunnen verwijderen.
 
@RedCat
Dank voor je link. Al ga ik het denk ik vrij lastig zien op witte lak, maar ik weet waar ik een beetje een moet werken.

@Quantoxx
Ik zal mijn telefoon er dan maar bij houden voor de stappen ;). Voor de andere panelen (ga nu alleen even de motorkap doen) ga ik dan in iedere geval nog spullen halen voor prewash (foamgun en prewash). De ontvetter laat ik dan nog even voor wat het is.

Als ik straks een prewash ga gebruiken moet ik er zeker op letten dat deze PH neutraal is, zodat ik de waslaag van de motorkap er niet af haal? Ik zat te kijken naar de Monello Artico Magico Snow Foam.
Bilt en hamber wordt ook vaak aangeraden, maar deze haalt volgens mij ook de waslaag eraf toch?
 
Artico Magico is Ph-neutraal en werkt pas goed als de auto in een goede bescherming staat. Mild voor de bescherming op de auto, maar dus ook mild voor vuil. Dus als onderhoudsproduct is het prima.

Geen enkele prewash sloopt finaal je wax, maar aantasten kan zeker wel. Ik meen te herinneren dat de Bilt-Hamber weliswaar een hogere Ph-waarde had, maar dat zegt nog niet alles over de gebruikte detergenten en was het redelijk wax-safe. (?)
 
@Quantoxx

Oke ik heb net de motorkap gekleid gepolijst, inde glaze gezet en gewaxt. Ben bijna 1.5 uur bezig geweest (eerste keer dus erg voorzichtig met alles), maar heb niet echt dat wauw effect moet ik zeggen. Het voelt wat gladder en het ziet er best oke uit, maar om nou te zeggen dat het al het geld en tijd waard is heb ik niet echt.

Misschien doe ik wel wat verkeerd hoor. Maar door alle spullen en verschillende handelingen weet ik niet precies wat ik dan verkeerd, of waar/wanneer ik nou echt verschil moet zien.

Ik zal later even toevoegen wat ik precies heb gedaan. En even kijken of ik foto's kan maken.