• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meekijken/helpen met auto polijsten (omgeving Leiden) Skoda SuperB wit 2016

@morphf @Dibbuz Foutief advies lijkt inderdaad wat te kort door de bocht, en ik had geen rekening gehouden met de lichte lakkleur, en dacht meer aan de waas die je krijgt bij het gebruik van grove polijstmiddelen. Aan de andere kant heb ik als starter destijds voor mijn toenmalige Skoda advies gekregen van Dibbuz, met oranje handpad voor de Mezzo, en Poorboys Professional Polish op een witte handpad als Finish. Alleen ik had toen een donker metallicgroene Fabia, en heb over 3 dagen verspreid, zo'n 25 uur nodig gehad om de hele auto handmatig te wassen, kleien, polijsten en van een glaze en sealant te voorzien.

Grootste verschillen zijn denk ik de lakkleur (donker tegenover licht) en de besteedde tijd. Daarnaast had ik een paar weken daarvoor een Summer Detail Day bezocht en veel demo's bekeken, waardoor ik niet alleen via filmpjes maar ook met eigen ogen gezien hoe je te werk moet gaan.

Beading in het geval van Sgoon, kan heel goed komen uit de oliën in de polijstpasta, dus hoeft niet van de wax te komen. De korte tijd van 1,5 uur voor het wassen, polijsten en beschermen, zag ik pas later, maar zegt denk ik ook wel iets.
 
We mogen ook niet vergeten dat je op een witte lak nooit zo een diepe glans krijgt als op een zwarte auto. Een mooi voorbeeld is bvb mijn zwarte zafira indertijd
IMG_20180903_145747.jpg
hierop zie je duidelijk welke kant gepolijst was en en welke kant niet. Bij een witte auto zul je dit nooit zo hard zien tenzij de lak verkleurd is door contaminatie of ouderdom
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Bedankt voor de reacties tot nu toe! @Dibbuz @morphf @Aficior

@Dibbuz Ik ben daarom ook enkel met de motorkap begonnen. Ik was niet perse van plan om heel de auto met de hand te doen, maar ik wilde eerste eens zien wat het nou deed als je de auto kleid, glazed, polijst en in de wax zet. Als je dan 260 euro aftikt (zitten ook wat ander spullen bij zoals emmer, doeken, wasmitt etc) en vervolgens zie je eigenlijk geen verschil, dan is dat op zijn minst frustrerend te noemen. Vandaar dat ik even verder om hulp vraag hier wat ik nou verkeerd doe.

En nogmaals, de auto ziet er niet slecht uit, maar als ik de motorkap nu vergelijk met de rest, dan is er nauwelijks tot geen verschil met enkel de wasbeurt die ik van de week heb gedaan met alleen de Monello Shampoo. Er gaat dus iets fout lijk mij, want als ik klei, polijst, glaze en een wax gebruik, dan moet je op zijn minst (ondanks het slechte weer) wel verschil zien lijkt mij toch? Bij mij is dat dus niet echt het geval.

Opvallend is/was ook dat er helemaal niks op mijn klei zat na het kleien. Er zaten wel echt stroeve stukken tussen, en ook paar kleine vlekjes die ik weg kreeg met de klei, maar er blijft niks op plakken zoals ik overal zie in filmpjes. Echter als ik het zo een beetje van jullie begrijp, dan gaat het waarschijnlijk fout bij het polijsten en doe ik dit veel te voorzichtig/te kort. Desondanks zou dit inhouden dat de glaze en wax dus vrij weinig doen voor het zicht (naast de beschermende laag dan) en is het enkel het polijsten waar ik verschil mee ga zien.... of heb ik het dan verkeerd?
 
@Krikke

Dank voor je reactie en je slaat daarmee misschien wel de spijker op zijn kop. Het is ook een beetje wat andere ook al aangeven. Op een witte lak heb je minder dat bevredigende gevoel. Maar het feit is en blijft dat er echt een bak swirls op mijn lak zitten. Dus ergens moet het wel een beter uiterlijk gaan geven. Ik hoop(te) dit verschil dus te gaan zien als ik enkel de motorkap deed, en dan ook nog eens met kleien, glaze en een wax erbij.

Misschien moet ik dan toch maar eens aan machinaal gaan geloven, of nog een keer heel goed met de hand polijsten om te kijken of dat het gewenste resultaat geeft. Misschien doe ik ook wel iets compleet verkeerd met het polijsten hoor, dan kan ook. Maar het is slecht te zien wat je nou doet op een witte lak.
 
Als je een auto regelmatig redelijk goed wast, en in een bescherming (zoals wax) houdt, blijft er maar weinig vuil op de lak plakken, dus dat je klei redelijk schoon blijft, hoeft niet aan te geven dat het kleien niet goed gaat. Een oudere (poreuzere) lak, houdt vaak meer vuil vast, en dat zie je dan met kleien.

Ik denk dat je voor een goed vergelijk eigenlijk goed zonlicht nodig hebt, en dan kun je eigenlijk het wél en het níet behandelde deel pas goed vergelijken. Ik heb bijvoorbeeld ook bij zilvergrijze auto's wel gezien dat een glaze op een lak met veel swirls echt behoorlijk wat uitmaakt met goed licht. Hieronder ter vergelijking een foto nadat ik de 1e keer handmatig de neus had gepolijst. Vooraf gaven ervaren detailers ook aan, dat mijn auto serieus onder de swirls en krassen zat, maar ik denk dat de glans op deze foto voor zich spreekt
:F1-1e polijst.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dusss... Kortom;

* Je bent enthousiast te werk gegaan.
* Je hebt jezelf laten voorlichten door Carclean.
* Je hebt je eerste stappenplan al aangepast (De-ironizer, reinigen) en dit ging goed.
* Je bent de volgende stappen gaan nemen, (Wassen, kleien, polijsten, glazen, wax)
* Je had meer resultaat verwacht, maar...
- Lichte kleur lak laat zich minder duidelijk opknappen zoals een donkere lak dat kan doen.
- Je vermoed dat je iets niet goed hebt gedaan.
- Je krijgt het idee ingeramddat je volledig fout bent voorgelicht. (Onjuist)
- Je baalt dat je een smak geld hebt uitgegeven voor weinig meerwaarde.

Dit valt gelukkig allemaal mee, want er zijn nog flink wat dingetjes op te sommen;
Als je dan 260 euro aftikt (zitten ook wat ander spullen bij zoals emmer, doeken, wasmitt etc) en vervolgens zie je eigenlijk geen verschil, dan is dat op zijn minst frustrerend te noemen. Vandaar dat ik even verder om hulp vraag hier wat ik nou verkeerd doe.

En nogmaals, de auto ziet er niet slecht uit, maar als ik de motorkap nu vergelijk met de rest, dan is er nauwelijks tot geen verschil met enkel de wasbeurt die ik van de week heb gedaan met alleen de Monello Shampoo. Er gaat dus iets fout lijk mij, want als ik klei, polijst, glaze en een wax gebruik, dan moet je op zijn minst (ondanks het slechte weer) wel verschil zien lijkt mij toch? Bij mij is dat dus niet echt het geval.

* Die €260,- dekte ook de goede Emmers/Grit Guard(s)/Washmit(s)/Doeken/Shampoo/etc. Dit is een groot onderdeel van je goede onderhoud van de lak. Lees; Bescherming, behoud, wasgemak.
* Er is wel degelijk verschil te zien; Op de foto's zie je een natte auto die vrij slecht belicht word én in close-up, die duidelijk laat zien dat er meer helderheid in de lak zit én minder swirls. Alleen al het ontbreken van de swirls MOET betekenen dat je een betere reflectie hebt, beter op de kleurlak kijkt en dus ''resultaat''. ;)
* Je hebt simpelweg een lichte kleur lak. Je zal overdag, met een licht zonnetje of zelfs flinke zon, soms niet eens swirls en krasjes kunnen zien. Zou je een donkere lak ernaast zetten met minder swirls, dan zie je die volgas wél. Zelfde idee bij géén zonlicht of schaduw; Op een lichte kleur zie je vrijwel geen reflectie/glans en diezelfde donkere kleur auto naast je lijkt ineens totaal niet bekrast te zijn.
Ik ben van een donkerblauwe kleur (zie avatar) waarbij je uren kan besteden aan het optimaliseren van de lak voor reflectie en een kraakheldere blanke lak, overgestapt naar een zilvergrijze kleur waarbij je in veel zonlicht dé perfecte hoek moet opzoeken voor een foto met veel reflectie.

* Een glaze kan soms bizar veel verhullen, maar de lak moet hier ook maar om verlegen zitten. Op een goede lak gaat het ogenschijnlijk weinig doen omdat er simpelweg ook weinig te doen valt. Op de motorkap hieronder zie je dat de lak flink dorstig is en dus erg opknapt van ''een nat laagje' a la glaze. Op de andere foto's zie je dat de krassen van een opspringende hond vrijwel helemaal ''verhuld'' zijn door een glaze. (Daarna is er nog een wax aangebracht voor extra verhulling en reflectie) Op een lichte kleur ga je dit soort effecten nooit behalen omdat het simpelweg niet haalbaar is. ;)
Gallery 02.jpg
 
  • Leuk
Reactions: JW206 en Hean
@morphf @Dibbuz Foutief advies lijkt inderdaad wat te kort door de bocht, en ik had geen rekening gehouden met de lichte lakkleur, en dacht meer aan de waas die je krijgt bij het gebruik van grove polijstmiddelen. Aan de andere kant heb ik als starter destijds voor mijn toenmalige Skoda advies gekregen van Dibbuz, met oranje handpad voor de Mezzo, en Poorboys Professional Polish op een witte handpad als Finish. Alleen ik had toen een donker metallicgroene Fabia, en heb over 3 dagen verspreid, zo'n 25 uur nodig gehad om de hele auto handmatig te wassen, kleien, polijsten en van een glaze en sealant te voorzien.
Jouw Skoda was destijds veel minder hard dan de nieuwe Skoda's. Hetzelfde gold voor mijn Leon 1M t.o.v. de 1P en 5F modellen. Dus het is zeker niet zo dat een advies hetzelfde is over het hele merk. Dat kan per model, bouwjaar, kleur en wensen van de klant verschillen.

Bedankt voor de reacties tot nu toe! @Dibbuz @morphf @Aficior

@Dibbuz
En nogmaals, de auto ziet er niet slecht uit, maar als ik de motorkap nu vergelijk met de rest, dan is er nauwelijks tot geen verschil met enkel de wasbeurt die ik van de week heb gedaan met alleen de Monello Shampoo. Er gaat dus iets fout lijk mij, want als ik klei, polijst, glaze en een wax gebruik, dan moet je op zijn minst (ondanks het slechte weer) wel verschil zien lijkt mij toch? Bij mij is dat dus niet echt het geval.

Opvallend is/was ook dat er helemaal niks op mijn klei zat na het kleien. Er zaten wel echt stroeve stukken tussen, en ook paar kleine vlekjes die ik weg kreeg met de klei, maar er blijft niks op plakken zoals ik overal zie in filmpjes. Echter als ik het zo een beetje van jullie begrijp, dan gaat het waarschijnlijk fout bij het polijsten en doe ik dit veel te voorzichtig/te kort. Desondanks zou dit inhouden dat de glaze en wax dus vrij weinig doen voor het zicht (naast de beschermende laag dan) en is het enkel het polijsten waar ik verschil mee ga zien.... of heb ik het dan verkeerd?
In dit geval zou een 50/50 kunnen helpen. Tape een deur voor de helft af en behandel de ene kant en haal de tape weg. Het kan zijn dat er gewoon weinig vervuiling op zit. Vorig weekend mijn witte Picanto weer met Mezzo+Finale gedaan op de DAP EVO en de lak werd echt wel een paar tinten witter terwijl ik deze een jaar eerder al had gedaan. Iedere lak kan anders reageren. Als er weinig vervuiling op zit dan zal je ook niets moeten voelen als je met je hand in een boterhamzakje over het lakwerk heen gaat.

Polijsten (en kleien) doen absoluut het meest, glaze en wax zijn de kers op de taart dus dat klopt wel.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ha ha. Dibbuz is mij voor. De test met het boterhamzakje is inderdaad de juiste manier om de vervuiling van je lak te controleren en wilde ik je ook adviseren.
Na het grondig wassen en drogen van de auto met je hand in een boterhamzakje en dan je hand lichtjes over de lak bewegen. Je zou dan de aanwezige vervuiling moeten kunnen voelen.
 
Als ik dit zo door lees dan ben je nog niet erg zeker van je zaak, terwijl je het erg groot maakt (swirlvrije auto) met een kleur waarbij het polijsten niet zoveel brengt als bij zwart.
Voor mij zou op deze manier het plezier eraf gaan.
Heb hier twee 2 witte auto's en een witte motor staan.
De motor is mat, dat is makkelijk, de ene auto uni wit en de andere parelmoer wit met blanke lak erover. De parelmoer lak krijg ik echt wel resultaat mee, een wash and wax doet al wonderen. De uni lak is wat minder spectaculair.

20210530_211341.jpg


Mijn beste advies: wees lief tegen jezelf en verplaats de lat wat omlaag.
Raak gewend aan het wassen, kleien en waxen van de auto, totdat je dat met je ogen dicht kunt en ik zou daarna pas gaan uitbreiden.

Met de hand polijsten is geen lolletje, dus dat ik mezelf ook niet aan doen. Als swirlvrij zijn je doel is, schaf dan een machine aan daarvoor, om dat haalbaar te maken.

Succes man! Je hebt een mooi doel voor ogen, maar eerst leren lopen voordat je gaat rennen.