• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meerdere doeken

Omega-b2

Detailing rookie
4 jul 2010
12
0
Ik kan me voorstellen dat het overgrote deel hier voor nagenoeg ieder product een eigen doek/pad heeft. Al is het alleen maar omdat sommige producten op/met elkaar kunnen reageren. Maar nu vraag ik me wel af, hoe jullie de doeken/pads uit elkaar houden? En dan doel ik voornamelijk op de wasmachine, immers komt dan alles bij elkaar in 1 trommel. Schrijven jullie het met stift erop ofzo? En de doeken?


Ik wou mijn doeken en pads binnenkort toch eens in de was gooien omdat ze ietwat smerig beginnen te worden, maar ik zat toch eventjes met bovenstaand vraagstuk. Het is vrij makkelijk om ze nu gewoon bij ieder product erbij te houden, maar het moet ook duidelijk zijn nadat ze uit de was komen. Of is het zo dat het als het uit de wasmachine komt echt voor de volle 100 procent weer bruikbaar is voor ieder product? Kan me voorstellen dat sommige producten zicht toch iets hechten in de pads/doeken waardoor het er nooit voor de volle 100 procent uitgaat, of zit ik hier verkeerd?


Bijkomende vraag; hoe wassen jullie de pads/doeken? Ik las ergens op 40 graden en zonder wasverzachter, maar ik las ook diverse verhalen van speciale waspoeders voor pads/doeken.
 
Ik was mijn doeken na iedere poetsbeurt. Jij niet, begrijp ik? (ik lees: "ik wil mijn doeken binnenkort eens in de was gooien, ze beginnen wat smerig te worden"...) Gebruikte doeken altijd wassen na gebruik! Ingedroogd residu zou voor krassen kunnen zorgen als je ze volgende keer weer gebruikt.

Na het wassen kun je ze in principe weer voor elk product gebruiken, als het goed is zijn ze n.l. schoon. Je hoeft ze dan dus ook niet te merken.

Wassen doe ik idd op 30 of 40 graden, met een vloeibaar wasmiddel ZONDER wasverzachter. Pads kunnen er gewoon bij. Als deze sterk vervuild zijn was ik ze eerst even voor met de hand in lauw water met wat afwasmiddel.
De doeken gooi ik daarna gewoon in de droger op de laagste stand. Pads leg ik te drogen met de Velcro naar boven. (niet op een hete radiator)

Je kunt eventueel af en toe eens een Microfibre Rejuvenator (Pinnacle, Cobra, DP) gebruiken om je doeken mee te wassen, hiermee herstel je het weefsel van de doeken.
Als je last hebt van veel kalk in het water willen de doeken na verloop van tijd nog wel eens wat hard aanvoelen, wat krasjes op de lak kan veroorzaken. De doeken dan voor het wassen een nachtje laten weken in een emmer met een flinke scheut azijn in het water doet wonderen. Hierna gewoon in de machine wassen.

... heel verhaal... :-b

NB: zo doe IK het, wil niet zeggen dat ik het juist heb, misschien zijn er anderen die er heel anders over denken... :)_[]
 
kootje zei:
Ik was mijn doeken na iedere poetsbeurt. Jij niet, begrijp ik? (ik lees: "ik wil mijn doeken binnenkort eens in de was gooien, ze beginnen wat smerig te worden"...) Gebruikte doeken altijd wassen na gebruik! Ingedroogd residu zou voor krassen kunnen zorgen als je ze volgende keer weer gebruikt.


Tja; wat is wassen? Na ieder gebruik was ik ze handmatig, maar daarmee krijg je nu eenmaal niet "alles" weg. Genoeg om er zeker van te zijn dat er geen residu overblijft wat mijn lak zou kunnen bekrassen, maar te weinig om ze echt helemaal schoon uit te laten zien.


Maar als ik dat zo begrijp is bovenstaande dus niet voldoende? Meteen na ieder gebruik in de wasmachine gooien is beter?
 
Inderdaad meteen in de machine.
Je kunt m.i. niet het risico nemen dat er nog vuil en/of residu in de doek zit, wat dan krassen veroorzaakt op je zojuist mooi gepolijste en gewaxte lak.

Gewoon 1 grote was van maken, samen met je washmitt, droogdoek en pads.
(om het meteen een beetje milieuvriendelijk te houden... :D )
 
Buiten het wasverhaal om: ik heb de doeken in 3 kleuren. Mijn volgorde: De groene blijft in een later stadium nog veilig te gebruiken (dus een glaze, wax of sealant mee uitgewreven.), de gele is minder slim (dus een PB SSR1 o.i.d.) en de oranje is na gebruik alleen nog maar goed voor de wasmachine (dus PB SSR 2.5 of gekker).
Niet dat dit de richtlijn is, maar ik heb mezelf dit aangeleerd.
Je kunt zonder al te veel problemen met een doek waarmee de sealant of wax is uitgewreven later nog eens over een met PB SSR 2.5 gaan, maar met een doek waarmee je SSR 2.5 hebt uitgewreven ga je zeker niet meer over je verse wax....... :-b
 
Pads: na gebruik linea recta schoonmaken ( onder de kraan met druppel dreft, zo voorkom je dat de middelen hard worden in de pad en onbruikbaar worden.
Laten weken in een emmertje met bv 'Cobra Quick Clenz / snappy clean' werkt ook ( is er immers voor bedoelt )
Je kan ze daarna in de wasmachine doen ( even zo'n netje om de pads heen ), op de 30 graden, zonder wasverzachter.
In de droger heeft niet mijn persoonlijke voorkeur, maar het mag wel eventjes ( 15 min ) om de ergste nattigheid weg te halen.
Daarna met de velcro kant naar boven neerleggen !
Er is ook nog een zeer handige tool voor de CCS -pads : KLIK

Doeken geld eigenlijk het zelfde: week ze even in een emmer, spoel ze goed uit ( lekker met het handje ) en daarna in de wasmachine ( 30 graden zonder wasverzachter ).
Ook weer: ergste water er uit, daarna lekker op het rekje

Als je alles goed hebt schoongemaakt, dan boeit het niet of je nu en gele / groene / bahamabeige doek gebruikt voor wat dan ook.
Heb je een methode zoals Martin245 >>> toppie, lekker blijven doen !

Hoe houd je de pads uit elkaar, ze kunnen immers gaan verkleuren na gebruik ( zie voorbeeld Nicknameless ( witte pad werd rood van de lak )):
zet er met een waterproof stift op de zijkant op welke pad het is.
Zelf heb ik de dwangmatige afwijking dat elke pad en doek in een aparte grip-zakje gaat

Los hier van maar nog belangrijker: valt de doek op de grond ( nee doet geen pijn aan de doek, dus pleister niet nodig :D ) >>> niet meer gebruiken, eerst wassen ivm vuil dus krassen !
 
En de kleine dingetjes dan?

Ik neem aan dat jullie ook wel eens even tussendoor de ramen reinigen, het rvs uitlaatstuk wat oppoetsen, het chroom wat poetsen of wat dan ook. Gooien jullie het dan IEDERE keer meteen in de wasmachine? Da's toch ook geen doen?
 
Zorg ervoor dat je gewoon een flinke voorraad doeken hebt. Bij mij gaan gemiddeld een keer per twee weken de doeken de was in. En de wastrommel is nooit helemaal vol met mf doeken, wash mitts of pads, gewoon kort programma draaien.