• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mequiiars ultimate wax

spikehome

Detailing addict
26 apr 2019
19
55
Ik gebruik zelf alleen producten (nog) van mequiars.
Dus de shampoo compount etc.
Ik doe alleen onze eigen auto's.
Gezien mijn auto altijd in de garage vertoeft na gebruik ben ik erg benieuwd hoe vaak ik per jaar mijn auto in de wax moet zetten?
Ik héb in november de auto gekleid, ultimate polish erop en dan ultimate wax.
De compound nog niet gebruikt.

Nu heb ik w weken geleden de auto weer alleen in de ultimate wax gezet.
Maar merkte bij het wassen dat er gelijk druppelvorming was (beading).
Had ik nu dan wel of niet de auto extra voorzien van een laagje wax?
Het wassen was voornamelijk om wat vliegen lijken eraf te halen (niet eens zoveel) en het stof er af te wassen.

Dus in het kort wat is de standtijd of hoe kan ik dat het best verifiëren?
 
Gezien mijn auto altijd in de garage vertoeft na gebruik ben ik erg benieuwd hoe vaak ik per jaar mijn auto in de wax moet zetten?

Dit ligt heel erg aan het soort wax, want verschilende soorten wax hebben verschillende standtijd. Ook kan de standtijd beïnvloedt worden door onderhoud tussen wasbeurten door, het aantal wasbeurten, de weersomstandigheden, de voorbereiding bij aanbrengen van de wax, etc, etc... Je ziet het, er zijn veel factoren die de standtijd van een wax bepalen. Een degelijke wax zoals de Collinite 845 heeft een standtijd van 4 tot 6 maanden (afhankelijk dus van bovenstaande, en andere, factoren) en dus zou je in theorie de auto maar 2x per jaar hoeven te waxen. In de praktijk gebeurd dit meestal tijdens een voorjaars- en najaarsdetail.

Maar merkte bij het wassen dat er gelijk druppelvorming was (beading).
Had ik nu dan wel of niet de auto extra voorzien van een laagje wax?

Als je beading ziet, dan zie je waarschijnlijk de effecten van de Ultimate Wax. De wax zorgt voor een hydrofobe laag tussen het water en het lakwerk, en dat zie je in de vorm van kleine, bolle druppeltjes, ofwel beading. Blijkbaar heb je dus wel een extra laagje wax aangebracht.

Dus in het kort wat is de standtijd of hoe kan ik dat het best verifiëren?

De standtijd is heel erg afhankelijk van de voorbereidende stappen. Gebruik je de wax op een paneel dat goed schoon en onvet is vantevoren, dan zal de wax beter hechten en in de meeste gevallen langer op het paneel aanwezig blijven. Als je het paneel niet zo voorbereidt, dan zul je zien dat de wax veel sneller van het paneel verdwijnt. Dit kun je meestal zien aan het minder worden van de beading; de druppeltjes zijn niet meer mooi rond zoals eerst en water stroomt niet zo mooi meer van je paneel af. Met de Meguiar's Ultimate Wax heb ik zelf nooit langer dan 2 maanden standtijd gehaald.

Ik hoop dat hiermee je vragen een beetje zijn beantwoord!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Timm en spikehome
+1 voor @LAWRENCIO_XD
Om te beginnen is er niet een standaard antwoord te geven op de vraag hoe vaak (per jaar) je je auto in de wax moet zetten. Dat hangt van een aantal factoren af, zoals voorbereiding, soort wax, gebruik van de auto (kilometers), omstandigheden (weer), onderhoud, of de auto binnen, overdekt of buiten staat, etc, etc.

Ik begrijp het stukje over wat er 2(?) weken geleden gebeurd is niet helemaal goed. Merkte je bij het wassen voorafgaand aan het waxen al dat de wax nog aanwezig was? Dan had je misschien inderdaad nog geen nieuwe wax hoeven aan te brengen. Of was die wasbeurt weer nadat je de wax opnieuw had aangebracht? Dan was je te laat om de staat van je oude waxlaag te beoordelen, omdat je er al een nieuwe laag had gesmeerd...
 
  • Leuk
Reactions: spikehome
@The Joy Of Detailing
Sorry dat ik niet duidelijk was.
1 in november gekleid, polish en wax gedaan allemaal mequiiars dus waar de polish dus een glaze is feitelijk
2 een paar weken terug gewassen en had toen beading maar toch wel extra in de wax gezet althans motorkap dak en voorzijde.

Maar het is meer dat de auto altijd in de garage staat en vaak maar 1x per week of 2 weken eruit gaat.
Dus hoeft de auto dan minder vaak in de wax?
 
Duidelijk nu.
Als je auto altijd binnen slaapt en niet vaak rijdt dan zal de wax inderdaad een stuk langer goed blijven.
Maar of je dan nu "voor niks" een wax gesmeerd hebt? Het kan nooit kwaad natuurlijk ;)