• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mercedes Benz CLA Shooting Brake (2017)

Bibabalassi

Detailing trainee
3 okt 2019
8
25
Als trotse eigenaar van een Mercedes Benz CLA Shooting Brake uit december 2017, wil ik in dit topic alle detail-gerelateerde werkzaamheden en aanpassingen aan deze auto bijhouden.

Ik heb de auto nu ruim een jaar in mijn bezit. De eerste zes maanden heeft een vertegenwoordiger van de Mercedes dealer in deze auto gereden. Zoals helaas te verwachten was heeft deze vertegenwoordiger de auto niet met de hand gewassen, maar gebruik gemaakt van de carwash op zijn werk. Daarnaast is nét voor de levering van de auto schade gereden op het terrein van de dealer (kleine deuk aan de bestuurderskant), waardoor de gehele bestuurderskant opnieuw gespoten is. Dit zie ik ook duidelijk terug tijdens het opmeten van de lakdikte. Hierbij lijkt het alsof twee panelen meermaals zijn overgespoten (400+ micron) ten opzichte van de andere twee panelen (200+ micron). Toen de auto in mijn bezit kwam heb ik deze altijd 'verantwoord' met de hand gewassen. Aangezien de auto een witte kleur heeft, werden de swirls redelijk goed verhuld. Echter; a swirl that has been seen cannot be unseen...

Deze week heb ik eindelijk tijd om mijn auto de aandacht te geven die hij verdient. Zodoende staat een full-detail op de planning!

Dag 1:
  • Auto gewassen
  • Chemische decontaminatie (Gyeon Iron en Gyeon Tar)
  • Mechanische decontaminatie (Gyeon Clay Bar Mild)
  • Auto afspoelen en drogen
  • Kunststof delen aftapen
Hieronder zien jullie een aantal foto's van de werkzaamheden:

Ijzerdeeltjes waren uiteraard aanwezig op de auto. Altijd leuk om te doen op een witte auto!
?hash=050be9fcdb975683a6da56a80e438ff6.jpg


Op de onderste delen van de auto was ook teer te vinden.
Tar.jpg


Hier zien jullie de staat van de lak, niet al te best laten we maar zeggen..
Swirls.jpg


Kunststof delen afgedekt met tape
Tape.JPG


To be continued...
 

Bijlagen

  • De-iron.jpg
    De-iron.jpg
    87,3 KB · Weergaven: 314
Dit wordt vast een leuk topic!
Tip voor de volgende keer.
Als je een nieuw topic aanmaakt. En je wil veel foto's / tekst toevoegen. Reageer dan gelijk op de 1e bericht met: Gereserveerd. En ook eventueel nog een 2e en of 3e bericht.
Waarom? Nu ga je straks je topic updaten. Waarschijnlijk met een nieuw bericht. En die komt dan onderaan te staan. Dus zeg maar, onder dit bericht.
Hoop dat je t snapt. En tis een kleine tip .
 
  • Leuk
Reactions: Bibabalassi
Dit wordt vast een leuk topic!
Tip voor de volgende keer.
Als je een nieuw topic aanmaakt. En je wil veel foto's / tekst toevoegen. Reageer dan gelijk op de 1e bericht met: Gereserveerd. En ook eventueel nog een 2e en of 3e bericht.
Waarom? Nu ga je straks je topic updaten. Waarschijnlijk met een nieuw bericht. En die komt dan onderaan te staan. Dus zeg maar, onder dit bericht.
Hoop dat je t snapt. En tis een kleine tip .

Ik snap wat je bedoelt RoyR! Bedankt voor de tip, was inderdaad wellicht slimmer geweest :D..
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Aan de titel van het topic zou ik denken dat @Bibabalassi dit als een thread ziet met alle details en eventuele upgrades e.d. aan zijn auto - niet zozeer een verslag van 1 detail (?). Staat ook in de categorie "De Projecten!" en niet in Showoffs...

Klopt inderdaad! Ik wil in dit topic niet alleen deze detail beschrijven, maar ook toekomstige upgrades/werkzaamheden. Was wellicht wel verstandig geweest om voor de detail de eerste berichten te reserveren.

Leuke wagen. Hoe zien de herstelde panelen eruit?

Bedankt! Moet zeggen dat de panelen gewoon goed uitzien. Ik zie in ieder geval geen verschil met het blote oog. Echter blijft het natuurlijk jammer.. :D
 
Dag 2:

Zoals verwacht kwam ik er vandaag achter dat de Mercedes behoorlijk 'harde' lak heeft. Na een aantal testspots te hebben uitgevoerd kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat ik driestaps wil polijsten. Vandaag heb ik de auto gedeeltelijk kunnen doen met Gyeon Compound+ in combinatie met de Gyeon Heavy Cut pad (paarse) op een DA. Voor morgen staan de resterende panelen op de planning, plus de tweede stap; Gyeon Polish op een Gyeon Polishing (blauwe) pad. Hopelijk kan ik dan vrijdag de laatste ronde doen met Gyeon Primer op de Gyeon Finishing (witte) pad, waarna uiteindelijk Gyeon CanCoat wordt aangebracht in combinatie met een laagje Cure (na +/- 24 uur).

Na het eindresultaat verdient de auto vast het label Gyeonized.. :innocent:

Hieronder het verschil tussen een reeds behandeld paneel met Compound+, en een paneel die nog op de planning staat.

Onbehandeld paneel
Swirl_before_compound+.jpg


Behandeld paneel
After_compound+ (2).jpg


Nu op tijd naar bed, morgen wordt een lange dag! :sleeping:
 
Dag 3:

Auto is nu volledig tweestaps gepolijst middels Compound+ en Polish. Morgenavond wil ik de gehele auto gaan voorzien van de laatste stap; een laagje Primer.

Op voorhand was ik onzeker wat ik tijdens de polijstfase moest doen met de vinyl striping op de auto. Achteraf blijkt dat mijn vinyl striping een stuk minder gevoelig is dan gedacht, deze is dan ook bij iedere stap meegenomen en heeft een flinke glansboost gekregen!

Verschil tussen gepolijst vinyl en ongepolijst vinyl
Vinyl.JPG


Het einde komt langzaam in zicht, dinsdagavond zal de CanCoat worden aangebracht!
 
@Bibabalassi
Hoe is je ervaring met de Gyeon polijst pads?

Heeft de paarse pad een goede cutting, met welke zou je deze vergelijken?

Lastig te zeggen, de paarse Gyeon pad heeft nét voldoende cut voor de lak op mijn Mercedes (welke over het algemeen vrij hard is). Kan me echter voorstellen dat men bij meer lakdefecten en een harde lak sneller gebruik gaat maken van een microvezelpad.

Daarnaast ben ik erg tevreden over de Gyeon pad. Ze nemen het product goed op, slijten niet snel en zijn goed schoon te maken (ik maak ze met de hand schoon, Gyeon raadt het gebruik van een padwasher af in combinatie met hun pads).
 
Afgelopen week heb ik de full detail van de Mercedes kunnen afronden. Helaas nog geen mooie foto's kunnen schieten, maar deze gaan er zeker aankomen!

Daarnaast vandaag de wintervelgen opgehaald bij de poedercoater. Ben zeer tevreden over het resultaat.

Powdercoat.jpg


Zodra deze onder de auto liggen (winter), krijgen de velgen die nu op de zomerbanden liggen dezelfde behandeling!