• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mercedes C handmatig? Neen, DAP gekocht.

Citroën DS

Detailing addict
27 mei 2008
119
62
Onze Mercedes C break wordt binnenkort grondig aangepakt. Het is een donkerblauwe, uit 2009, met 52000 km.

Doel is: wassen, kleien, polijsten, blackhole en collinite. Tot nu toe heb ik enkel handmatig gepolijst op veel oudere wagens (jaren 70 Citroëns, heb ik verkocht).

Is het haalbaar dit type lak met de hand te polijsten? Er zijn geen grote krassen in, eerder waskrassen (nooit in de carwash tussen de borstels mee geweest, als ik geen tijd heb om zelf te wassen ga ik bij de Pakistani van de handcarwash).

De auto staat 's nachts binnen en overdag op de parking van m'n werk, vlakbij de spoorweg. De lak voelt wat stroef aan. Ik verwacht dus dat er nogal wat gekleid moet worden.

Ik aarzel om een machine te kopen omdat dit een relatief grote investering is om 1 à 2x per jaar te gebruiken. Bovendien heb ik geen stroom op de parking van ons appartement en wordt het dus een lange verlengkabel door het venster (vreemd zicht).

Met welke producten zal ik met de hand een goed resultaat bekomen? Of toch een machine kopen?
Ik vermoed dat er wel mensen zijn die met dit soort lak ervaring hebben, je ziet er genoeg rijden.

Ik moet sowieso polish en klei kopen, graag jullie gewaardeerd advies.
 
Ik ben van mening dat het een hele kluif wordt om de auto met de hand te doen aangezien de lak van Duiters bekend staan om hun hardheid. Misschien een ideetje om te kijken of er een forumlid bij je in de buurt woont waar je een D/A kan lenen of gezellig samen je auto behandelen?

Citroën DS;326243 zei:
Is het haalbaar dit type lak met de hand te polijsten? Er zijn geen grote krassen in, eerder waskrassen (nooit in de carwash tussen de borstels mee geweest, als ik geen tijd heb om zelf te wassen ga ik bij de Pakistani van de handcarwash)..

:roll

En jij denkt dat de "Pakistani van de hoek" netjes de wasinstructies hanteerd die wij hier doen? D.w.z. 2 emmers, goede washmitt enz?
 
Eens met "Nicknameless"..

Oppervlakkig oke maar wil je goed resultaat, zul je echt meer moeten met de Duitse degelijkheid.. ;)
(Pas een MB 2008 gedaan)
 
De Mercedessen die ik heb gedaan waren zoals Patrick ook al noemde redelijk hard. Ik zou er met de hand niet aan beginnen, zeker niet op een "break".
 
Ik moet de rest hierboven gelijk geven. M'n vader heeft ook een mercedes C uit dezelfde periode, en die lak is echt hard. Met het handje ga je mogen knokken om een goed resultaat te krijgen. Succes alvast.
 
Mercedesbreak met de hand: dat is spierballen kweken :grinning: . Een DAP900 heb je voor minder dan 200 euro, en het spaart je echt heel veel tijd en moeite uit. Je resultaat is ook tien keer beter (ik heb drie jaar getwijfeld of ik er al dan niet één ging kopen, en na een kwartier ermee werken was ik al aan het denken : 'dit moest ik al jaren hebben'). Wat betreft de verlengkabel: tweemaal per jaar max. /auto die kabel door het raam, who cares ? En misschien kun je het doen bij een kennis/familie/bevriende garagist (zo doe ik het in de winter)/...

Ik zie spoorweg + stroef : ruikt naar ijzerdeeltjes-vervuiling: ironX, Autofinesse IronOut, Wolf's De-Ironizer,... kunnen je al een heel stap vooruit helpen.
 
Ik geloof dat een machine de beste oplossing zal zijn. Het zijn veel vierkante meters.

Menzerna wellicht, of SSR-serie?

En daarna: gedaan met de Pakistani.
 
SSR gaat hier weinig op uitrichten. De Monello lijn is speciaal bedoeld voor de wat hardere lakken dus ik zou gewoon voor de Raffini lijn gaan.
 
Ik durfde vroeger ook de pakistani om de hoek bezoeken tot ik van beter wist.
Maar als je hun spons en zeemlap zag kan dit toch echt niet beter zijn dan een carwash.
+1 voor ironx komt veel vanaf als je bij spoorwegen woont.
 
Ik heb een tweedehands ongebruikte DAP900 + pads en producten van Menzerna kunnen kopen.

Ik zou als volgt te werk gaan:

Wassen
Kleien met Poorboys klei + aftappen van de plastieken delen.
De Power Gloss + de witte pad voor de ergste zones, dat zijn de motorkap en de voorspatscherm,
De Intensive Polish + de oranje pad voor de matige delen, volgens noodzaak
De Final Finish voor het volledige oppervlak, op een gele pad
De Black hole op de zwarte pad
Collinite of natty"s blue met handpad.

Op de rand van de bumper, onder de koffer, zijn erge krassen te zien van een zware doos in te laden tijdens de verhuis. Dit is een kunststof deel, net op een buitenhoek. De bumper is trouwens al eens herschilderd na een kleine schade. Zou ik daar de machine mogen op zetten of dit beter met de hand doen. Is er risico dat ik met een zwaardere combinatie daar schade berokken? Ik heb witte en oranje handpads.
 
de bumper zal door het herspuiten wel een dikkere laklaag hebben dan de rest, maar het is een beter idee om met de lichtere combinatie te beginnen en dan op te schalen.

Misschien is het nodig om vooraf wat (witte) krassen op te vullen met wat lak (uit een lakstift) ? En dan nadien wetsanden, indien nodig. Kijk eens rond op het forum, velen zijn u voorgegaan.
Soms neem je ook beter vrede mee dat er nog een paar krassen overblijven, en dat overspuiten de enige oplossing is - de vraag is: wil je dit wel ?

Het stappenplan ziet er zeker niet slecht uit. Ik zou echter voor het kleien nog een stapje IronX (ijzerdeeltjes) & TarX (teerspetters/vliegenlijken) (of gelijkaardig) durven toepassen. Het zal je heel wat kleiwerk uitsparen.