• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mercedes C200, donkerblauw

Rutgerl

Detailing rookie
30 apr 2012
4
0
Yuuw,

Een tijdje geleden heb ik mij enkele producten van Meguiar's gekocht om mijn auto eens grondig op te blinken. Het was voor het eerst sinds 2009 dat deze auto is een 'grondige' poetsbeurt kreeg. Na het poetsen bleek de auto vol te staan met swirls dus vandaar mijn stappenplan, maar ik zit wel nog met enkele vragen...

Stap 1 :Wassen en drogen
Ik begin altijd met mijn velgen. Eerst gewoon nat spuiten en wassen. Hiervoor gebruik ik de Meguiar's Hot Rims All Wheel Cleaner. Dit doe ik met een velgenborstel maar zou mij nog een detailborstel willen aanschaffen zodat ik alle gaatjes is proper krijg! Voor mijn wagen gebruik ik de Meguiar's Gold Class Shampoo. Ik gebruik altijd een washmitt, maar zou mss nog één extra aanschaffen voor de echt vuile plaatsen. Of is dit overbodig? Op het einde was ik ook nog de rand van de banden met dezelfde shampoo.

Ik heb is ergens gelezen dat je beter niet te vaak gebruikt maakt van een velgenreiniger of is dit onzin? Kun je deze altijd gebruiken zonder dat dit echt schadelijk is voor de auto?

Stap 2:Kleien
Voor het kleien had ik al de Smooth Surface Clay Kit aangeschaft van Meguiar's.. Voor zover ik er verstand van heb zal dit toch geen slechte kit zijn? Maar weet er iemand of dit een milde of sterke klei is? Voor het kleien gebruik ik ook de Quick Detailer van Meguiar's, deze is echter bijna op en zou dan overstappen naar de Perfetto van Monello.

Stap 3:Polijsten
Het polijsten heb ik één keer gedaan, dit handmatig. Ik gebruikte hiervoor de Ultimate Polish van Meguiar's. Maar ik zou mij nu graag de DAP900 aanschaffen... Op de website heb ik hiervoor twee pakketten teruggevonden. Welke zouden jullie mij aanbevelen? De kompressor starterskit of de gewone starterskit? Of is de DAP500 al meer dan voldoende? Over de monello producten lees ik veel goeie dingen dus zou ik sowieso voor deze producten opteren.

Ik heb hier thuis nog een oude mazda staan en zou daar eerst op oefenen.

Mijn bijkomende vragen:
* Ivm de polijstpads, kunnen deze in het wasmachine of was je deze gewoon uit in een emmer? Iemand enig
idee hoelang deze meegaan?
* Hoe vaak mag je je wagen polieren? Doe je dit elke maand? Om de 3 maanden? ...?
* Werkwijze : bv.: Met de oranje pad de Raffini Mezzo gebruiken en afvegen met een doek, nadien de witte pad
met Raffini Mezzo en afvegen met een doek en tot slot de groene pad met Raffini Finale. Correcte manier van
gebruiken?

Stap 4:Voeden
Nog nooit gedaan dusja.. Op het forum lees ik dat je dit perfect kunt doen met de DAP, door gebruik te maken van een zwarte pad. Ik had voordien nog nooit gehoord van een glaze dus ik zou gaan voor de Black Hole van Poorboy's World of heeft iemand een beter voorstel?
Als ik het goed begrijp best niet teveel van dit product aanbrengen en nadien weer afvegen met een microvezeldoek.

Stap 5:Waxen
Hoe doe je dit het beste? Met de DAP of handmatig? En welke wax zouden jullie aanbevelen?
Voor mijn velgen zou ik de Wheel Sealant van Poorboy's World gebruiken. En voor mijn banden heb ik de Endurance Tire Spray van Meguiar's.

Bijkomende vragen:

* Is het aangeraden om bij het drogen wat Quick Detailer op het paneel en doek te spuiten? Heb gelezen dat dit
het drogen nog gemakkelijker maakt?!
* Kan ik de ultimate polish van Meguiar's nog gebruiken? Met de DAP of niet?
* Welk is een goed product om het plastiek langs de buitenkant te voeden en terug te laten blinken (zwarte
kleur). Zou dit gebruiken voor mijn deurgrendels..
* Welk product zouden jullie dan weer aanraden voor het plastik in het interieur?
* Overlopen jullie dit stappenplan telkens als je je wagen wast? Of was je bv. elke twee weken gewoon de
wagen + kleien en om de 3 maand de rest?
 
Stap 1 :Wassen en drogen

Extra mitt is nooit overbodig.

Velgenreinigers zijn vaak erg zuur, dit heeft zeker zijn weerslag op de lak van de velgen. Snel mooi/proper maar ook vlugger "aangevreten"

Stap 2:Kleien

Goed bezig, ik vind dit een fijne klei. Over de "grofte" van de klei durf ik me niet uitspreken.

Stap 3:Polijsten

Ikzelf heb de "gewone" kit en ben er zeer tevreden over. Misschien dat iemand anders kan vergelijken met de compressor pads, niet twijfelen bij aankoop, gewoon voor de DAP900 gaan.




Mijn bijkomende vragen:
* Pads was ik uit in de emmer. (nog beter is een padwasher) Hun houdbaarheid is afhankelijk van intensiteit van gebruik en hoe je
ermee omgaat.


* Auto polijst ik 2 maal per jaar. maandelijks heeft weinig zin (of heb je zoveel tijd/goesting?) 3 maandelijks lijkt mij het maximum.
* Werkwijze : controleer altijd even hier. Finale zou ik op iets anders doen bv. zwart. Groen is zelfs stapje zwaarder dan de witte !

Stap 4:Voeden

Black hole op zwart lijkt me prima! :-)^

Stap 5:Waxen

Waxen kan op beide manieren. Ik vind het leuker om met de hand te doen, geeft wat meer feeling. Wheel sealant van PB's is prima product. En voor de banden verkies ik de gel boven de spray.

Bijkomende vragen:

* Inderdaad Quickdetailer lost sneller op dan water waardoor het drogen vergemakkelijkt/versnelt.
* Geen ervaring met polish...
* Misschien Black WOW voor de trims? en zwarte plastieke delen?
* Voor het interieur heeft Meg's een heel fijn product, maar ik vind het even niet. Als je wil zoek ik het even op!
* Wassen en polijsten zijn voor mij 2 aparte dingen. Wassen naar believen! polijsten 3 tot 6 maandelijks.


Hopelijk heb je hier wat aan.
 
Extra (goedkope) mitt voor de vuilste delen is aan te raden. :ja Ik gebruik er ook nog eentje voor de velgen, samen met een velgenborstel en een ronde kwast.
Als je de velgen in de Wheel Sealant zet kan je ze gewoon schoonmaken met shampoo ipv velgenreiniger....bovendien zal de velgenreiniger de sealant verwijderen dus als je telkens velgenreiniger gebruikt heeft je velgen beschermen geen zin. :no
Voor zover ik weet is de klei uit de meg's kleikit eerder mild dan sterk te noemen, volgens mij is het zo'n beetje een medium klei.
Polijstpads spoel ik uit onder de kraan met een drupje afwasmiddel of apc.....al durf ik ze af en toe wel eens in de wasmachine te doen ook, al is dit naar het schijnt niet aan te raden mbt loslaten van de velcro (totnogtoe geen problemen mee gehad) Een padwasher is natuurlijk ideaal maar door omstandigheden heb ik moeten passen voor de groupbuy. :(

Wassen doe ik wekelijks, kleien en waxen als het nodig is of als ik er zin in heb en polijsten als ik er de tijd voor vind.

Vaste waxen breng ik graag handmatig aan, vloeibare waxen of sealants met de dap....elk heeft zijn eigen voorkeur hieromtrend.
 
Voor het interieur heb ik Supreme Shine Protectant .
Dit op een (foamen) fingermitt werkt fijn. Schuimt een klein beetje maar laat geen witte vegen en strepen na en voelt niet vettig aan in vegelijking met sommige andere interieurspray's.

Gewoon niet te veel product insmeren/goed uitsmeren. Nagaan met een MF-doek is haast niet nodig.

Groeten,

Lode