• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

mercedes ML 1999

vectraroels

Detailing rookie
22 jul 2010
174
0
zo vandaag even een heerlijk klusje gehad.
Heb even samen met Sander de ML van me pa gepoetst.
Was een flink klusje.
Auto zat geheel onder de krassen swirls, en was ook erg dof.
Dus vantevoren even een plan van aanpak gemaakt met zijn 2.
Eerst de auto maar is even goed afgespoeld en gewassen. Toen kwamen de problemen echt aan het licht.
Vooral het dak had zware beschadigingen. Leek wel of hier met grof schuurpapier overheen was gegaan.
Eerst maar een de auto goed gaan kleien, dit was echt hoognodig, wat een vuil in de lak.

Dus naja toen even op de motorkap een 8-tal vakken gemaakt en hier met verschillende poetsmiddelen en pads gaan proberen.
Uiteindelijk op een witte pad gaan werken met een polijstmiddel van PB de SSR 3.

Je zag duidelijk de krassen verdwijnen, al was het wel ontzettend veel werk.
Daarna met wet-mirror glaze de auto afgewerkt.
Om vervolgens als wax laag de collinite 915 te gebruiken. Dit is ene product die vooral voor de winter erg geschikt is, iets minder glans maar toch wel onwijs goede bescherming vooral door de standtijd van 4 a 5 maanden.

hieronder even wat pics

foto direct na het wassen van het dak
2010-09-12_13-28-15_417.webp


zware pitten bij de achterdeur
2010-09-12_13-28-26_726.webp


glans na polijsten
2010-09-12_13-28-34_921.webp


glans na het waxen ( duidelijk verschil)
2010-09-12_15-47-48_106.webp

2010-09-12_16-12-40_995.webp


Sander onwijs bedankt voor je hulp vandaag, was een topdaggie zo samen:D
 
polijstmiddel van chemical guys de SSR 3.


Ik denk dat het niet Chemical Guys moet zijn, maar Poorboys World (PBW) SSR3 (Super Swirl Remover).

Dat is in de termen van PBW een bijzonder grove polijstmiddel.
In mijn ervaring moet je dan echt nog nabewerken voor een mooi(-er) resultaat, want dat is dus echt grof hoor!

Ik denk dat je een veel beter/mooier resultaat had behaald, wanneer je nog met SSR2 en SSR1 eroverheen was gegaan, om daarna pas te Glazen en te waxen. Zeker met de Collinite 915 moet je volgens mij een van de straat spetterend resultaat kunnen behalen.
 
Even een vraagje voor mijzelf, is het niet een rare combinatie, witte pad met ssr 3? Ik dacht dat je eerder een grovere pad neemt, maar ik ben ook in de leer, vandaar dat ik het even vraag:-d

Dus ik zou zeg maar kijken of je niet oranje met ssr 2.5 kan nemen. Ik hoor het wel.

Het is al een redelijk resultaat, maar denk dat het idd nog meer kan glimmen als je naar het commetaar van aficior kijkt.
 
had hem inderdaad eigenlijk nog een laatste slag willen geven met ssr2, maar ja het begon onwijs te betrekken. Dus heb toen besloten om hem te gaan glazen en vervolgens te waxen. denk dat ik hem van de week nog even met de DAP pak.
En dan gewoon weer lekker met een schaakbordje beginnen en dan even kijken wat het mooiste gaat worden.
En over die grovere pad met SSR3, heb het geprobeerd maar werd er niet mooi op. Dus ben uiteindelijk uitgekomen op een witte pad. word waarschijnlijk van de week nog de oranje pad met SSR2 en dan afwerken met de witte pad met SSR1

maar onwijs bedankt voor de tips, ben nog een beginner dus tips zijn altijd welkom :schaam

p.s. gelijk maar even chemical guys in PB omgezet haha
 
Beste Vectraroels,

Ik zou in jouw geval (mocht je willen corrigeren/testen) alleen de motorkap pakken. Deze goed reinigen en kleien en daarna afwerken met een milder middel en mildere pad. Dan glazen en dan waxen.
Ik denk dat het een bijzonder mooie lak daarvoor is en dat je dan duizelig wordt van de diepte die erin komt te zitten.

Mocht het dan zo zijn dat je tevreden bent over het resultaat ( of liever nog dat je tevredener bent over de motorkap dan over de rest), dan kun je altijd nog in een later stadium of gefasseerd de rest eens aanpakken.

Nog steeds respect voor de maten van dat voertuig hoor! Zware klus om als beginner mee ervaring op te doen.

Ik blijf je volgen Vectra!

EDIT:

Oeps, vergeten te vermelden.
In eerste instantie heb je de auto dus gepolijst met Witte pad en PBW SSR-3.

Je wilt mogelijk nu gaan nabewerken met SSR-2 op een Oranje pad.
Je moet het natuurlijk even testen, maar vergeet niet dat de Oranje pad grover is dan de Witte pad. Het zou zonde zijn, wanneer je de door jou behaalde resultaten door het gebruik van een Oranje pad verstoort/ongedaan maakt.

En m.b.t. de SSR-1, ik zou ook overwegen om die met Licht Groen te doen. Wanneer je al zo een goed resultaat hebt behaald en de hierboven beschreven stappen zorgvuldig hebt uitgevoerd, dan kan je denk ik nog mooier/fijner finishen en Licht Groen is weer nog milder dan de Witte pad.
 
ok heel goede tips.
Was inderdaad een heel pittige opgave om deze auto als 1 van de eerste te pakken om ervaring op te doen.
Wat wel een voordeel van deze auto is. Dat hij veel grote oppervlakken heeft zonder rare hoekjes etc.

Heel goede tip om eerst de motorkap te gaan doen. Werkt het makkelijkste en dan heb ik ook een goed vergelijk met de rest van de auto.
Is het geen optie om ipv de lichtgroene pad de iets zwaardere groene pad te pakken?
Of is deze zwaarder dan de witte pad?
Onwijs gaaf dat je zulke goede tips geeft. Leer ik veel van.
Mocht ik ergens een keer niet uit komen, is het dan een optie om een keer met al mijn handel langs te komen?
Zie dat je niet zo heel ver van me vandaan woont
En ga zeker volgend jaar een cursus met de DAP volgen. Helaas zit 10 oktober er niet in voor mij, aangezien ik dan op een opel-meeting in Amersfoort ben.