• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mercedes Nano lak, welke aanpak is gewenst?

BlackPassat

Detailing rookie
5 mei 2009
1.906
0
Detailvrienden,
Aanstaand weekend heb ik een Mercedes E-klasse Cabrio te detailen. Het is een auto uit 2011 en deze ziet er nog goed uit (ja wat wil je ook met een auto van dit jaar?) De aanpak die ik in gedachten heb is wassen, indien nodig licht kleien, lichte polish, ipa wipedown, sealant, wax.
De eigenaar heeft me aangegeven dat het een nano-lak is. Inmiddels begrijp ik dat deze lak sinds 2003 geleverd wordt door Mercedes.
Ooit heb ik een ander type Mercedes onder handen gehad, me niet bewust van het feit of deze met nano lak was uitgerust of niet. Ik moet zeggen dat ik toen zeer tevreden was over de glans (was ook bijna een nieuwe auto)
Mijn vraag is simpel: heeft iemand van jullie ervaring met het detailen van deze lak? zijn er bijzonderheden waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt voor jullie collegiale hulp.
 
http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=138

Mercedes-Benz komt met een nieuwe laksoort waarin nano-partikels verwerkt zitten. Deze blanke lak zorgt voor 40 procent meer glans en biedt een vele malen betere beschermen tegen krassen.
 
Nog een beetje meer:

Ceramiclearcoat

Recente wagens (vooral Duitse wagens zoals bv. deze Mercedes-Benz) hebben de dag van vandaag een ceramiclearcoat. Bij deze ceramiclearcoat zijn de poriën van de lak veel kleiner, hierdoor kunnen verontreinigingen (zoals bv. vogeluitwerpselen) minder makkelijk invreten in de lak. Een typisch kenmerk is ook dat deze ceramiclearcoats bijzonder hard zijn, waardoor de lak minder krasgevoelig is. Ook dit type lak is slechts een hulpmiddel en zeker geen garantie voor een krasvrije wagen, zoals de foto’s duidelijk zullen maken.

In deze lak zitten keramische nano-partikels die zodanig klein zijn dat ze vrij kunnen rondbewegen in de nog vloeibare blanke laklaag. Bij 140-170°C hardt deze lak uit, waardoor de nano-partikels aan elkaar kunnen hechten binnen de moleculaire structuur van de lak. In tegenstelling tot klassieke lak die al begint te drogen voor die de oven binnengaat, wordt zo een veel hardere laag verkregen.

Tijdens onderzoek heeft men aangetoond dat deze uiterst harde blanke laklaag tot 3x krasbestendiger is dan een traditionele blanke laklaag. Hierdoor zal je bij de wasbeurt minder kans hebben op typische waskrassen (zogenaamde ‘swirls’). Onderzoek wees uit dat na 50-100 wasbeurten de ceramiclearcoat 40% meer glans had dan een traditionele blanke laklaag. Naast een grotere krasbestendigheid is dit type lak ook beter bestand tegen chemische invloeden. Hierdoor kunnen verontreinigingen (zoals bv. vogeluitwerpselen, zure regen,…) minder makkelijk invreten in de lak.

Doordat de lak zo hard is volstaan de klassieke polishes niet altijd, waardoor het zeer belangrijk is de juiste producten te hebben om op dit type lak te werk te gaan. Onze keuze viel daarom voor Menzerna, deze polishes zijn speciaal ontworpen voor deze uiterst harde lakken. De komst van de nieuw Menzerna S500 polish stelde ons in staat ook op dit type lak een lakcorrectie te kunnen uitvoeren.

Lang verhaal kort; Ik denk dat je met Menzerna/Monello prima uit de voeten komt op deze lak.
 
Volgens mij zat deze lak ook op dr ML350 die ik een tijdje geleden gedaan heb...
Glans was inderdaad heerlijk, maar polijsten was wel hard doorwerken...!
 
Polijsten met Monello, niet te zware combo gebruiken als start omdat de lak keihard is. Krasjes die er in maakt zijn daardoor lastiger te verwijderen. Kijk dus goed uit bij opschalen na een testspot, gebruik liever 2 maal dezelfde mildere stap dan meteen een grovere.
 
Een mooie startcombinatie is een witte pad en Monello Mezzo. Hiermee kun je een testspot doen en aan de hand daarvan kun je ervoor kiezen om op te schalen naar een grovere combinatie en/of lichter combinatie.
 
Dank voor de input allen.
Rustig aan is dus het devies. Ik heb de auto nog niet IRL gezien, maar met de huidige (Monello)collectie moet het zeker gaan lukken.
Natuurlijk volgt er een write-up met de ervaringen.
 
Onze SLK heeft ook nano-lak en dat wil prima met Mezzo op wit en Finale op zwart. Resultaat net een spiegel.

Reflectie in de achterklep...
IMG_1576.webp
 
Ja hallo zeg, een reflectie wil nog niet zeggen dat de boel geheel swirlvrij is.


Ziet er goed uit, zeer goed zelfs....
mazda612.webp


Tot je dichterbij gaat kijken of vanuit een andere hoek...dezelfde kofferbak.
mazda613.webp


En zo lust ik er nog wel een paar. :roll
 
nicknameless zei:
Ja hallo zeg, een reflectie wil nog niet zeggen dat de boel geheel swirlvrij is

En zo lust ik er nog wel een paar. :roll
Nou, je kan er van op aan dat er geen swirl te vinden is:no
Maar ik snap je punt: foto's zeggen niet alles....
 
SLK zei:
Nou, je kan er van op aan dat er geen swirl te vinden is:no
Maar ik snap je punt: foto's zeggen niet alles....
Dan wordt het een makkie; ik hoef alleen maar iemand te vinden die een knap fotootje kan maken. :-"
 
Prachtige foto SLK!

Mag mijn kliko lak zonder nano partikels ook meedoen aan de wedstrijd? ,^^

2ih5ypy.webp


rhr6ut.webp