Vandaag heb ik een begin gemaakt met een full detail van een Mercedes S320.
De auto was qua lak in redelijke staat, natuurlijk zit er na 11 jaar en 285.000 km wat steenslagschade op de motorkap, en links en rechts een kras of krasje. Wat me wel verbaasde was dat er toch zo hier en daar al wat roestblaasjes zichtbaar werden. Tuurlijk deze auto is elf jaar oud maar ik had vooraf een ander idee van de kwaliteit van de lak en het plaatwerk van een Mercedes.
Omdat ik niet weet wanneer ik aan deze auto kan werken en er zomaar twee weken of meer tussen een detailbeurt kunnen zitten, hanteer ik een bit-by-bit-aanpak; iedere keer een deel en als het goed gaat en de tijd het toelaat nog één (of twee)
De doelstelling voor vandaag was:
strippen van eventuele waslagen, kleien, polijsten, glaze, wax op de motorkap, en mocht de tijd er zijn dan verder met het dak en eventueel de achterklep.
Eerst maar eens een foto van het project:
Met mijn fotokunsten is iedere auto moeilijk vast te leggen maar met deze ster heb ik toch het idee dat de foto de auto veel beter doet uitkomen dan de werkelijkheid laat zien.
Het strippen van oude waxlagen gedaan met een middel uit het keukenkastje: Sprint 200 N.C. concentrate. Dit is een professionele multi purpose cleaner op alcoholbasis. Voor de eerste keer dit middel gebruikt en het bevalt goed.
Met Poorboys Clay en DodoJuice Born Slippy het kleien aangepakt. De klei haalde nog behoorlijk wat vervuiling van het oppervlak.
De foto is niet best maar de bruine aanslag die eraf kwam is toch te zien:
Volgens goed gebruik verder gegaan met de testspot. De DAP500 met een witte Kompressorpad en Monello Mezzo.
Direct de bevestiging wat je vooraf al zou verwachten; dit is een te lichte combi. Dan de oranje pad met de DAP in combinatie met Monello Inizio.
Dat gaat al beter maar ik durf nog een stapje verder te gaan. De PRO900 mag aan zijn eerste klus beginnen.
Okay dat wordt hem: de rotary PRO900 met Inizio en oranje op standje 3.
Vervolgens was ik van plan om de daarop volgende stappen met de DAP te doen. Witte Kompressor met Mezzo en zwart of lichtgroen met Finale.
Voor mijn gevoel was het gat tussen stap 1 en 2 toch een beetje te groot. Dan maar even gebeld met de meester @ Carclean Headquaters zelve.
Dennis geeft me de tip om de tweede stap ook met de PRO900 te doen. De twijfel tussen de zwarte en de groene pad voor de laatste stap wordt beslecht in het voordeel van de lichtgroene pad. Bedankt Dennis!
Dit topmateriaal moet de klus gaan klaren:
Tegen de middag was de motorkap gepolijst volgens eerdergenoemde aanpak. De gebruikte glaze was de Black Hole van Poorboys, deze noeste arbeid leverde dit resultaat op:
De volgende stap met dezelfde aanpak was het dak. Intussen kwam Soepergrover langs, die voor de gelegenheid maar een vrije middag had genomen. Door dit inspirerend gezelschap is ook nog de achterklep aan de beurt gekomen.
Soepergrover heeft de rechterkant nog gekleid maar we zijn niet toegekomen aan het polijsten van die zijde. Het werk aan de buitenzijde werd afgesloten met een laagje Poorboys Natty's Paste Wax. Op het moment van aanbrengen regende het heel licht dus de standtijd zal niet geweldig zijn maar ach, deze auto komt nog wel een paar keer terug.
De binnenzijde heeft nog weinig aandacht gehad, wel wat geëxpirimenteerd met Natural Look maar dat gevogel mocht geen serieus detailen genoemd worden.
Er was een bijzonder aroma in de auto aanwezig die nog het beste te omschrijven is met Odeur Chien Humide. Dit is echter door Soepergrover aangepakt met een heerlijk ruikend sprayflesje. Volgens mij was het InstaFinish Vanilla Air Freshener. Het is nu net of je een bakkerij binnenloopt waar de roombroodjes heerlijk vers liggen te geuren!
De linkerzijde heeft helemaal geen aandacht gehad en zal moeten wachten tot de volgende gelegenheid.
Iedereen bedankt voor het lezen, en tot slot -gewoon omdat het kan- nog een Nicknamelessje:
De auto was qua lak in redelijke staat, natuurlijk zit er na 11 jaar en 285.000 km wat steenslagschade op de motorkap, en links en rechts een kras of krasje. Wat me wel verbaasde was dat er toch zo hier en daar al wat roestblaasjes zichtbaar werden. Tuurlijk deze auto is elf jaar oud maar ik had vooraf een ander idee van de kwaliteit van de lak en het plaatwerk van een Mercedes.
Omdat ik niet weet wanneer ik aan deze auto kan werken en er zomaar twee weken of meer tussen een detailbeurt kunnen zitten, hanteer ik een bit-by-bit-aanpak; iedere keer een deel en als het goed gaat en de tijd het toelaat nog één (of twee)
De doelstelling voor vandaag was:
strippen van eventuele waslagen, kleien, polijsten, glaze, wax op de motorkap, en mocht de tijd er zijn dan verder met het dak en eventueel de achterklep.
Eerst maar eens een foto van het project:
Met mijn fotokunsten is iedere auto moeilijk vast te leggen maar met deze ster heb ik toch het idee dat de foto de auto veel beter doet uitkomen dan de werkelijkheid laat zien.
Het strippen van oude waxlagen gedaan met een middel uit het keukenkastje: Sprint 200 N.C. concentrate. Dit is een professionele multi purpose cleaner op alcoholbasis. Voor de eerste keer dit middel gebruikt en het bevalt goed.
Met Poorboys Clay en DodoJuice Born Slippy het kleien aangepakt. De klei haalde nog behoorlijk wat vervuiling van het oppervlak.
De foto is niet best maar de bruine aanslag die eraf kwam is toch te zien:
Volgens goed gebruik verder gegaan met de testspot. De DAP500 met een witte Kompressorpad en Monello Mezzo.
Direct de bevestiging wat je vooraf al zou verwachten; dit is een te lichte combi. Dan de oranje pad met de DAP in combinatie met Monello Inizio.
Dat gaat al beter maar ik durf nog een stapje verder te gaan. De PRO900 mag aan zijn eerste klus beginnen.
Okay dat wordt hem: de rotary PRO900 met Inizio en oranje op standje 3.
Vervolgens was ik van plan om de daarop volgende stappen met de DAP te doen. Witte Kompressor met Mezzo en zwart of lichtgroen met Finale.
Voor mijn gevoel was het gat tussen stap 1 en 2 toch een beetje te groot. Dan maar even gebeld met de meester @ Carclean Headquaters zelve.
Dennis geeft me de tip om de tweede stap ook met de PRO900 te doen. De twijfel tussen de zwarte en de groene pad voor de laatste stap wordt beslecht in het voordeel van de lichtgroene pad. Bedankt Dennis!
Dit topmateriaal moet de klus gaan klaren:
Tegen de middag was de motorkap gepolijst volgens eerdergenoemde aanpak. De gebruikte glaze was de Black Hole van Poorboys, deze noeste arbeid leverde dit resultaat op:
De volgende stap met dezelfde aanpak was het dak. Intussen kwam Soepergrover langs, die voor de gelegenheid maar een vrije middag had genomen. Door dit inspirerend gezelschap is ook nog de achterklep aan de beurt gekomen.
Soepergrover heeft de rechterkant nog gekleid maar we zijn niet toegekomen aan het polijsten van die zijde. Het werk aan de buitenzijde werd afgesloten met een laagje Poorboys Natty's Paste Wax. Op het moment van aanbrengen regende het heel licht dus de standtijd zal niet geweldig zijn maar ach, deze auto komt nog wel een paar keer terug.
De binnenzijde heeft nog weinig aandacht gehad, wel wat geëxpirimenteerd met Natural Look maar dat gevogel mocht geen serieus detailen genoemd worden.
Er was een bijzonder aroma in de auto aanwezig die nog het beste te omschrijven is met Odeur Chien Humide. Dit is echter door Soepergrover aangepakt met een heerlijk ruikend sprayflesje. Volgens mij was het InstaFinish Vanilla Air Freshener. Het is nu net of je een bakkerij binnenloopt waar de roombroodjes heerlijk vers liggen te geuren!
De linkerzijde heeft helemaal geen aandacht gehad en zal moeten wachten tot de volgende gelegenheid.
Iedereen bedankt voor het lezen, en tot slot -gewoon omdat het kan- nog een Nicknamelessje: