Afgelopen weekend stond deze Mercedes Benz C180 op het programma voor een in en exterieur detail. Bij de vorige detail had ik al geroeptoererd dat het de laatste zou zijn, maar de eigenaar van de Mercedes wilde zijn auto toch nog even netjes hebben voor de winter echt begon en dus kon ik nog een laatste maal (al weet je het maar nooit) aan de bak dit jaar 
De auto bij aanvang:
zoals altijd spreek ik af dat de auto de dag ervoor bij mij wordt neergezet en ik deze mee naar huis neem want thuis staat de auto veiliger dan op een verlaten donker industrieterrein...
De eigenaar was lekker op tijd zodat ik bij daglicht nog wat voor foto's kon maken. In plaats van mooi diep zwart leek dit meer op 50 shades of grey...
Pres-wash, foamen, wassen, de-ironizen:
Zaterdagochtend om 06:15 uur ging de wekker, meteen de douche in mezelf soppen, omkleden, spullen pakken en met de auto richting zaak. Daar had ik vrijdagmiddag alles al klaar gezet en kon dus meteen aan de bak nadat ik eerst een paar bakken koffie achterover had gekieperd.
En tja, rond de klok van 7 uur is het nog donker, maar dat houd me niet tegen. Het is geen hogere wiskunde om in het donker een auto te wassen
Gelukkig is er best veel omgevingslicht en aan de overkapping hangen ook lampen.
- Foamen: Kenotek foam i.c.m. Monello Lancia foamlance en Nilfisk hogedruk reiniger
- Wassen: shampoo Poorboy's World Slick&Suds, Monello washmitt
- Velgen: Poorboy's World Spray&Rinse, Monello Non-Ferro, borstels, kwasten en (oude) Monello washmitt
Nadat de auto grondig was afgespoeld, alles opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
de lak voelde, met name op de liggende delen, erg stroef aan (kom ik nog op terug). Het vreemde was dat daar bijna geen vervuiling vanaf kwam, wel van de gebruikelijke hotspots zoals de zijkanten.
- Poorboy's World Spray&Wipe
- Dodo Juice SN klei
Lakdiktemeting:
De dikte van de lak varieerde van +/- 65 micron met uitschieters richting 180. In eerste instantie twijfelde ik wel of die 65 micron klopte en heb dus de lakdiktemeter opnieuw geijkt. Niets bleek minder waar, echt zo dun...
Staat van de lak:
zet je schrap want die zag eruit!
Werkelijk alles was dik aanwezig: swirls, krassen, diverse handtekeningen van een poets prutser, hologrammen, schuurschade enz.
Polijsten:
over het algemeen staan Duitse lakken erom bekend hard te zijn. Bij deze was het niet heel veel anders maaaaaaaaaaar.... de lak was ontzettend gevoelig! Bij de minste aanraking trek je er weer micromarring aan, het maakte niet uit welke doek je gebruikte: langharig, kortharig, microsuede, gesloten lus...
Om toch enige (snelle) correctie te krijgen, heb ik de lak de eerste klap gegeven met de rotary alleen dit zorgde weer voor flinke hologrammen die daarna zijn nabewerkt met de D/A in diverse stappen.
Helaas was de lak zo gevoelig dat het ontzettend lastig was om de lak strak te krijgen, zeker omdat het uni lak is waarop je werkelijk alles ziet. Ik heb een paar keer op het punt gestaan om de handdoek in de ring te gooien, wat een drama
- Festool rotary
- Diverse Rupes Bigfoot machines
- Diverse polijstmiddelen en pads.
Met name de rechterkant is flink te grazen genomen door een of andere poets beun...
Vermoedelijk heeft er ooit op de kofferbak een spoiler(tje) gezeten en deze is verwijderd. Men heeft geprobeerd de lijmresten te schuren. Helaas is niet alles weg maar toch een hele verbetering.
Hier de erfenis van de poets beun. Overal opgedroogde poetsresten, her en der de lak eraf gerost...
Om de lak zo min mogelijk aan te raken, heb ik als laatste stap de Rupes AIO gebruikt omdat deze makkelijk afneemt. Ditmaal er niet voor gekozen om de lak te ontvetten want ik wilde de lak zo min mogelijk aanraken.
Maar om toch een fatsoenlijke bescherming te geven aan de auto, heb ik de Gyeon Wax machinaal verwerkt. DAP900, zwarte finishing pad en op laag toerental over de lak halen. Zo krijg je een dunne egale laag. Goed de droogtijd in de gaten houden en afnemen met veel schone doeken.
Onder de motorkap kon ook het een en ander wat aandacht krijgen.
Schoon gemaakt met APC, diverse kwasten, borstels en doeken.
Naderhand de boel opgefrist met Koch Chemie PSS
Daarna was het interieur aan de beurt.
Alle losse troep weggegooid, vloermatten eruit, flink eroverheen met de stofzuiger.
Al het kunststof gereinigd met Nanolex Interior Cleaner, het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner Strong en naderhand behandeld met Gyeon Leather Coat.
De glans zit er weer goed in. Helaas op de liggende delen zoals het dak en de motorkap niet. Lijkt wel of deze verweerd is, de lak voelt glad aan maar toch zie je het ruwe erin.
Puntjes op de i:
- alle ramen gereinigd met Monello glasreiniger
- de banden voorzien van Waxaddict Feeder tyre conditioner
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt.
En toen kon de auto naar buiten...
De auto bij aanvang:
zoals altijd spreek ik af dat de auto de dag ervoor bij mij wordt neergezet en ik deze mee naar huis neem want thuis staat de auto veiliger dan op een verlaten donker industrieterrein...
De eigenaar was lekker op tijd zodat ik bij daglicht nog wat voor foto's kon maken. In plaats van mooi diep zwart leek dit meer op 50 shades of grey...
Pres-wash, foamen, wassen, de-ironizen:
Zaterdagochtend om 06:15 uur ging de wekker, meteen de douche in mezelf soppen, omkleden, spullen pakken en met de auto richting zaak. Daar had ik vrijdagmiddag alles al klaar gezet en kon dus meteen aan de bak nadat ik eerst een paar bakken koffie achterover had gekieperd.
En tja, rond de klok van 7 uur is het nog donker, maar dat houd me niet tegen. Het is geen hogere wiskunde om in het donker een auto te wassen
Gelukkig is er best veel omgevingslicht en aan de overkapping hangen ook lampen.
- Foamen: Kenotek foam i.c.m. Monello Lancia foamlance en Nilfisk hogedruk reiniger
- Wassen: shampoo Poorboy's World Slick&Suds, Monello washmitt
- Velgen: Poorboy's World Spray&Rinse, Monello Non-Ferro, borstels, kwasten en (oude) Monello washmitt
Nadat de auto grondig was afgespoeld, alles opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
de lak voelde, met name op de liggende delen, erg stroef aan (kom ik nog op terug). Het vreemde was dat daar bijna geen vervuiling vanaf kwam, wel van de gebruikelijke hotspots zoals de zijkanten.
- Poorboy's World Spray&Wipe
- Dodo Juice SN klei
Lakdiktemeting:
De dikte van de lak varieerde van +/- 65 micron met uitschieters richting 180. In eerste instantie twijfelde ik wel of die 65 micron klopte en heb dus de lakdiktemeter opnieuw geijkt. Niets bleek minder waar, echt zo dun...
Staat van de lak:
zet je schrap want die zag eruit!
Werkelijk alles was dik aanwezig: swirls, krassen, diverse handtekeningen van een poets prutser, hologrammen, schuurschade enz.
Polijsten:
over het algemeen staan Duitse lakken erom bekend hard te zijn. Bij deze was het niet heel veel anders maaaaaaaaaaar.... de lak was ontzettend gevoelig! Bij de minste aanraking trek je er weer micromarring aan, het maakte niet uit welke doek je gebruikte: langharig, kortharig, microsuede, gesloten lus...
Om toch enige (snelle) correctie te krijgen, heb ik de lak de eerste klap gegeven met de rotary alleen dit zorgde weer voor flinke hologrammen die daarna zijn nabewerkt met de D/A in diverse stappen.
Helaas was de lak zo gevoelig dat het ontzettend lastig was om de lak strak te krijgen, zeker omdat het uni lak is waarop je werkelijk alles ziet. Ik heb een paar keer op het punt gestaan om de handdoek in de ring te gooien, wat een drama
- Festool rotary
- Diverse Rupes Bigfoot machines
- Diverse polijstmiddelen en pads.
Met name de rechterkant is flink te grazen genomen door een of andere poets beun...
Vermoedelijk heeft er ooit op de kofferbak een spoiler(tje) gezeten en deze is verwijderd. Men heeft geprobeerd de lijmresten te schuren. Helaas is niet alles weg maar toch een hele verbetering.
Hier de erfenis van de poets beun. Overal opgedroogde poetsresten, her en der de lak eraf gerost...
Om de lak zo min mogelijk aan te raken, heb ik als laatste stap de Rupes AIO gebruikt omdat deze makkelijk afneemt. Ditmaal er niet voor gekozen om de lak te ontvetten want ik wilde de lak zo min mogelijk aanraken.
Maar om toch een fatsoenlijke bescherming te geven aan de auto, heb ik de Gyeon Wax machinaal verwerkt. DAP900, zwarte finishing pad en op laag toerental over de lak halen. Zo krijg je een dunne egale laag. Goed de droogtijd in de gaten houden en afnemen met veel schone doeken.
Onder de motorkap kon ook het een en ander wat aandacht krijgen.
Schoon gemaakt met APC, diverse kwasten, borstels en doeken.
Naderhand de boel opgefrist met Koch Chemie PSS
Daarna was het interieur aan de beurt.
Alle losse troep weggegooid, vloermatten eruit, flink eroverheen met de stofzuiger.
Al het kunststof gereinigd met Nanolex Interior Cleaner, het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner Strong en naderhand behandeld met Gyeon Leather Coat.
De glans zit er weer goed in. Helaas op de liggende delen zoals het dak en de motorkap niet. Lijkt wel of deze verweerd is, de lak voelt glad aan maar toch zie je het ruwe erin.
Puntjes op de i:
- alle ramen gereinigd met Monello glasreiniger
- de banden voorzien van Waxaddict Feeder tyre conditioner
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt.
En toen kon de auto naar buiten...
Laatst bewerkt: