• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mercedes Benz C180 Prestige

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond deze Mercedes Benz C180 op het programma voor een in en exterieur detail. Bij de vorige detail had ik al geroeptoererd dat het de laatste zou zijn, maar de eigenaar van de Mercedes wilde zijn auto toch nog even netjes hebben voor de winter echt begon en dus kon ik nog een laatste maal (al weet je het maar nooit) aan de bak dit jaar :D

De auto bij aanvang:
zoals altijd spreek ik af dat de auto de dag ervoor bij mij wordt neergezet en ik deze mee naar huis neem want thuis staat de auto veiliger dan op een verlaten donker industrieterrein...
De eigenaar was lekker op tijd zodat ik bij daglicht nog wat voor foto's kon maken. In plaats van mooi diep zwart leek dit meer op 50 shades of grey... :confused:

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Pres-wash, foamen, wassen, de-ironizen:
Zaterdagochtend om 06:15 uur ging de wekker, meteen de douche in mezelf soppen, omkleden, spullen pakken en met de auto richting zaak. Daar had ik vrijdagmiddag alles al klaar gezet en kon dus meteen aan de bak nadat ik eerst een paar bakken koffie achterover had gekieperd.
En tja, rond de klok van 7 uur is het nog donker, maar dat houd me niet tegen. Het is geen hogere wiskunde om in het donker een auto te wassen :D
Gelukkig is er best veel omgevingslicht en aan de overkapping hangen ook lampen.

- Foamen: Kenotek foam i.c.m. Monello Lancia foamlance en Nilfisk hogedruk reiniger
- Wassen: shampoo Poorboy's World Slick&Suds, Monello washmitt
- Velgen: Poorboy's World Spray&Rinse, Monello Non-Ferro, borstels, kwasten en (oude) Monello washmitt

foto 03.jpg


foto 04.jpg


foto 05.jpg


Nadat de auto grondig was afgespoeld, alles opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.

Kleien:
de lak voelde, met name op de liggende delen, erg stroef aan (kom ik nog op terug). Het vreemde was dat daar bijna geen vervuiling vanaf kwam, wel van de gebruikelijke hotspots zoals de zijkanten.
- Poorboy's World Spray&Wipe
- Dodo Juice SN klei

foto 06.jpg


Lakdiktemeting:
De dikte van de lak varieerde van +/- 65 micron met uitschieters richting 180. In eerste instantie twijfelde ik wel of die 65 micron klopte en heb dus de lakdiktemeter opnieuw geijkt. Niets bleek minder waar, echt zo dun...

foto 010.jpg


Staat van de lak:
zet je schrap want die zag eruit! :scream:
Werkelijk alles was dik aanwezig: swirls, krassen, diverse handtekeningen van een poets prutser, hologrammen, schuurschade enz.

foto 07.jpg

foto 08.jpg


foto 09.jpg


Polijsten:
over het algemeen staan Duitse lakken erom bekend hard te zijn. Bij deze was het niet heel veel anders maaaaaaaaaaar.... de lak was ontzettend gevoelig! Bij de minste aanraking trek je er weer micromarring aan, het maakte niet uit welke doek je gebruikte: langharig, kortharig, microsuede, gesloten lus...:confounded:
Om toch enige (snelle) correctie te krijgen, heb ik de lak de eerste klap gegeven met de rotary alleen dit zorgde weer voor flinke hologrammen die daarna zijn nabewerkt met de D/A in diverse stappen.
Helaas was de lak zo gevoelig dat het ontzettend lastig was om de lak strak te krijgen, zeker omdat het uni lak is waarop je werkelijk alles ziet. Ik heb een paar keer op het punt gestaan om de handdoek in de ring te gooien, wat een drama :tired_face:

- Festool rotary
- Diverse Rupes Bigfoot machines
- Diverse polijstmiddelen en pads.


foto 011.jpg


Met name de rechterkant is flink te grazen genomen door een of andere poets beun...

foto 013.jpg


Vermoedelijk heeft er ooit op de kofferbak een spoiler(tje) gezeten en deze is verwijderd. Men heeft geprobeerd de lijmresten te schuren. Helaas is niet alles weg maar toch een hele verbetering.
foto 014.jpg


foto 015.jpg


foto 016.jpg


foto 017.jpg


Hier de erfenis van de poets beun. Overal opgedroogde poetsresten, her en der de lak eraf gerost...

foto 018.jpg


Om de lak zo min mogelijk aan te raken, heb ik als laatste stap de Rupes AIO gebruikt omdat deze makkelijk afneemt. Ditmaal er niet voor gekozen om de lak te ontvetten want ik wilde de lak zo min mogelijk aanraken.
Maar om toch een fatsoenlijke bescherming te geven aan de auto, heb ik de Gyeon Wax machinaal verwerkt. DAP900, zwarte finishing pad en op laag toerental over de lak halen. Zo krijg je een dunne egale laag. Goed de droogtijd in de gaten houden en afnemen met veel schone doeken.

foto 020.jpg


Onder de motorkap kon ook het een en ander wat aandacht krijgen.
Schoon gemaakt met APC, diverse kwasten, borstels en doeken.
Naderhand de boel opgefrist met Koch Chemie PSS

foto 019.jpg

Daarna was het interieur aan de beurt.
Alle losse troep weggegooid, vloermatten eruit, flink eroverheen met de stofzuiger.
Al het kunststof gereinigd met Nanolex Interior Cleaner, het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner Strong en naderhand behandeld met Gyeon Leather Coat.
foto 021.jpg


De glans zit er weer goed in. Helaas op de liggende delen zoals het dak en de motorkap niet. Lijkt wel of deze verweerd is, de lak voelt glad aan maar toch zie je het ruwe erin.

foto 022.jpg


Puntjes op de i:
- alle ramen gereinigd met Monello glasreiniger
- de banden voorzien van Waxaddict Feeder tyre conditioner
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt.

En toen kon de auto naar buiten...
 
Laatst bewerkt:
Netjes geworden. Jammer dat de lak zondiger gevoelig was. Lijkt me erg frustrerend als je een schone doelmatiger haalt je al weer lichte krasjes ziet.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Daar heb je toch een hele verbetering op kunnen halen, zeker voor zo'n relatief jonge auto. Ik vraag mij wel af of die auto mogelijk ooit overgespoten is, ivm de slechte lakkwaliteit en de grote verschillen in lakdikte.

HiFly banden en 4 nepuitlaten doen ook niet erg veel goeds, voor mijn vertrouwen in het mogelijke verleden.
 
Zo heé, wat is die lak mishandeld geweest. Dat geeft je inderdaad te denken wat er allemaal met die auto(lak) is gebeurd.
Jij hebt weer een aardig verschil weten te maken @nicknameless! Ben benieuwd of er nog wat blanke lak over is?
Toch weer een mooi verslag en resultaat aan het einde van het jaar!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Staat er veel mooier bij! Ik snap je frustratie en hang naar nóg beter, maar je hebt het moeten doen met wat je gegeven is.

65 micron op zo'n jonge auto en gebeun van jewelste vooraf...die lijkt door nog geen liefhebber behandeld te zijn; tot nu!

Hij is weer zwart, schoon en stiekem toch wel stralend!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Je hebt hem weer zijn glans terug gegeven, maar wat een gebeun op zo'n jonge auto. Jammer dat de lak al zo dun is. Chapeau voor jou in ieder geval!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Die ziet er weer stukken beter uit! Bizar hoe sommige auto’s erbij staan……ook hoe een beunhaas poetser de lak kan verknallen zeg!
Leuk verslag met een mooi eindresultaat :)
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooie detail weer. Wel apart een harde lak die ook heel gevoelig is. Als je 65 micron meet dan zit er nauwelijks meer clear coat op lijkt me, heb je op dat paneel ook de rotary gebruikt? Dan moet CC een smiley voor "grande cojones" toevoegen... :laughing: