• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Merken combineren, kan dat?

Phaeton W12

Detailing addict
16 mei 2008
143
62
Het onderwerp zegt het eigenlijk al. Kun je poetsmiddelen van verschillende merken combineren of is dat niet goed omdat de ingredienten per merk verschillend zijn zodat verschillende merken niet goed op elkaar "aansluiten" (zoiets heb ik eens gehoord) en je ze beter niet kunt combineren?

Het gaat natuurlijk niet om het gebruiken van Meguiars shampoo voorafgaand aan een behandeling met Swissvax Concorso. En het gaat ook niet om het verwijderen van vliegjes met een Motip sponsje en Poorboys World Bug Remover.

Nee, andere combinaties waarbij je meer vraagtekens kunt stellen. Concreet dacht ik aan een aantal combinaties, bijv.

1. Meguiars DC Paint Cleaner en Meguiars DC Polish, gevolgd door Swissvax Concorso; of
2. Mothers Leather Cleaner, gevolgd door Poorboys World Leather Stuff; of
3. Liquid Glass Pre-Cleaner, gevolgd door Meguiars NXT wax.

Wat zijn de ideëen, in het bijzonder over de hierboven genoemde concrete combinaties?
 
Zo, da's geen gekke vraag. Ik denk alleen wel dat je minstens een halve chemicus moet zijn om hier een fatsoenlijk antwoord op te geven (ben ik i.e.g. niet ;) )

Ik kan me inderdaad voorstellen dat bepaalde componenten van de middelen wel eens een ongewenste chemische reactie zouden kunnen aangaan. Je moet er toch niet aan denken dat je ongewild een langzame manier hebt bedacht om je auto van z'n lak te ontdoen! Of je leren interieurtje naar de Filistijnen helpt...

Misschien dat 1 van de anderen hier raad mee weet, geen idee hope chemisch onderlegd Tim bijvoorbeeld zelf is.
 
Het kan inderdaad zo zijn dat bepaalde producten chemisch niet compatible met elkaar zijn!

Poorboys is nagenoeg altijd compatible met een ander product (amino compatible). Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat de genoemde combinaties geen problemen met elkaar op zullen leveren.

De meest problemen doen zich voor met het combineren van verschillende waxen / sealants. Die problemen geven nooit permanente schade, maar eerder een matte afwerking of het niet kunnen hechten van een product.

Groeten,

Tim
 
Dank voor de goede reacties! Zonder het antwoord af te wachten had ik inmiddels al Poorboys World Leather Stuff besteld :party:
 
Ik heb laatst ook na de gebruikelijke stappen - Quik Clay, Deep Crystal 1&2 en Gold Class wax - Pete's 53 erop gezet, het resultaat is prima al zeg ik het zelf. Het bevalt me overigens goed om ná het aanbrengen nog even licht met Quik Detailer over de auto heen te gaan... :cool:
 
Ik heb weer een iets andere combinatie in mijn hoofd, namelijk:

Meguiars DC Paint Cleaner en Meguiars DC Polish, gevolgd door Meguairs NXT wax en getopt met Swissvax Concorso.

Tim, is dit wat? Of komt de "natte" Carnauba glans van de Swissvax dan minder goed tot zijn recht (omdat er NXT onder zit), of blijft het Carnauba effect helemaal in stand?
 
Recent een gevalletje niet zo compatibel gehad. De detailerspray van Shining Monkey vond ik geen gelukkige combinatie met een
Meguiar's Gold Class waxlaag. Ik dacht even snel de motorkap te reinigen, maar bij het uitwrijven van de spray kreeg ik strepen (uiteindelijk de hele auto maar gewassen). Kan uiteraard ook zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan, maar ik zou zo 1-2-3 niet weten wat.
 
Tim zei:
Geschud? Er zitten wat waxcomponenten in de Shining Monkey detailer.

Ja, ik schud eigenlijk altijd vloeibare producten wel even. Mijn persoonlijke indruk is dat de GC wax en de glansdelen uit de SM detailer niet helemaal lekker op elkaar aansluiten.

Ik wil overigens absoluut niet beweren dat de SM detailer een slecht product is ofzo (alleen de bitterkoekjesgeur had van mij niet gehoeven). Zeker gezien de prijs is het een prima product. Momenteel ben ik een polyester speedbootje (Fletcher Arrowflyte 140) aan het opknappen en het reinigen van de vervuiling 'onder de waterlijn' gaat eigenlijk best aardig met de detailerspray. Voor de ergste aanslag ga ik binnenkort een keer wat wheelcleaner proberen (schijnt goed te werken). Overigens is het cleanen van een gelcoat met M80 een heel aparte ervaring.
 
Vandaag een combi gemaakt:

Meguiars Paint Cleaner
Meguairs Polish
Meguiars NTX wax
Getopt met Chemical Guys Pete's 53

Geen problemen ondervonden :-"