Hallo beste detailers,
Afgelopen week een oldtimer mogen verwennen met een full detail. Zover ik weet heeft deze auto nog nooit een goede poetsbeurt gehad. De lak zal helemaal onder de krassen, de beginstaat was verschrikkelijk. De auto wordt zo nu en dan een keer gewassen met een spons en één emmer. De lak van de MG was in verschrikkelijk staat en hier en daar zelf bijgespoten met een spuitbus door de vorige eigenaar. Tijdens het polijsten ben ik wel 4 soorten lak tegen gekomen. Elke keer een testspot maken en weer doorgaan. De lak was boven gemiddeld hard. Vergelijkbaar met VAG.
De kleur van de auto kwam na het polijsten mooi naar voren. De auto is niet 100% rood te noemen, rood met een vleugje oranje is beter op zijn plaats. Nou, dan beginnen we maar met het doorlopen stappenplan.
Vorige week vrijdagmiddag en avond begonnen met de auto te wassen. Hiervoor heb ik de volgende middelen gebruikt:
- Shampoo: Poorboys Slicks & Suds
- Washmitt:: Monello Thickmitt
- Hulpmiddelen: Valvet kwasten, verschillende borstels en een normale tuinslang
De auto schoon gespoten en afgedroogd met de Monello droogdoek.
Hierna de auto ingespoten met Monello Non-Ferro en opnieuw gewassen met een goedkope wasmitt. De auto rijdt natuurlijk niet de meeste kilometers en ijzer vervuiling was daarom weinig aanwezig.
Ten slotte de auto gekleid met de Monello klei en Dodo duice - Born to be Slippy.
Het klein gaf aan dat de lak niet mega vervuild was. Voornamelijk rond de wielkasten wat asfalt en teer aanwezig. Verder weinig bijzonders.
Polijsten
Na het maken van een testspot op de motorkap tot de conclusie gekomen dat de lak bikkelhard was. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht van zo'n oude auto. Verder waren duidelijk ingedroogde kalkvlekken aanwezig op de motorkap en achterklep van de auto. Het betreft een unilak, een lak zonder blanke lak. Dit betekend dus heel en heel erg vaak je pads schoonmaken. Binnen de kortste keren zat de pad weer helemaal vol zooi.
Daarom het volgende stappenplan aangehouden.
Dap 900 V3:
- 2 hits met Scholl S3 in combinatie met de Monello Wool Pad
- Gefinisht met Monello Finale op een Monello witte pad (5.5")
Dap 900 V2:
- Lokaal het één en ander gepakt met Scholl S3 in combinatie met de gele Monello pad op een kleine steunplaat.
Wetsanden & ingedroogde kalkvlekken:
- Finesse hand schuurblokje
- Polijstschijfjes grit 2000
- Polijstschijfjes grit 2500
- Schuurpapier (wet) korrel 3000
- Polijsten met DAP V2 & V3
De krassen van het schuurpapier korrel 3000 waren er zeer moeilijk uit te polijsten. Dit ben ik niet gewend. Meestal gaat dat zeer makkelijk. Geen idee hoe dit komt. Soms moest ik wel 7! hits maken voordat de lak weer iets in redelijk staat was.
Velgen:
De velgen waren echt vies. De binnenkant was gewoon één grote vetlaag.
Met Poorboys APC+D proberen te reinigen. Dit werkte voor geen meter, zelfs niet puur.
Toen bij de action 5 bussen remreiniger gekocht en 10 oude shirts van thuis meegenomen. Dit deed de job. De velgen zijn weer redelijk schoon te noemen. Vervolgens de velgen ingespoten met Non-Ferro. Helaas is er nog wat roest achtergebleven na meedere keren inspuiten. Ik heb me er bij neer gelegd.
De velgen heb ik in de 845 gezet en de banden na grondig reinigen in de Gyeon Tire gezet.
Gebruikte artikelen:
- Action remreiniger
- Poorboys APC+D (1:10 & puur)
- Verschillende kwasten, borstels en sponjes
- Cone in combinatie met Monello mezzo
- Gyeon Tire
- Collinite 845
Enkele sfeerimpressies:
Bescherming
Nu alles (zo ver mogelijk) netjes is, moet de lak beschermd worden. Omdat de auto weinig gereden wordt, heb ik voor de Collinite 845 gekozen. Deze wax geeft altijd een mooie en warme look. De lak heb ik ontvet met de Nanolex EX. Wat een heerlijk spul is dat zeg. Hierna de hele auto voorzien van de wax.
Ramen:
- De ramen zijn eerst gepolijst met Monello Mezzo op een Oranje Monello pad (5.5")
- Naderhand is al het glas gepolijst met Nanolex glas polish op een Gele Monello pad (5.5")
- Ramen onvet met Nanolex EX.
- Als laatste de ramen gereinigd met Nanolex Glass cleaner.
Helaas zaten er op de zijramen verschillende krassen die er niet meer uit te krijgen waren. Hier genoegen mee genomen. Glas is immers toch niet op te knappen.
Chroomwerk & metalen:
Chroomwerk aangepakt met behulp van Great Lion & Mothers Mag - Alu Polish
Raam softtop:
Het raam in de softtop behandeld met Mother Plastic Polish in combinatie met de Dap900 V3 en kleine groene polijstpad.
Interieur:
- Binnenkant van de ramen behandeld met Nanolex Glass cleaner. Mooi product trouwens!
- Dashbord en deuren zijn allemaal bekleed met leder. Daarom de mothers leather tech set erbij gepakt en alles goed gereinigd en in de conditioner gezet.
- Stoelen behandeld met een de mothers leer reiniger en vervolgens in de Mothers conditioner gezet.
- Binnenkant uitgezogen met de Miele stofzuiger van moeders.
- De niet leder delen behandeld met Poorboys natural look.
Softtop:
De softtop kon ook wel een behandel gebruiken. De softtop heb ik gereinigd met de 303 soft top cleaner en verschillende zachte en iets hardere borstels. Vervolgens met de extractor alles schoon gezogen. Het dak is nu weer schoon. De softtop was helemaal groen verkleurd. Let goed op de schone bovenkant en de vieze groene onderkant.
Dit was het zo ongeveer wel denk ik. +/- 32 uur mee druk geweest.
Eindresultaat:
Groeten!
Afgelopen week een oldtimer mogen verwennen met een full detail. Zover ik weet heeft deze auto nog nooit een goede poetsbeurt gehad. De lak zal helemaal onder de krassen, de beginstaat was verschrikkelijk. De auto wordt zo nu en dan een keer gewassen met een spons en één emmer. De lak van de MG was in verschrikkelijk staat en hier en daar zelf bijgespoten met een spuitbus door de vorige eigenaar. Tijdens het polijsten ben ik wel 4 soorten lak tegen gekomen. Elke keer een testspot maken en weer doorgaan. De lak was boven gemiddeld hard. Vergelijkbaar met VAG.
De kleur van de auto kwam na het polijsten mooi naar voren. De auto is niet 100% rood te noemen, rood met een vleugje oranje is beter op zijn plaats. Nou, dan beginnen we maar met het doorlopen stappenplan.
Vorige week vrijdagmiddag en avond begonnen met de auto te wassen. Hiervoor heb ik de volgende middelen gebruikt:
- Shampoo: Poorboys Slicks & Suds
- Washmitt:: Monello Thickmitt
- Hulpmiddelen: Valvet kwasten, verschillende borstels en een normale tuinslang
De auto schoon gespoten en afgedroogd met de Monello droogdoek.
Hierna de auto ingespoten met Monello Non-Ferro en opnieuw gewassen met een goedkope wasmitt. De auto rijdt natuurlijk niet de meeste kilometers en ijzer vervuiling was daarom weinig aanwezig.
Ten slotte de auto gekleid met de Monello klei en Dodo duice - Born to be Slippy.
Het klein gaf aan dat de lak niet mega vervuild was. Voornamelijk rond de wielkasten wat asfalt en teer aanwezig. Verder weinig bijzonders.
Polijsten
Na het maken van een testspot op de motorkap tot de conclusie gekomen dat de lak bikkelhard was. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht van zo'n oude auto. Verder waren duidelijk ingedroogde kalkvlekken aanwezig op de motorkap en achterklep van de auto. Het betreft een unilak, een lak zonder blanke lak. Dit betekend dus heel en heel erg vaak je pads schoonmaken. Binnen de kortste keren zat de pad weer helemaal vol zooi.
Daarom het volgende stappenplan aangehouden.
Dap 900 V3:
- 2 hits met Scholl S3 in combinatie met de Monello Wool Pad
- Gefinisht met Monello Finale op een Monello witte pad (5.5")
Dap 900 V2:
- Lokaal het één en ander gepakt met Scholl S3 in combinatie met de gele Monello pad op een kleine steunplaat.
Wetsanden & ingedroogde kalkvlekken:
- Finesse hand schuurblokje
- Polijstschijfjes grit 2000
- Polijstschijfjes grit 2500
- Schuurpapier (wet) korrel 3000
- Polijsten met DAP V2 & V3
De krassen van het schuurpapier korrel 3000 waren er zeer moeilijk uit te polijsten. Dit ben ik niet gewend. Meestal gaat dat zeer makkelijk. Geen idee hoe dit komt. Soms moest ik wel 7! hits maken voordat de lak weer iets in redelijk staat was.
Velgen:
De velgen waren echt vies. De binnenkant was gewoon één grote vetlaag.
Met Poorboys APC+D proberen te reinigen. Dit werkte voor geen meter, zelfs niet puur.
Toen bij de action 5 bussen remreiniger gekocht en 10 oude shirts van thuis meegenomen. Dit deed de job. De velgen zijn weer redelijk schoon te noemen. Vervolgens de velgen ingespoten met Non-Ferro. Helaas is er nog wat roest achtergebleven na meedere keren inspuiten. Ik heb me er bij neer gelegd.
De velgen heb ik in de 845 gezet en de banden na grondig reinigen in de Gyeon Tire gezet.
Gebruikte artikelen:
- Action remreiniger
- Poorboys APC+D (1:10 & puur)
- Verschillende kwasten, borstels en sponjes
- Cone in combinatie met Monello mezzo
- Gyeon Tire
- Collinite 845
Enkele sfeerimpressies:
Bescherming
Nu alles (zo ver mogelijk) netjes is, moet de lak beschermd worden. Omdat de auto weinig gereden wordt, heb ik voor de Collinite 845 gekozen. Deze wax geeft altijd een mooie en warme look. De lak heb ik ontvet met de Nanolex EX. Wat een heerlijk spul is dat zeg. Hierna de hele auto voorzien van de wax.
Ramen:
- De ramen zijn eerst gepolijst met Monello Mezzo op een Oranje Monello pad (5.5")
- Naderhand is al het glas gepolijst met Nanolex glas polish op een Gele Monello pad (5.5")
- Ramen onvet met Nanolex EX.
- Als laatste de ramen gereinigd met Nanolex Glass cleaner.
Helaas zaten er op de zijramen verschillende krassen die er niet meer uit te krijgen waren. Hier genoegen mee genomen. Glas is immers toch niet op te knappen.
Chroomwerk & metalen:
Chroomwerk aangepakt met behulp van Great Lion & Mothers Mag - Alu Polish
Raam softtop:
Het raam in de softtop behandeld met Mother Plastic Polish in combinatie met de Dap900 V3 en kleine groene polijstpad.
Interieur:
- Binnenkant van de ramen behandeld met Nanolex Glass cleaner. Mooi product trouwens!
- Dashbord en deuren zijn allemaal bekleed met leder. Daarom de mothers leather tech set erbij gepakt en alles goed gereinigd en in de conditioner gezet.
- Stoelen behandeld met een de mothers leer reiniger en vervolgens in de Mothers conditioner gezet.
- Binnenkant uitgezogen met de Miele stofzuiger van moeders.
- De niet leder delen behandeld met Poorboys natural look.
Softtop:
De softtop kon ook wel een behandel gebruiken. De softtop heb ik gereinigd met de 303 soft top cleaner en verschillende zachte en iets hardere borstels. Vervolgens met de extractor alles schoon gezogen. Het dak is nu weer schoon. De softtop was helemaal groen verkleurd. Let goed op de schone bovenkant en de vieze groene onderkant.
Dit was het zo ongeveer wel denk ik. +/- 32 uur mee druk geweest.
Eindresultaat:
Groeten!