• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Microvezel doekjes van bijvoorbeeld blokker?

Kawouter

Detailing addict
15 feb 2011
402
62
Vraagje,

De microvezeldoekjes die je bijvoorbeeld in een pak van 5 kan kopen bij de Blokker. Kan je die ook gewoon gebruiken?

Dat scheelt namelijk heel erg veel in de kosten. En je kan er gewoon mooi in een keer 25 kopen.
Je kan ze ook op internet bestellen in verschillende type's en maten.

Groeten Wouter

Je kunt ze perfect gebruiken voor de vuile klusjes (bv ramen en banden ed).
Maar persoonlijk zou ik ze niet gebruiken voor iets anders.

Ik heb deze vraag ook een keer gesteld en werd toen door 1 opmerking aan het denken gezet. Dat was: "waarom wel veel geld uitgeven aan goede producten en niet aan goede doeken?!". Ik denk dat dit de spijker op de kop slaat. We kopen namelijk ook kwaliteitsproducten en hier horen ook kwaliteitsdoeken bij....

Grt,
Linda

je kan ze ook voor je interieur gebruiken, aangezien dit niet krasgevoelig is,
alles wat met LAK te maken heeft krijgt een leuke doek
alles wat niet te gevoelig is voor krassen word met goedkopere microvezel gedaan

Ok. Op zich is dat duidelijk. Maar ik ben zelf wel van het principe af gestapt dat iets wat goedkoop is ook per direct niet goed is.

Waarom zouden de doeken van de blokker van 3 voor 10 euro bijvoorbeeld minder goed zijn dan die van 10 euro per stuk van CC?

Omdat die voor de detailing gemaakt zijn en dat er ook op staat kunnen ze ze misschien ook wel duurder verkopen.
Misschien ook niet en heb ik het helemaal mis, maar wat ik wel weet is dat mensen vaak meer geld betalen als er iets speciaals op staat of als er op staat dat het gemaakt is voor een speciaal doel. Terwijl het wel gewoon een micro vezel doek is toch?

Dat lijkt me wel eens leuk om te doen idd. Ga ik doen. kan ze toch gebruiken voor het interieur en dergelijke.

Het gaat om de kwaliteit van de gebruikte materialen, gewicht per m2 van de doek en de splitsing van de vezel.
Hoe vaker gespleten hoe zachter de doek en dus veiliger en er kan meer opgenomen worden.

Een keer extra splijten maakt een doek 2 keer zo duur en goede doeken zijn heel wat vaker gespleten dan de Blokker doeken.

Het splijten van een houten balk is net ietsje eenvoudiger dat het splijten van een microvezel.

Een microvezel is ongeveer 10 maal fijner dan een zijde draad en 100 maal fijner dan een menselijke haar.
Microvezeldoeken zijn gemaakt van polyester en polyamide. Verhouding kan verschillen per toepassing.
Polyester geeft de doek sterkte. Polyamide geeft de doek een enorm absorberend vermogen.

De samenstelling (blend) van microvezel verwijst naar de verhouding van polyester tot polyamide. Beide zijn kunstmatige vezels. Polyester is altijd aanwezig als de sterkere vezel en vanwege zijn ongelooflijke duurzaamheid. Is ook altijd aanwezig in een hoger percentage dan Polyamide.
Doeken gemaakt van een 80/20 mix zijn meestal multi-functionele doeken omdat ze sterk zijn.

Polyamide is een afgeleide van nylon. Polyamide geeft de microvezeldoek een zachtere, zijdezachte textuur. Doeken gemaakt van 70/30 microvezel worden vaak gebruikt als afneemdoeken vanwege hun pluizige zachtheid.

Kawouter zei:
Ok. Op zich is dat duidelijk. Maar ik ben zelf wel van het principe af gestapt dat iets wat goedkoop is ook per direct niet goed is.

Ben het helemaal met je eens dat goedkoop niet altijd betekend dat het slechter is.

Maar er zit wel degelijk verschil in doeken.
Zelf heb ik een aantal microvezel doeken van de action. Maar die gebruik ik alleen voor de ramen of het interieur.
Ze zijn namelijk niet zo dik als mijn Eurow doeken die ik gebruik voor de lak. Doordat de vezels veel dikker zijn, word de kans kleiner dat je iets verkeerds in je lak wrijft.