• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn eerste neurotische stappenplan, ter goedkeuring

SergeZuyd

Detailing rookie
3 sep 2012
5
0
Ik ben een leek wat betreft detailing maar nu al bevangen door het virus wat hier rondsluimert.

Ik zal spoedig mijn nieuwe Skoda Citigo geleverd krijgen. Deze is uitgevoerd in de kleur Black Magic (zwarte metallic lak). De auto is geproduceerd in week 35 (vorige week dus) en zal vermoedelijk volgende week al worden geleverd. Ik ben niet in de gelegendheid om met een tuinslag te werken. Ik zal het moeten hebben van de wasbox en het twee-emmer-systeem. Met enige trots wil ik wel nog even apart vermelden dat ik de dealer met klem heb verzocht om vooral die Teflonlaag achterwege te laten.

Het volgende stappenplan heb ik opgezet (hier en daar een vraag in het rood), waarvan ik me afvraag in hoeverre jullie dit passend vinden? Vooral ook voor een nieuwe auto? Ik hoop dat jullie “even” naar mijn stappenplan willen kijken en me wellicht (waar nodig) van wat feedback kunnen voorzien. Het is een hele zit, maar ik troost me met de gedachte dat jullie hopelijk (bijna) net zo gek zijn als ik…

Pre-Wash
- Banden (‘t rubber) behandelen met APC en tire brush
- Hele auto infoamen met Gloria FM10 en Autobrite Super Snow Foam
- Even laten inwerken en dan afspoelen
- Iron X soapgel in reguliere sprayfles in een 1:3 verhouding verdunnen en auto inspuiten
- Soapgel/water combi inwrijven met een Monello Washmit en aparte washmit voor de velgen
- Auto in zijn geheel afspoelen

Wassen
- Conform twee-emmer-systeem (met Grit Guards en Gamma Seals)
- Dodo Juice 'Born to be Mild'
- Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt voor de hoger gelegen delen
- Monello washmit voor de lager gelegen delen
- Werken van boven naar beneden en met zo min mogelijk druk
- Afspoelen
- Drogen met Delirium Orange Drying Towel

Kleien
- Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
- Auto kleien met ruim voldoende Detailing Spray (ook de ramen)
- Van voor naar achteren werken en beginnen met de vlakke delen
- Paneelsgewijs werken en na kleien een paneel gelijk afnemen met MF-doek

Wassen
- Nogmaals wassen na kleien, met BTBM
- Na afspoelen de auto innevelen met Detailing Spray en drogen met Delirium Orange Drying Towel

Diepte Reinigen
- Kunsstof en plastic onderdelen afplakken met 3M tape
- Poorboys World - Professional Polish (paint cleaner geen polijstmiddel)
- Aanbrengen met Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White (paneelsgewijs)
- Moet ik deze even laten inwerken na aanbrengen?
- Afnemen middels Monello - Peluche Verde

Voeden
- Poorboys World - Black Hole
- Aanbrengen met Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad – Black
- Moet ik deze even laten inwerken na aanbrengen?
- Afnemen middels Monello - Peluche Verde

Sealen
- Poorboys World - EXP Pure Sealant
- Aanbrengen met Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad – Black
- Uurtje laten curen
- Uitwrijven met Monello - Peluche Verde
- Enkele uren wachten (hoe lang?) en dan tweede laag volgens zelfde principe

Wax
- Poorboys World - Natty's Liquid Blue
- Aanbrengen met Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
- Curen totdat de swipetest is doorstaan
- Uitwrijven met Monello - Peluche Bianco

Ramen
- Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray
- Aanbrengen met Meguiars - Gold Class Even Coat Applicator Pad
- Afnemen met Poorboys World - Velvet Smooth Glass Towel
- Rain X aanbrengen met MF-doek en even laten drogen
- Uitwrijven met MF-doek

Wielen
- Rubber behandelen met Autoglym - Instant Tyre Dressing
- Restanten op velgen verwijderen met APC
- WheelWax aanbrengen met Microfiber Applicator Pads
- Uitwrijven met Monello Piccolo Nero

Verdere vragen die bij mij rijzen:

- Is niet veel te vroeg om al met een complete detailing aan de slag te gaan? Zal de lak voldoende zijn uitgehard?
- Gebruik ik de juiste pads bij de paint cleaner, glaze, wax etc?
- Is het onverstandig om draaiende bewegingen te maken, bij welke stap dan ook?
- Is het überhaupt verstandig om als leek zo uitgebreid te werk te gaan? Ik woon dermate zuidelijk dat ik niet zo makkelijk een clinic kan bijwonen.

Bedankt voor je tijd en aandacht!

Een hele boterham als je 't mij vraagt !

Wat ik allemaal wel of niet zou doen in jouw plaats :

Enkele weken/maanden wachten , maar dat zal moeilijk zijn denk ik zo :-b (dan is de lak zeker goed uitgehard)

- de iron-x NIET inwrijven , laat deze gewoon z'n werk doen en herhaal desnoods na spoelen (misschien wrijf je wel een metaaldeeltje over je lak = kras ? )

- drogen : als je goed kan afspoelen zonder "spetters" kan je gelijk gaan kleien (spaar je droogdoek voor later)

- kleien : van boven naar onder ipv voor naar achter . Neem best eerst de minst vuile stukken (de auto is nieuw dus zal wel meevallen :lol )

- waarom elk stuk apart afvegen(na kleien) als je de auto toch nog gaat (opnieuw) wassen ?

- prof. polish : onmiddelijk afnemen , heeft geen cure-tijd zoals een wax/sealant

- black hole zou ik overslaan (de lak heeft volgens mij nog geen voeding nodig :weetniet )

- restanten met APC verwijderen : neem beter iets anders , apc is eigenlijk een beetje "vettig" (eraser oid)

- draaiende bewegingen : als je pads/doeken proper zijn , kan het in principe geen kwaad , beter is zoveel mogelijk in RECHTE BANEN te wrijven (met de lengterichting van de wagen)

Veel succes !

Lol, ik ben inderdaad nogal een alles of niets type!

Wachten kan ik trouwens wel, als ik maar weet waarop ik wacht.

Wat betreft de Black Hole dacht ik dat dit juist vanwege het kleien en de diepte reiniging (mbv paint cleaner) een zinvolle toevoeging was. Daar ik de indruk kreeg dat beide voorgenoemde stappen de lak behoorlijk doen snakken naar wat extra's? Openstaande poriën etc?

Bedankt voor je tips!

Da's een aardige waslijst.
Toevallig ook al eens naar het prijskaartje gekeken van dit alles?
Als je het echt in één keer wilt aanschaffen, zou ik toch eens overwegen om een afspraak te maken bij Carclean.com

Prijs is bekend ja. Ik weet alleen even niet hoe ik je opmerking over die afspraak moet duiden? Denk je dat het niet verstandig is om als leek zo grondig te werk te gaan? Ik ga geen machines gebruiken, enkel handmatig. Even langsgaan bij carclean is voor mij natuurlijk wel even wat anders dan voor vele anderen. Zit hemelsbreed 5km van het drielandenpunt.

Ik merk aan de gekozen producten dat je je in ieder geval al goed hebt ingelezen. Mocht je ooit de stap zetten naar een DAP ben je hier van harte welkom voor een testrun..

Ha, een provinciegenoot! Geruststellend idee dat er in ieder geval iemand in de buurt woont. Bedankt voor de positieve feedback en het (DAP) aanbod. Ik heb inderdaad gretig gebruik gemaakt van de zoekfunctie. Word alleen steeds obsessiever naarmate ik meer info tot me neem... :lol

Lijkt mij een prima stappenplan toe. Kun je je toekomstige Citigo flink mee verwennen. Is er niemand bij je uit de omgeving bij wie je wat ervaring en kennis op kunt gaan doen? Het forum is een prima medium natuurlijk, maar enkel door te doen en te ervaren kom je er achter wat precies goed voor je werkt.

IK zit zelf aan een soortgelijk lijstje te denken maar voor de prijs wil ik het idd een beetje inslinken. en later uitbreiden als ik meer spullen nodig heb.

Je hebt je goed ingelezen, ziet er op het eerste gezicht goed uit.

Je hebt zowel iron-x als de Carpro soapgel? Dan zou ik in eerste instantie de soapgel gebruiken. Deze hoef je niet 'in te wrijven', maar verspreiden met een washmitt mag prima. Het lost ijzerdeeltjes in principe trouwens helemaal op, dus je hoeft normaliter niet bang te zijn dat je krassen ermee gaat maken. Mocht je merken dat soapgel erg veel reageert, dan kun je alsnog iron-x erop sprayen.

Verder je vragen nog:
Cleaner: Prof Polish kun je na het boenen meteen afnemen. Witte pad is prima.

Glaze: Volgens de instructies moet je Black Hole inwerken tot het "verdwijnt" of bijna weg is en daarna ontstaat er een lichte waas. Dan kun je het afvegen. Toen ik BH verwerkte, merkte ik dat de tijd tussen het verdwijnen en het ontstaan van een waas eigenlijk heel erg kort was, dus bij mij was het meteen afnemen. Maar het maakt niet zoveel uit, als je het een kwartier later afveegt is dat ook geen probleem. Zwarte pad is prima.

Sealant: Er wordt geadviseerd om de Ex-P sealant na het afnemen enkele uren te laten rusten, zodat de polymeren optimaal met elkaar kunnen hechten. Dit geldt eigenlijk ook voor vele andere sealants (zoals Wolfgang's Deep Gloss Paint Sealant of Menzerna's Powerlock). Liefst de auto gedurende deze uren droog laten. Na 12 uur (of 24 uur liefst) kan er een 2de laag op. Ik zou hiervoor ook een rode pad i.p.v. een zwarte gebruiken. Rood is net wat zachter. Liefst nog de concorso gouden pads, die zijn nóg zachter en vind ik nog fijner werken.

Of de lak al voldoende is uitgehard weet ik nu even niet. Is de lak er net opgespoten? hebben ze het uithard proces misschien versneld d.m.v. hitte. Als ik het me goed herinner is het algemen advies om de lak 6-8 weken te laten uitharden, voordat je er een sealant op zet. Je zou het even na kunnen vragen bij je dealer.

Je hoeft niet altijd alleen maar draaiende bewegingen te maken. Bij het cleanen en voeden zou ik zowel rechte banen als draaiende bewegingen gebruiken. Bij de sealant en wax maakt het niet zoveel uit, als het product maar dun en egaal verspreid wordt. De één doet dat het liefst met draaiende bewegingen, de andere met rechte banen. Ik doe het liefst waxen in rechte banen.. en soms wissel ik het af met cirkeltjes.

Als leek is het prima om zo handmatig te beginnen. Je kan niet veel fout doen hoor, instructies lezen en gaan! Houdt er wel rekening mee dat je er uren zoet mee zal zijn.
Succes!