• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn Huidige wasschema's

Audibrothers_NL

Detailing guru
28 mrt 2019
128
108
28
Zierikzee/Amsterdam
Hallo allemaal,

Hier mijn huidige wasschema's (zijn nog niet helemaal bijgewerkt.) Maar wil graag weten wat jullie ervan vinden en of jullie nog tips en tricks hebben.

mvg,

Rutger
 

Bijlagen

  • (Exterior) Grote schoonmaak Audi A3 sportback.docx
    31,9 KB · Weergaven: 347
  • (Interior) Grote schoonmaak AUDI A3 sportback.docx
    24,9 KB · Weergaven: 248
  • (Kleine) SCHOONMAAK (EXTERIOR+INTERIOR) AUDI A3 sportback.docx
    26,4 KB · Weergaven: 220
  • (Motorruimte) Grote schoonmaak AUDI A3 sportback .docx
    20,1 KB · Weergaven: 274
  • (Wielen) Grote schoonmaak+coating AUDI A3 sportback .docx
    21,4 KB · Weergaven: 142
Poeff... Ik begon met je eerst tekstbestand, maar... WAT EEN BAK TEKST :p Persoonlijk vind ik het nogal onoverzichtelijk en veel info voor simpele/kleine handelingen.

Ik neem aan dat de gemiddelde persoon een gezond verstand heeft en dan minimaal de helft aan tekst en uitleg niet nodig is. ;)
 
Wil er best naar kijken, maar hield al snel op met lezen omdat het dus zoveel is. ;)

Ik zou bijv. wel eens wat beter kunnen kijken naar de ''Kleine Schoonmaak'' c.q. de regelmatige wasbeurt...
 
Eens even kijken...

Bij Stap 2.0;

* Ik vroeg mij af welk merk je bedoelde met ''CH''. Dit blijkt dus Chemical Guys te zijn. (''CG'')
* CG - Wheel Cleaner verwijderd ijzerdeeltjes, maar bevat ook citrus en ontvetter. (Niet LSP-safe?)
* 550ml fles of 550ml fles? (1:8 = 55ml product / 1:4 = 100ml product)
* Wielen + Uitlaat (Uitlaat en velgen zie ik als verschillende stappen + producten,. Ook behandel je de uitlaat tweemaal)
Spray de inhoud op de velgen en laat het paar minuten inwerken.
Werk met de tire clean brush de wielen en met de handborstel korte steel de overgang van wielen naar velg.

Verwijder het product en spoel de wielkasten, wielen en velgen schoon.
... Spray dus de gehele fles leeg? (''X-aantal sprays per velg'')
... Werk met de Tire Brush de wielen? (Met droge borstel de banden schrobben o.i.d?)
... Handborstel (Korte steel)
... Overgang van wielen naar velg? (Wiel = Velg + Band)
... Verwijder product en spoel... (Verwijderen door af te spoelen met HD, of eerst verwijderen met een doek o.i.d en dán afspoelen?)

* AutoFinesse - Revolution Wheel Soap - Remstof en dergelijke zullen niet meer op de velg zitten na eerdere stappen.

-Doe het materiaal in de emmer en spray met de hoge drukspuit in de emmer om de suds te activeren.
...''Product in de emmer''. (3 ''cups''? op hoeveel water?)
... De HD in de emmer spuiten geeft onnozel veel schuim (''suds :p). Schuim is grotendeels lucht en doet dus bar weinig.

* 9 verschillende borstels en 1 mitt. (Namen in materialenlijst niet allemaal in handelingslijst)
* Halverwege het vuil + product afspoelen en dan weer verdergaan zonder product?
* Wisselen van binnenkant velg en voorzijde. (Eerst alles binnen, dan buiten)


Zo.. avondeten staat klaar, dus ik ga weer. :p Bovenstaande is wat mij al opviel in je eerste alinea.
 
Nu ik al die mengverhoudingen zie, denk ik.. hmm misschien wel handig om aan de binnenkant van mn detailkast een lijst te hebben van alle verhoudingen. Nu zit ik iedere keer op de site van cc te zoeken e.d.
 
Wow.... wat een schema's o_O

Je ziet heel veel beginnende detailers die precies van A tot Z schema's willen maken met wat ze wanneer allemaal precies moeten doen. Enerzijds wel begrijpelijk - ik had deze vragen ook wel toen ik net kwam kijken in de wereld van detailing.

Maar mijn advies zou toch zijn om al deze schema's te laten voor wat ze zijn en vooral gewoon zelf te kjken wat wanneer nodig is. Dus gewoon gaan doen en kijken wat nodig is. Proberen wat goed bevalt en gaandeweg je aanpak aanpassen.
 
+1 voor @The Joy Of Detailing :D

Stel dat je nu de auto wilt gaan wassen, dan heb je in de eerste 15 minuten al de helft van je eigen stappenplan overgeslagen of al gedaan zonder daar erg in te hebben. (Zie mijn eerdere opmerking)

Meestal gaat men aan de slag met de meest straightforward stappen en leert zo een bepaalde manier van doen. Zo is EEN basis-manier die je na enkele wasbeurten wel geleerd kan hebben om;

  1. Alle spullen tevoorschijn halen.
  2. Voorwas. (Prewash/foamen)
  3. Tijdens het inwerken van de Voorwas - Emmertjes vullen en dergelijke.
  4. Voorwas afspoelen.
  5. Velg #1 insprayen met bijv. Non-Ferro.
  6. Tijdens het inwerken wat gebruikte spullen opruimen o.id.
  7. Velg #2 insprayen.
  8. Velg #1 gaan soppen met een natte kwast.
  9. Velg #3 insprayen.
  10. Velg #2 soppen met een natte kwast.
  11. ... etc etc, tot je alle velgen gedaan hebt. (Zo heb je inwerk-tijd en loop je alle velgen langs)
  12. Velgen afspoelen.
  13. Handwas.
  14. Drogen.
  15. Eventueel wat dingetjes doen zoals een nieuw laagje bandendressing, trimdressing of wat dan ook.
( Eventueel een boostend product bij de hand was, zoals een shampoo met toevoegingen of andere boostende producten )


Zodra je dit als een gewoon hebt, dan lach je om je eigen gedetailleerde schema's. ;) Veelal omdat deze zijn opgesteld toen je er eigenlijk nog geen goed idee van was hoe het VOOR JOU het lekkerste werkt. (Hebben we allemaal wel gehad in het begin :p )
 
Detailen begint steeds meer op mijn werk te lijken... en niet door de arbeid die er bij komt kijken, maar over de laatste weken zie ik steeds meer mensen met geschreven procedures verschijnen. De ene nog gedetailleerder dan de andere.

Ben benieuwd of dit zich nog door evalueert naar risk assessments en dergelijk :joy:

Ik vind het mooi hoe iedereen zich voorbereid, ik blijf het lekker op gevoel doen.
 
Voor sommigen mensen kan het natuurlijk dan ook allemaal overweldigend overkomen. Zeker als je gans het proces van begin tot einde bekijkt (wassen tot polijsten en sealen). Er is een overvloed aan info, overvloed aan producten, overvloed aan technieken..

Als leek of beginnende detailer is het toch zaak om daarin serieus te gaan filteren. YouTube heeft voor mij persoonlijk héél wat gedaan. Verder is de drang om jezelf zaken aan te leren en nieuwe info op te doen wel belangrijk.

Voor de rest zou ik mezelf ook niet teveel aan 'geschreven' regeltjes houden. Een systeem vinden wat voor jezelf makkelijk werkt en waarbij je een mooi resultaat krijgt geeft het meest voldoening. Iedereen vertrekt tenslotte vanuit een ander startpunt kwestie budget, materiaal ter beschikking, beoogde doel met de wagen..

Een goede wastechniek is denk ik toch wel 1 van de belangrijkste om een goed systeem te hebben vind ik.