• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn Mondeo mk3

Janvis

Detailing addict
9 aug 2015
229
65
44
Hallo mede poetsers,

Ik ben voornemens in dit topic het hele verslag neer te zetten rond het poetsen van mijn Mondeo. De auto is door de vorige eigenaren niet erg netjes behandeld en dat is aan de lak goed te zien, de voorzijde zit onder de steenslag en dat lak is (vooral op de motorkap) erg dof en ruw.
Ik ga beginnen om de auto paneel voor paneel helemaal netjes te maken wat betreft krassen en steenslagen, als ik namelijk de auto als geheel ga bekijken zakt me de moed op voorhand al in de schoenen.
De auto heeft de kleur Magnum Grey en heb inmiddels bij de dealer een lak touch up setje gehaald en ga morgen eerst de motorkap wassen dan ontvetten en dan met het monniken werk beginnen (465 plekjes met een saté prikker aanstippen). Als alle plekjes goed gevuld zijn met verf gaat het polijsten beginnen, pas als de motorkap mij naar de zin is ga ik de spatborden kant voor kant de zelfde behandeling geven, en zo ga ik door tot de hele auto geweest is.

De reden dat ik met de motorkap ga beginnen is omdat die verreweg het slechtst is en als die eenmaal goed gelukt is dan hoop ik dat me dat voldoende moed geeft om door te gaan:schaam Zo niet dan heb ik volgende week een mooie poets set in de aanbieding.....hahahaha

Foto's gaat uiteraard nog volgen.

Groeten Jan Willem.
 
Als ik jou was zou ik je tankdop er effe afschroeven, hier even royaal grind of stenen over sprenkelen. Kan je mooi met een klein testpaneeltje oefenen op schoot, haha!
 
Ach, ik stort mezelf morgen gewoon in het diepe, heb opzich wel voor hetere vuren gestaan. Die motorkap is me al een half jaar een doorn in het oog dus heb er wat dat betreft ook gewoon enorm veel zin in. :)
 
Vanochtend de motorkap gereinigd en goed ontvet, daarna met een satéprikker alles puntjes aangestipt met de laksetje. Ik heb een setje bij de forddealer gehaald en heb nog nooit een setje gehad die zó goed op kleur is. Bij mn vorige auto's deed ik het altijd met een lakstiftje van Motip maar dit is echt veel beter. Vanaf een afstandje zie je het haast niet eens meer.

Helaas is het nu wat te warm in de zon om te gaan wassen en kleien, kan namelijk niet wachten om aan de slag te gaan :)
 
foto's plaatsen ging ff lastig in IE maar heb nu chrome geïnstalleerd en nu lukt het gelukkig wel.

Bij deze een foto van mijn eerste ontvangen bestelling:

conv_2455.webp
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou sowieso niet meteen gaan polijsten... Laat eerst de verf even een goede dag drogen voor je dit verder gaat behandelen..

zonder (nat)schuren ga je het ook niet strak krijgen ben ik bang!
 
Daar ben ik ook bang voor Zluytr, de verf ligt er hier en daar toch wat te dik op ben ik achter gekomen (als is het maar weinig, met je neus er bovenop zie je het wel) Met wetsanden en een korrel 2500 kan toch niet zo veel mis gaan, zolang je het maar met beleid doet en niet als een malle gaat schuren alsof je de kozijnen van je huis aan het schuren bent.

Maar gezien het weer ga ik eerst maar eens de auto wassen en kleien en dan gaan we een verder plan opstellen :)
 
Als je steenslag opvult is het ook de bedoeling dat het er ietsje te dik op zit... en dat schuur je dan egaal met de lak zeg maar.

Dat er niet veel mis kan gaan zal ik niet zeggen.... Ik ben er zelf ook wel eens door heen gegaan... Maar door je fouten leer je ;)

Eigenlijk is het wel wijs om eerst wat meer ervaring met polijsten en dergelijk op te bouwen...
Een lakdikte meter is een goede tool maar ik ga er vanuit dat je die niet heb.. Anders moet je het risico durven nemen... Inderdaad met een beetje beleid ;)

Ze verkopen een rubber blokje van mergs bij CC... die is speciaal om wet te sanden... dat in een goede tool gebleken.
 
Inmiddels heb ik de eerste stappen gezet op het gebied van het GOED reinigen van de auto. Ik dacht altijd dat ik met mijn action shampoo en spons al goed bezig was door hem minimaal 1 keer in de 2 week te wassen. Inmiddels weet ik wel beter :). Als eerste moet ik een bekentenis doen, ik hoorde jullie vaak over "kleien" praten en ik moet eerlijk zeggen dat ik dan een beetje een gevoel kreeg van "uhum....de freaks" maar daar denk ik nu heeeel anders over.

Eerst heb ik de auto met de tuinslang afgespoeld en daarna gewassen met de wasmitt en de Monello shampoo (uiteraard volgens het twee emmer systeem) Wat een verschil met wassen t.o.v. de Action shampoo en spoons, die wasmitt zoeft over je auto heen, echt heerlijk gewoon.

Toen begonnen met kleien. Het dak was eerst aan de beurt, in het begin werd ik helemaal gek van die klei... hoeveel detailspray ik ook gebruikte er was geen beweging in die klei te krijgen. Na heel rustig stukje voor stukje het dak aan te pakken werd de auto gladder en gladder. Na verloop van tijd was de motorkap aan de beurt (een beetje het zorgen kindje zal ik maar zeggen) Dat was echt een drama met de klei.... ik moest echt cm voor cm kleien met heeeeel veel detail spray om de klei een beetje over de kap te krijgen. Maar nu komt het mooie, de kap was niet ruw van de swirls en krassen maar gewoon van de viezigheid. In totaal is er 1 stukje klei op gegaan aan alleen de motorkap, was echt bizar. Maar de motorkap is nu heerlijk glad en glimt als een keutel in de maneschijn.
In totaal heb ik 1,5 liter detail spray gebruikt op de auto, vinden jullie dat veel of niet??

Vervolgens de auto weer helemaal gewassen zoals de eerste stap en daarna met de grote monello doek helemaal afgedroogd. Ik heb al een paar keer rond de auto gelopen en kan bijna niet geloven dat het mij eigen auto is..... echt, zo schoon is ie nog nooit geweest en dat terwijl ik voor nu alleen de buitenzijde nog maar aan heb gepakt. Ik was namelijk zo benieuwd of dat kleien en beetje zou werken dat ik alle sponningen heb gelaten voor wat het is. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet kan wachten om verder te gaan... dus vanmiddag maar weer verder met de auto:)

Ow ja.. het verschil met wassen 1.0, dat duurde 15 minuten.... Nu het wassen 2.0, daar ben ik bijna 3 uur mee bezig geweest:-B
 
Uiteraard ook wat plaatjes gemaakt ;)

conv_2458.webp
conv_2459.webp
conv_2460.webp
conv_2461.webp



Een nieuwe auto zal het natuurlijk niet worden maar kan in ieder geval een poging wagen om het zo mooi mogelijk te maken...
 
Hey Janvis,

Goed bezig, pik! Op de foto´s valt het allemaal wel mee met de vervuiling/krassen?
Lijkt mij ook een mooie kleur om te doen.


In totaal heb ik 1,5 liter detail spray gebruikt op de auto, vinden jullie dat veel of niet??

Ja, dat vind ik persoonlijk wel veel. Normaal gesproken vul ik een 500ml flesje met 1:1 verdund Spray&Wipe.
Hier heb ik genoeg aan om de auto te kleien en de ramen enzo te doen. Zelfs op een hele ranzige volgekoekte auto.

Kan het zijn dat het warm was en/of waaide?

Wel vreemd dat je zoveel moeite had met kleien. Ik heb als lube de Monello Perfetto en Spray&Wipe gebruikt en beide ging dat prima.
We hebben beide de Monello Klei.

3 uur bezig met wassen?! Da's wel lang, hihihi.
 
Janvis;n428709 zei:
Toen begonnen met kleien. Het dak was eerst aan de beurt, in het begin werd ik helemaal gek van die klei... hoeveel detailspray ik ook gebruikte er was geen beweging in die klei te krijgen. Na heel rustig stukje voor stukje het dak aan te pakken werd de auto gladder en gladder. Na verloop van tijd was de motorkap aan de beurt (een beetje het zorgen kindje zal ik maar zeggen) Dat was echt een drama met de klei.... ik moest echt cm voor cm kleien met heeeeel veel detail spray om de klei een beetje over de kap te krijgen. Maar nu komt het mooie, de kap was niet ruw van de swirls en krassen maar gewoon van de viezigheid. In totaal is er 1 stukje klei op gegaan aan alleen de motorkap, was echt bizar. Maar de motorkap is nu heerlijk glad en glimt als een keutel in de maneschijn.
In totaal heb ik 1,5 liter detail spray gebruikt op de auto, vinden jullie dat veel of niet??
Ja 1,5 liter is wel veel maar kijk het is een grote auto en ik weet natuurlijk niet wat je " before" situatie was als de auto erg vuil was kun je maar beter iets teveel gebruikt hebben als te weinig denk ik.
Waar heb je em mee gepolijst?
Als ie dalijk een beschermende Waxlaag heeft zal het vuil minder makkelijk hechten en is kleien de volgende keer een stuk makkelijk, een mooi voorbeeld is de blauwe Prius (show Off) die ik pas gedaan heb. Vaste parkeerplaats onder een boom (veel boomsap) en de auto wordt amper gewassen , alleen ik pak em aan eens in de zoveel tijd. Met kleien kwam daar amper wat vanaf echt wonderbaarlijk!
 
Klopt, op de vorige foto's was de auto enkel gewassen en gekleid. Inmiddels ook aan het polijsten geweest maar omdat mijn rug hevig parten ging spelen ben ik er mee gestopt. De motorkap, spatborden en de beide voordeuren zijn inmiddels gepolijst.

Ik kan gerust stellen dat mijn lak hard is...heel hard.... Ben op de motorkap begonnen met Mezzo op oranje... dit haalde weinig tot niks uit.. Daarna toch maar veloce op geel toegepast en heb me redelijk uitgeleefd (was best spannend omdat dit toch een heftige combo is), vervolgens weer terug naar Mezzo op oranje en als laatste Finale op Wit. Het resultaat is verbluffend (al zeg ik het zelf) en ben ook zo trots als een pauw :-D, ik vrees dat dit erg verslavend gaat werken en de auto vanaf nu erg vaak gewassen zal gaan worden...:roll

Zelfs die hevige krassen rond de deurgrepen zijn weg, alleen had ik niks om de schelp achter de handgrepen te kunnen poetsen dus daar zal ik nog een goeie handpad voor moeten kopen.

Hierbij de Pica's:

conv_2466.webp
conv_2467.webp
conv_2468.webp
conv_2469.webp
conv_2470.webp
conv_2471.webp
 
Hey Janvis!

Je auto ziet er goed uit hoor! Daar is vast nog wel iets heeel moois van te maken.

Hoeveel druk zet je bij het kleien? Ik zet meestal zo min mogelijk druk, door het stukje klei in mijn handpalm te doen. Op die manier kan de klei niet op de grond vallen (doordat mijn vingers en de rest van de hand als 'kooi' werken' en hoef ik ook geen druk te zetten op de klei. Misschien helpt dat. Of je auto was echt héél smerig. Dat kan natuurlijk ook ;)