• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn stappenplan als beginnend DAP'er

tuco900

Detailing rookie
11 apr 2010
9
0
Hallo,

Ik zoals blijkbaar velen op dit forum ook een DAP500 starterspakket gekocht met de monello producten. Voor ik Carclean kende kocht ik voornamelijk Autoglym spullen en heb al een eerste ervaring met handmatig polishen met de SRP, sealant aanbrengen enz.. Ik zou deze ook nog graag gebruiken in mijn plan, aangezien ik er op zich niet ontevreden van ben. Alleen heb ik redelijk wat dealer installed hologrammen en al redelijk wat swirls op mijn nieuwe wagen (Mito).
Klopt mijn plan? Heb tevens ook enkele vragen.


Here we go:
1 Wassen met 2 emmer systeem en AG bodywork conditioner.
washmitt en orange baby towel

2 Kleien met Megiuars klei set.

tussenstap: Opnieuw wassen ?

3 Polijsten met de DAP met Monello Mezzo en Finale
Ik heb geen garage of carport om te polijsten, kan je de Monello gebruiken in de zon? Of is een beetje schaduw aan te raden?
Ik heb geen zaklamp of dergelijk maar zou wel graag mijn werk kunnen inspecteren, ik dacht zelf om een halogeenlamp van 500w te kopen, die kosten niet veel geld, zal dit genoeg defecten tonen buiten in daglicht..?
Ik had hier ook gelezen dat restanten, oliën van de polijstproducten swirls kunne maskeren. Kan je deze gewoon uit poetsen met een MF, of is zo'n Spruzzo essentieel? Zou liever achteraf geen swirls ontdekken..

Nogmaals: Opnieuw wassen?

4 paintcleaner/glaze
Aangezien er cleaners zitten in de Monello Finale, is deze stap dan nog nodig?
Hierbij had ik gedacht aan AG SRP die ik nog heb. Deze is heel licht schurend, kan dit na polijsten?
Uit ervaring met de hand weet ik wel dat het een goeie paint cleaner is.
Ik dacht hiervoor de zwarte pad te gebruiken.

5 Sealant (deze stap misschien overslaan?)
AG Extra Gloss Protection met gouden pad

6 Wax
Pinnacle Signature Series II met de hand
Deze heb ik gekocht omdat hij blijkbaar heel gemakkelijk verwerkt, goed voor een beginner zoals ik dus.

Ik heb al heel veel gelezen op dit forum en andere fora en wil niks over het hoofd zien, maar het begint nu echt te kietelen om te dappen. :)
Daarom nog eerst mijn plan verifiëren door het ervaren volk hier..

Bedankt voor het lezen.
 
Wassen na klei niet per definitie nodig, wat ik wel voorbij heb zien komen is dat men het wel doet na gebruik van Born Slippy ( top spul, maar dit is een minpuntje )

Liever wat meer schaduw ( droogt anders wellicht te snel en gaat 'stoffen' )

Zou eerst kleien, dan cleanen dan polijsten en dan afwerken

sealant kan, hoeft niet ( wintermaanden liever wel ivm verhoging standtijd )

Toppie wax !

Rest wordt tzt door de rest wel aangevuld
 
jip. daarom ook niet verstandig ( sorry voor de verwarring ), maar doelde er meer op dat als je toch gaat dappen / polijsten en een sealant + wax gaat gebruiken, dan de SRP laten voor wat het is. ( indien wel, dan idd na DAP en voor sealant )
Het is dan beter om een goede paintcleaner te gebruiken.
 
Idd, misschien de SRP gewoon eruit laten, de lak heeft 2 maanden geleden nog maar een SRP laag gekregen met de hand. :) De lak is nog redelijk nieuw dus een glaze kan ik gerust overslaan geloof ik..

Door het kleien/polijsten gaat mijn huidige sealant (EGP) er wel vanzelf af ?
 
goede hoeveelheid shampoo ( dus meer dan je aanbevolen ), breekt het geheel ook af, daarna verder gaan