• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 22.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, PayPal, Credit Card, Mister Cash

milieuvriendelijke (basis)kit?

Divian

Detailing rookie
5 sep 2019
2
2
Hallo,

Na recente aanschaf nieuwe wagen (passat variant: silver), bij deze mij aan het verdiepen in het "correct" wassen van de wagen volgens twee-emmersysteem en zonder krassen.
Blijkbaar heel wat materiaal nodig en heel wat onwetendheid van mijn kant.

Ik wil vooral efficiënt, veilig en milieuvriendelijk kunnen wassen opdat kinderen eventueel kunnen meehelpen indien gewenst, al is het maar om af te spoelen. Persoonlijk geen voorkeur aan zwaar chemische samenstellingen. Gezien ik op een of andere manier er altijd wel in slaag ietwat in de ogen/mond te spatten, let ik hier liever extra op.

Dit gezegd zijnde, iemand suggesties van specifieke kit om te beginnen en zo op te bouwen op basis van bovenstaande?
Ietwat moeilijk in te schatten waar te beginnen en vb. hoeveelheid van doeken en dergelijke voor een correct gebruik. (nu voornamelijk exterieur)

Dank alvast!

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
10.258
178
29
Leersum (Utrecht)
Hey Divian :D

Welkom op het forum!

Shampoo in je oog is nooit leuk, hoe milieu-vriendelijke die ook mag zijn. Maar... Onderaan mijn berichten staat een link naar een beginnerspakket. Als je deze even bekijkt, dan krijg je een idee van hoe-of-wat.

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
10.258
178
29
Leersum (Utrecht)
No problemo. ;)

De producten in die kit zijn uitstekende producten, maar ik zou niet alle ervan adviseren. (En dan ga je het nu van een voordeel-set voorbij)

* De Wetcoat moet bij voorkeur toch wel met een Hogedrukreiniger (HD) worden afgespoeld om vlekken en dergelijke te voorkomen.
* De Gyeon washandschoen zou ik vervangen voor een andere, zoals de Increditmitt.
* Autoshampoo gebruik je het meest bij een basic wasbeurt, dus een voordeligere shampoo is bijv. die uit mijn lijst.
* ...

• Leuk
Reactions: VolvoNeo

The Joy Of Detailing

Master of Grammar
8 jul 2016
1.843
158
49
Ospel (Limburg)
Welkom op het forum.

Ik ben bang dat er weinig autopoetsproducten zijn die je bijvoorbeeld in je ogen zou willen krijgen. Ook de "mildere" varianten niet. Ook een shampoo als Dodo Juice Born te be Mild heeft een Material Safety Data Sheet (MSDS) of Veiligheidsinformatieblad waarin te vinden is dat het irriterend kan zijn voor de huid en zelfs schadelijk bij contact met de ogen.
http://www.dodojuice.com/msds/docz/Dodo-Juice-Born-to-be-Mild-SDS-CLP-english.pdf
Ook de shampoo uit de Supernatural serie van Dodo Juice is uiteraard gewoon een chemisch goedje:
http://www.dodojuice.com/msds/docz/Supernatural-Shampoo-SDS-english.pdf

Instructies, waarschuwingen en toezicht blijven dus toch wel aanbevolen als de kinderen eens mee zouden helpen met autowassen.

• Leuk
Reactions: Cordoba en VolvoNeo

Cordoba

Detailing guru
6 jul 2012
2.623
193
57
Welkom Divian. Wat kinderen die helpen betreft: ik denk dat het belangrijkste is dat je moet voorkomen dat ze een washmitt, doek of wat dan ook op de grond laten vallen, 'm oprapen en vervolgens vrolijk verder gaan waar ze gebleven waren (inclusief zand van de grond wat aan de mitt/doek is blijven hangen). Ook de leeftijd van de helpers is van belang: een kind van 3 jaar is lastiger bij te sturen in dit soort zaken dan een kind van 10 jaar. Milieuvriendelijk en oog-/mondvriendelijk zijn heel verschillende zaken, en soms kun je in het geval van materiaal in de ogen/mond misschien wel beter met een chemisch middel dan een milieuvriendelijk middel te maken hebben. Overigens zijn tegenwoordig vrijwel alle shampoo's en dergelijke biologisch afbreekbaar, dus milieuvriendelijk zijn de meeste middelen wel. Om een voorbeeld te geven: natuurazijn wil je ook niet in je ogen of mond hebben, ondanks de naam van het product. Het in de spoelemmer doen van de mitt, is bijvoorbeeld een mooie taak voor een jong kind, dan moet je 'm zelf uitspoelen en uitknijpen, anders zit er na een paar keer meer water in het kinderjasje dan in de spoelemmer.

Als droogdoek zou ik je toch iets anders adviseren dan de Silk Dryer. Ik heb een jaar of 9 de Monella Senza Acqua gebruikt tot volle tevredenheid, maar toen deze wat harder begon te worden (kans op swirls), is deze vervangen door een Dry-me-crazy droogdoek, en ik ben echt onder de indruk van deze doek: na een paar keer gebruiken/wassen heeft ie de volle capaciteit bereikt, en heb ik aan de helft van de doek genoeg om een Fabia Combi te drogen, dus ook genoeg voor een Passat.

Wat de materialen betreft: behalve de emmers, is vooral in de spoelemmer een grit heel belangrijk. Als de 2-emmer methode routine is, blijft de sopemmer brandschoon, alleen wordt ie steeds leger tijdens het wassen.