• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

milieuvriendelijke (basis)kit?

Divian

Detailing rookie
5 sep 2019
12
15
Hallo,

Na recente aanschaf nieuwe wagen (passat variant: silver), bij deze mij aan het verdiepen in het "correct" wassen van de wagen volgens twee-emmersysteem en zonder krassen.
Blijkbaar heel wat materiaal nodig en heel wat onwetendheid van mijn kant.

Ik wil vooral efficiënt, veilig en milieuvriendelijk kunnen wassen opdat kinderen eventueel kunnen meehelpen indien gewenst, al is het maar om af te spoelen. Persoonlijk geen voorkeur aan zwaar chemische samenstellingen. Gezien ik op een of andere manier er altijd wel in slaag ietwat in de ogen/mond te spatten, let ik hier liever extra op.

Dit gezegd zijnde, iemand suggesties van specifieke kit om te beginnen en zo op te bouwen op basis van bovenstaande?
Ietwat moeilijk in te schatten waar te beginnen en vb. hoeveelheid van doeken en dergelijke voor een correct gebruik. (nu voornamelijk exterieur)

Dank alvast!
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Hey Divian :D

Welkom op het forum!

Shampoo in je oog is nooit leuk, hoe milieu-vriendelijke die ook mag zijn. Maar... Onderaan mijn berichten staat een link naar een beginnerspakket. Als je deze even bekijkt, dan krijg je een idee van hoe-of-wat.
 
No problemo. ;)

De producten in die kit zijn uitstekende producten, maar ik zou niet alle ervan adviseren. (En dan ga je het nu van een voordeel-set voorbij)

* De Wetcoat moet bij voorkeur toch wel met een Hogedrukreiniger (HD) worden afgespoeld om vlekken en dergelijke te voorkomen.
* De Gyeon washandschoen zou ik vervangen voor een andere, zoals de Increditmitt.
* Autoshampoo gebruik je het meest bij een basic wasbeurt, dus een voordeligere shampoo is bijv. die uit mijn lijst.
* ...
 
  • Leuk
Reactions: Epicurean
Welkom op het forum.

Ik ben bang dat er weinig autopoetsproducten zijn die je bijvoorbeeld in je ogen zou willen krijgen. Ook de "mildere" varianten niet. Ook een shampoo als Dodo Juice Born te be Mild heeft een Material Safety Data Sheet (MSDS) of Veiligheidsinformatieblad waarin te vinden is dat het irriterend kan zijn voor de huid en zelfs schadelijk bij contact met de ogen.
http://www.dodojuice.com/msds/docz/Dodo-Juice-Born-to-be-Mild-SDS-CLP-english.pdf
Ook de shampoo uit de Supernatural serie van Dodo Juice is uiteraard gewoon een chemisch goedje:
http://www.dodojuice.com/msds/docz/Supernatural-Shampoo-SDS-english.pdf

Instructies, waarschuwingen en toezicht blijven dus toch wel aanbevolen als de kinderen eens mee zouden helpen met autowassen.
 
Welkom Divian. Wat kinderen die helpen betreft: ik denk dat het belangrijkste is dat je moet voorkomen dat ze een washmitt, doek of wat dan ook op de grond laten vallen, 'm oprapen en vervolgens vrolijk verder gaan waar ze gebleven waren (inclusief zand van de grond wat aan de mitt/doek is blijven hangen). Ook de leeftijd van de helpers is van belang: een kind van 3 jaar is lastiger bij te sturen in dit soort zaken dan een kind van 10 jaar. Milieuvriendelijk en oog-/mondvriendelijk zijn heel verschillende zaken, en soms kun je in het geval van materiaal in de ogen/mond misschien wel beter met een chemisch middel dan een milieuvriendelijk middel te maken hebben. Overigens zijn tegenwoordig vrijwel alle shampoo's en dergelijke biologisch afbreekbaar, dus milieuvriendelijk zijn de meeste middelen wel. Om een voorbeeld te geven: natuurazijn wil je ook niet in je ogen of mond hebben, ondanks de naam van het product. Het in de spoelemmer doen van de mitt, is bijvoorbeeld een mooie taak voor een jong kind, dan moet je 'm zelf uitspoelen en uitknijpen, anders zit er na een paar keer meer water in het kinderjasje dan in de spoelemmer.

Als droogdoek zou ik je toch iets anders adviseren dan de Silk Dryer. Ik heb een jaar of 9 de Monella Senza Acqua gebruikt tot volle tevredenheid, maar toen deze wat harder begon te worden (kans op swirls), is deze vervangen door een Dry-me-crazy droogdoek, en ik ben echt onder de indruk van deze doek: na een paar keer gebruiken/wassen heeft ie de volle capaciteit bereikt, en heb ik aan de helft van de doek genoeg om een Fabia Combi te drogen, dus ook genoeg voor een Passat.

Wat de materialen betreft: behalve de emmers, is vooral in de spoelemmer een grit heel belangrijk. Als de 2-emmer methode routine is, blijft de sopemmer brandschoon, alleen wordt ie steeds leger tijdens het wassen.
 
Bedankt voor de reacties.
Even de zaken op orde... Wat ik me voornamelijk voorhoud per categorie om aan te schaffen...
Wat ik momenteel voor ogen houd. Stuur gerust bij.

Momenteel zou ik vooral focussen op wassen/drogen en shampoo proberen en dan bijbestellen na eerste wasbeurt of zo.

**WASSEN/DROGEN**
- Washpad boven (1)
- Washmitt beneden (1)
- emmers groot half-transparant: wassen shampoo + spoelen - grit guard(2)
- emmer filter voor vuil spoelemmer (grit guard) - rood (1)
- emmer handvat grit guard (blauw: shampoo-emmer / rood: spoelemmer ) (2)
- droogdoek groot (1)
- basis microvezeldoek voor afwerking rondom (1)
- shampoo (1 basis PH-neutraal)
- handschoenenset large (1 pak)
- maatbeker (1)


**VELGEN**
- [spray] - indien niet nodig liever met shampoo op te lossen. Geen fan van sterke geuren of aggressieve producten(1)
- washmitt (1)
- basis microvezeldoek (1)
- wheel stok voor tussen velgen (1)
- borsteltje (1)

**BANDEN**
- bandenonderhoud (1)
- applicator (1)

**RAMEN**
- spray binnen (1)
- spray buiten (1)
- microvezeldoek (wafelstructuur) (2-3 // aanbrengen - afnemen - afwerken)


**INTERIEUR**
- dashboardbehandeling (leer)
- spray voor lederen interieur (1)
- interieur borsteltje (1)
- leerborstel (1)
- basis microvezeldoek (1)

Ik heb hier nog een aprate thread bij wat mij basisvragen leken: https://forum.carclean.com/threads/enkele-tips-gevraagd-bij-de-eerstvolgende-wasbeurt.22443/
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: VW-fan
  • Leuk
Reactions: Divian
@Musicfreak
Ik had de born to be mild ook in gedachten, ik bestel mogelijk een staaltje mee. De pre wash ben ik nog niet aan uit. Misschien toch nog een hogedruk moeten aanschaffen, maar had liever gewoon de lans gebruikt. Dacht dat dat iets "lakvriendelijker" was en had gehoopt die kosten te vermijden op dit moment gezien ik vroeger zelden de auto waste. Verder met het pompje lijkt me dan weer klooien. Mocht ik staan foamen denk ik dat de buurt raar zal staan kijken. :)

Betreft passat variant - pyrit silver (2019) in mijn bezit sedert juli dit jaar (R-line met verduisterde ruiten en leder interieur). Eens ie gewassen is neem ik een foto. Bedoeling is om deze wat in ere te houden nu deze nog geen wasstraat heeft gezien. Een nieuwe wereld gaat voor me open ;)

dit model:

maxresdefault.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Wauw wat een prachtige wagen man! :)

Ik foam met een Karcher k2 hogedrukreiniger en dat gaat prima en rustig. Voor 50 euro nieuw in de doos gekocht op marktplaats. Voor de rest gebruik ik de hogedrukreiniger niet .
 
Voor de rest gebruik ik de hogedrukreiniger niet .

Bedoel je dat je HD niet gebruikt om de auto af te spuiten? Zo ja, dan snap ik de gedachte erachter (je wilt geen vuil over de lak spuiten), maar die angst is echt ongegrond. Door de auto niet met de HD af te spuiten maak je het risico op beschadigingen onnodig groot.
 
**WASSEN/DROGEN**
Lijkt mij een prima lijstje met de basis-onderdelen:
- Emmers + Grit Guards.
- Washandschoenen.
- Shampoo zonder toevoeging + maatbekertje.
- Droogdoek.
- Handschoentjes.


- Tja, ik ben bang dat je het met alleen een sopje niet gaat redden om de velgen schoon te maken. Als je de velgen brandschoon hebt en vervolgens in een coating o.i.d. zet, dan zou je dit waarschijnlijk wel redden. Producten zoals bijv. Monello - Non-Ferro zijn pH-neutraal en werken uitstekend om ijzerdeeltjes en vuil te verwijderen. Stinkt wel, maar je moet dan ook niet aan de flesopening blijven ruiken. ;)
- Ik weet niet hoe groot je velg is en hoe deze eruit ziet, maar een grote washmitt om de velgen te boenen vind ik persoonlijk onhandig wegens zijn grootte. (20x28cm)
- De kwast en Wheel Woolie is wat ik zelf ook gebruik.


- Bandendressings krijgen flink wat te verduren. Mijn keuze zou dus uitgaan naar de normale Tire.
In de beschrijving van de Tire Express staat dat je hem niet in hoeft te werken zoals de normale Tire én dat het op natte banden gebruikt kan worden. Ik gebruik de normale Tire al vrij lang en ik hoef hem niet in te werken en smeer hem ook gewoon op een natte band. (Hoe nat kan de wang worden/blijven)
- Ik breng de Tire aan met een spons/aplicator of kwast.


**RAMEN**
- spray binnen (1)
- spray buiten (1)
- microvezeldoek (wafelstructuur) (2-3 // aanbrengen - afnemen - afwerken)
- Een aparte spray voor binnen en buiten? Glas is aan beide zijden... van glas. :p


**INTERIEUR**
- dashboardbehandeling (leer)
- spray voor lederen interieur (1)
Welke producten en methodes bedoel je hier precies mee?
 
@Jansen Ja dat klopt afspuiten dat doe ik met de tuinslang met een sproeikop/straal. Daarna wassen en weer afspuiten.

Als ik de hogedrukreiniger op de tegels of schutting zet komen er van die ronde kringen in te staan, vandaar dat ik dit op de auto niet echt een prettig idee vind.

Hoeveel afstand hou jij aan vanaf de sproeikop tot de auto?
 
Laatst bewerkt:
Zie je.. toch godzijdank de hogedrukreiniger nog niet gebruikt :)

Maar leg me even uit.. vuilvrees? Er moet een speciale lans/koppelstuk op dan?

Edit: inmiddels gevonden, een vario powerlans.
 
Laatst bewerkt:
- Tja, ik ben bang dat je het met alleen een sopje niet gaat redden om de velgen schoon te maken. Als je de velgen brandschoon hebt en vervolgens in een coating o.i.d. zet, dan zou je dit waarschijnlijk wel redden. Producten zoals bijv. Monello - Non-Ferro zijn pH-neutraal en werken uitstekend om ijzerdeeltjes en vuil te verwijderen. Stinkt wel, maar je moet dan ook niet aan de flesopening blijven ruiken. ;)
- Ik weet niet hoe groot je velg is en hoe deze eruit ziet, maar een grote washmitt om de velgen te boenen vind ik persoonlijk onhandig wegens zijn grootte. (20x28cm)
- De kwast en Wheel Woolie is wat ik zelf ook gebruik.
velgen zijn 17" en nieuw dus (lees: zal de washmitt dan niet voor velgen gebruiken en eerst proberen zonder). Welke coating zou je eventueel aanraden en om de hoeveeltijd moet dit best?

- Bandendressings krijgen flink wat te verduren. Mijn keuze zou dus uitgaan naar de normale Tire.
In de beschrijving van de Tire Express staat dat je hem niet in hoeft te werken zoals de normale Tire én dat het op natte banden gebruikt kan worden. Ik gebruik de normale Tire al vrij lang en ik hoef hem niet in te werken en smeer hem ook gewoon op een natte band. (Hoe nat kan de wang worden/blijven)
- Ik breng de Tire aan met een spons/aplicator of kwast.
Zal ik zeker doornemen.

- Een aparte spray voor binnen en buiten? Glas is aan beide zijden... van glas. :p
Deze van Mother kan je ook voor displays gebruiken en is dacht ik wat interessanter voor het dashboard indien daarop wat terecht komt (althans zo dacht ik).
Die andere is dan meer om waterdruppels wat beter te laten afvloeien. (lees: ik zou wel via applicator/microvezel aanbrengen, gezien ik gehoord heb dat druppels achter glas kunnen blijven steken of damp veroorzaken).

Welke producten en methodes bedoel je hier precies mee?
Mijn wagen beschikt nogal ferm over veel leer lijkt me(stuur, zijpanelen, dashboard,...), ook in zijwanden en dergelijke. Kwestie van correct onderhoud en niet louter op de zetels.

Bedankt voor alle feedback! Jullie zijn een grote hulp alvast!
 
Misschien nog even voor de duidelijkheid. Vooraf foamen is dat nu nodig of kan er direct met shampoo gewerkt?
Of moet ik dan toch een hogedruk aanschaffen (of lenen) van iemand om eens te proberen :)
Zitten hier verschillen op, zie commentaar hierboven van mijn mede-passat-collega Musicfreak.
 
Ook in combinatie met het zachte alcantaraleer toevallig?

Mij is hier aangeraden dit alleen te borstelen en met een lichte vochtige doek af te nemen.

Voor de lederen stoelen (gladde deel) en het (kunststof) lederen interieur heb ik in mijn stappenplan staan wat ik daar voor gebruik. (Op aanraden van een medewerker van carclean).
 
Laatst bewerkt:
velgen zijn 17" en nieuw dus (lees: zal de washmitt dan niet voor velgen gebruiken en eerst proberen zonder). Welke coating zou je eventueel aanraden en om de hoeveeltijd moet dit best?
Een coating is wel een stap verder dan even een waxje smeren. ;) (Voornamelijk in de voorbereiding)
Als je een coating wilt bekijken, dan raad ik je de Gyeon - RIM aan.

Deze van Mother kan je ook voor displays gebruiken en is dacht ik wat interessanter voor het dashboard indien daarop wat terecht komt (althans zo dacht ik).
Sprays die spray je zelden in de rondte. :p Bij glasreinigers spray je wat op je doek/applicator/etc. en gaat dan boenen. Niet op het glas spuiten, overal nevel krijgen en dan pas gaan boenen.

Mijn wagen beschikt nogal ferm over veel leer lijkt me(stuur, zijpanelen, dashboard,...), ook in zijwanden en dergelijke. Kwestie van correct onderhoud en niet louter op de zetels.
OK, begrijp ik. Maar wat bedoelde je met ''dashboardbehandeling'' en ''spray voor lederen interieur''? Wat zoek je precies?

- Reinigers
- Conditioners
- Sealants
- Coating
- ...?...

Vooraf foamen is dat nu nodig of kan er direct met shampoo gewerkt?
Tja, wat is ''nodig'' of wat ''moet''. :p Een voorwas maakt het allemaal wel veiliger, maar als jij eerst de auto alleen af wilt spoelen om vervolgens te gaan handwassen, is dan aan jou.
 
ok bedankt.
Voor het interieur zal ik ook gewoon afnemen met een vochtige microvezel en wat droog maken terug en dat gewoon zo momenteel onderhouden. Zo hadden ze het in de garage vermeld, maar dat zeiden ze ook voor het leer.
Eens het nodig lijkt om te voeden, bekijk ik dan wel later... (kinderen zitten vaak met de schoenen tegen de zetel achterin). :p

Die van Poorboy’s world - Natural Look Dressing laat ik wellicht passeren gezien aanraking met water voor problemen lijkt te zorgen.