• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mini One

Thunderbird

Detailing chief
Tester of Bling
1 mei 2012
528
103
53
Van donderdag tot zondag de Mini One (2005) van een collega op bezoek gehad. Ze had deze vier weken geleden van haar man op haar verjaardag gekregen. De Mini was geïmporteerd uit Duitsland en was vooraf niet bekeken. Maar ze was er wel superblij mee.

Bij het showen van de nieuwe aanwinst viel mij direct op dat zowel het interieur als het exterieur wel een opknapbeurtje konden gebruiken. Het interieur was redelijk smerig en de lak was eigenlijk wel in erbarmelijke staat. (De lak was zo slecht dat Thunderbirdin donderdag zelfs vroeg: "Is tie nou zwart of is tie nou grijs?").Het was één groot swirl walhalla, aangevuld met rechte krassen op de bovenkant en een motorkap waar op zeker op vier plekken iemand met een groene schuurspons heftig aan het raggen was geweest om vliegen te verwijderen}:)w. Het leer had waarschijnlijk vanaf de fabriek nooit weer enige vorm van conditioner gezien en de stoffen bekleding had daarentegen weer iets te veel vloeistoffen gezien. Ik heb haar dan ook aangeboden om voor een "vriendenprijsje" de Mini weer in een staat te brengen die zij verdient.

Kortom een boeiend en leuk project. Zeker toen de eigenaresse hem gisteren weer kwam halen.Ze was erg tevreden gezien de volgende uitspraken: "Ooooohhhh, die kleur! Oooh, wat is ie mooi zwart! En wat heb je met mijn velgen gedaan? En oh, wat is er met mijn bekleding gebeurd?? Wat ziet die er goed uit! Ik ben helemaal fleibergeisterd. (What ever that may be). Super!"

het volgende stappenplan uitgevoerd:
- Wassen met Monello Lavare
- Velgen gedaan met Bilberrys velgenreiniger, IronX en TarX. (Ik had eigenlijk de wielen willen demonteren, maar deze waren waarschijnlijk in de garage met de luchtsleutel vast gezet waarmee ze net een vrachtwagenwiel hadden vastgezet. Ik kreeg ze met de hand NIET los. Ook niet toen ik een meter pijp op de kruissleutel had gezet en 100kg Thunderbird:-b er op heb laten dansen. Daarom besloten ze maar te laten zitten en de eigenaresse geadviseerd om ze los te laten maken en opnieuw vast te laten zetten met een goed ingestelde momentsleutel.)
- Wielkasten uitgemest met APC 1:5 en el cheapo afwasborstel
- Hele auto ingesprayed met IronX en onderkant portieren ook nog met TarX
- Insectenkerkhof verwijderd met PoorBoys Bug Squash
- Hele auto nog een keer gewassen met Lavare
- Gekleid met Poor Boys klei en Spray and Wipe
- Alle trims afgeplakt met 3M tape.
- Test spot gemaakt. Begonnen met Mezzo op oranje op de DAP. Mini wordt tegenwoordig gemaakt door BMW. De lak was dan ook behoorlijk hard en deze in dermate slechte staat dat dit niet zo veel zin had. Daarom de rotary gepakt en Inizio op oranje geprobeerd. Dit leek er al meer op, maar we waren er nog lang niet. Dit deed mij besluiten om dan maar over te gaan op het paarse schaapje met Inizio op de rotary. Uiteindelijke op de motorkap twee hits met Inizio op wol, één hit met Inizio op geel, één hit met Mezzo op oranje, één hit met Mezzo op wit. Daarna over gegaan op de DAP met Finale op licht groen en gefinish met Finale op Zwart. De rest van de auto op dezelfde wijze met één hit op het schaapje minder. Ik wilde eerst wol en oranje over slaan op de verticale delen, maar na één vlak op een portier toch besloten het hele pakket uit te voeren.
- Velgen gepolijst met Mezzo op witte handpad en afgemaakt met Finale op zwarte cone
- Velgen in twee lagen Poor Boys Wheel Sealant gezet
- Auto opnieuw gewassen met Lavare om het polijststof te verwijderen.
- Lak afgenomen met Eraser
- Als lakvoedig Poor Boys Black Hole aangebracht
- Twee lagen EX-P aangebracht
- Geheel afgetopt met Collinite 915
- Trims gereinigd en ontdaan van diverse algenculturen met APC 1:10 en gevoed met twee lagen Auto Finessen Revive (heerlijk spul!)
- Banden gereinigd met APC 1:5 en gevoed met Meguiars Gold Class High Gloss Tyre Gel
- Ruiten gereinigd met Taski glasreiniger
- Onder de motorkap flink met APC 1:5 en diverse kwasten en borstels aan de slag geweest en alle kunststof delen gevoed met Meguiars Ultimate Trim and Dash Restorer. (Had ik nog een halve fles van staan en sinds ik Auto Finesse Revive heb gebruik ik dit niet meer, maar voor onder het kapje kan het prima. Ook zonde om het weg te gooien niet waar?)

Interieur:
- Alles gereinigd met APC 1:10 en diverse doeken, pads, kwasten, borsteltjes en wattenstaafjes
- Stoffen delen behandeld met extractor
- Leer gereinigd met APC 1:10, Gliptone cleaner en twee keer gevoed met Gliptone Conditioner
- Kunststof gevoed met twee keer Poor Boys Natural Look
- Ruiten gereinigd met Taski glasreiniger

En dan nu wat bijbehorende plaatjes. Helaas ben ik van een aantal voor plaatjes vergeten ook een na plaatje te maken. (Dom dom dom)

Zo kwam de auto binnen. Op het eerste gezicht leek het nog wel wat.
100_5159.jpg


Maar ik weet niet hoe ze in Duitsland beading en sheeting noemen, maar deze Mini kende het in elke val niet
100_5165.jpg



Iets dichterbij bekeken zag de lak er dramatisch uit:
100_5176.jpg


Waarom Bug Squash gebruiken als het groene schuursponsje van de Aldi viel billiger ist? (Zaten zeker vier van dit soort martelingen op de motorkap:klap )
100_5174.jpg


Op het dak (tenminste het deel waar lak zat en geen panoramadak) waren het allemaal rechte krassen. (Sorry voor de slechte kwaliteit foto. Inmiddels heb ik van Thunderbirdin een mini-clinic Digtaal fotograferen met een Kodak camera gehad en weet nu dat er ook een stand op dat ding zit voor close ups. :-" )
100_5181.jpg


Het interieur zoals ik dit donderdagochtend in alle vroegte aantrof:
100_5150.jpg


Het leer heeft wat te weinig vloeistof gezien de afgelopen 7 jaar en het stoffen gedeelte iets te veel...
100_5153.jpg


Helaas geen na foto, maar geeft wel een goed beeld van de algehele staat van het interieur. Let vooral op de randjes en richeltjes ( en daar heeft zo'n Mini er nogal wat van):
100_5151.jpg


Zo zag het er uit toen ik mij even een tijdje had uitgeleefd:
100_5196.jpg


Onder het kapje had alleen een monteur gesleuteld, maar nog nooit iets gereinigd. ( Ik bedacht met tijdens het wassen dat ik daar nog even een voor-foto van moest maken, vandaar het water):
100_5162.jpg


Ziet er allemaal weer wat netter uit. De echte mierenn..ker vind nog wel wat, maar het is wel een stuk netter. De voorste plaat boven de radiator en bijbehorende trim kreeg ik met geen mogelijkheid meer zwart. Ik kon er op smeren wat ik wilde, maar hij bleef grijs.
100_5200.jpg


De mini na het polijsten in de Bluemotion striping:
100_5167.jpg


Velgje voor:
100_5155.jpg


Zelfde velgje na:
100_5188.jpg


De trims konden wel een dressing gebruiken:
100_5186.jpg


En dan nu nog even vanuit alle vier de hoeken.

Links achter:
100_5197.jpg


Rechts achter:
100_5203.jpg


Links voor:
100_5194.jpg


En tot slot rechts voor:
100_5192.jpg
 
Mooi werk! Kan mij heel goed de blijdschap van de eigenaresse voorstellen :)

Vraag mij alleen af waarom je de trims in het geheel hebt afgeplakt, en niet alleen de randen waar een pad zou kunnen komen?
 
Je had tape genoeg zeker :)

Maar het mag gezegd, je hebt je best gedaan en een superresultaat!
(Wat een Duitse akkerbouwwagen was dat vooral binnen..)
 
Vroeguh plakte ik alleen het gedeelte af waar je eventueel met de pad zou kunnen komen. Op de één of andere manier werd dan de rest van de trims dan toch nog wit en zag je precies waar de tape had gezeten. Kon ik alsnog de hele trim bij langs met APC. Daarom plak ik tegenwoordig de hele trims maar af.

@ RedCat: Het kostte inderdaad even wat moeite, maar ik had zo iets van: En nu zal ik het plaatsen ook! :grinning:
 
Ziet er strak uit hoor! De rwactie van de eigenaares is mij helemaal duidelijl. Top werk! :)
Een volgende keer zou ik de trims alleen voorzien van één laagje tape, scheelt aanzienlijk.
 
Mooi mooi mooi,

Is echt een verademing als je de laatste foto's bekijkt, schuursponsjes (ookal slechte ervaringen mee gehad):confused: .

Goed werk! Keep it up !

Grtz
 
mooi resultaat!

de trims zo afplakken is prima hoor, beter voorkomen dan genezen.

ipv tape kan je plastic (tas) gebruiken waardoor je minder tape nodig hebt.

zodra men een keer wit uitslaande rubbers heeft, plakken ze wel af:-"
 
Mooi resultaat hoor ! Staat er weer strak bij .

Zeker niet klaar in one-2-3 :D

@tape : beter te veel tape dan te weinig , ik heb daar ook wel eens last van

Op dat ene rolletje zal het niet aankomen denk ik dan .
 
Mooi gedaan kerel.
Zo heb je al lekker even met je nieuwe pro kunnen werken en beviel het ?
 
dit was duidelijk geen MINI-werk; erg knap resultaat...niet te verwonderen dat de eigenaresse tevreden was :)^
 
Zeer mooi resultaat en ook leuk verwoord :)^ ! En de reactie van de eigenares, daar die je het voor, eer voor je werk.