• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Misschien eens tijd om aan een Pro900 te beginnen?

Stephan

Detailing chief
24 jan 2012
656
103
39
Hasselt
Goedemiddag Heren,

Ik zit al een tijdje met de volgende vragen in mijn hoofd. Ik werk nu ruim een jaar met de DAP500 en bijhorende producten (monello, meg's, Pb's etc).

Qua ervaring het ik een 10tal auto gedaan waaronder vooral hardere lakken (VW, Skoda, Mercedes, etc...) Ik zou graag beginnen met het 'echte' detailen namelijk met de rotary.

Waarom zou je zeggen? Nu ik vind detailen zeer leuk maar heb dit weekend een Golf 4 gedaan met veel schade en 15j mishandeling.... Het heeft me 2 volle dagen gekost om enkel de buitenkant te polijsten (en nog niet 100% zoals ik het zou willen...)]-0 (Show-off volgt nog:-" )

Ik vind een Dap iets heel leuk maar na wat auto's te doen zoek je precies iets dat je niveau nog een stap hoger brengt (zoals sommige foto's op het forum)... Het gaat me niet om de snelheid maar vind het soms frustrerend dat je 4x met een combinatie ergens moet overgaan terwijl je sommige ziet met de rotary met 1 pass. En nabewerken moet je altijd, dus eerst pro900 gevolgd door Dap500 is toch een ultieme combinatie?

Nu is mijn vraag; is dit al aan te raden na een jaar ervaring??? Ik heb in het verleden reeds in een zaak gewerkt waar de bussen spoten BCS. Dus heb wel wat feeling met rotary's. En wat zijn de Voor en de nadelen van werken met Rotary.

Graag wat eerlijke feedback.

Grtz

Stephan
 
Gewoon doen, vooral de eerste keren RUSTIG beginnen, snelheid niet meteen opvoeren en het beste advies wat ik je kan geven:
de machine blijven bewegen!
Oefenen op een slooppaneel is misschien handig, maar als je wat zekerder van je zaak bent, lekker met een rotary aanklooien ;)
 
Ligt aan je snelheid Ralf ;)
Niet op full speed met een zware compound en cutting pad over de randen inderdaad, maar medium speed en medium combo durf ik gerust over randen te polijsten....
 
jep, heb zelf ook lang met dit dillema gelopen, uiteindelijk een rotary aangeschaft, en nog geen seconde spijt van gehad. Resultaten zijn zoveel beter oftewel je mogelijkheden zijn veel uigebreider. Wel even goed oefenen voordat je ermee de fout ingaat.

Vind zelf dat de rotary wat meer hapt als je niet goed oplet, niet zo vergevingsgezind als een DAP in elk geval. Maar daar ben je zo aan gewend als je al wat ervaring hebt.
 
Gewoon een rotary kopen en op een testpaneel wat oefenen, of eventueel even langsgaan bij iemand die er wel al wat ervaring mee heeft ;)
 
Ikzelf had reeds lang de pro900 liggen, ik had er een tijd geleden al eens mee geoefend op een testpaneel maar vond het toch moeilijk om het ding onder controle te houden.

Een tijdje terug ben ik tijdens het polijsten van mijn eigen wagen toch in het diepe gesprongen en heb de pro900 erbij genomen, stuntelig in het begin maar na een tijdje begin je toch wat feeling te krijgen met de machine, na jaren met diverse dapjes gewerkt te hebben is het toch weer iets heel anders. (al denk ik dat ervaring met de dap sowieso reeds een voordeel is)

Ik zou zeggen: volg de raad van rodders op :ja
Mij is ooit gezegd: om te beginnen: start met te oefenen met de lichtste pad + lichtste polish op een laag toerental :ja
 
Hier zijn mijn raadgevers weer:party Super.

Rodders, bedoel je daarmee dat ik nog steeds welkom ben in jouw heiligdom?

Wel Stom, heb ik weer juist de Pro900 zonder doos gemist, dan wachten we nog eventjes.

Laat alle raad maar komen, hoe meer hoe liever !

Grtz
 
wat is de beste value for money rotary?
ik hou er niet van om inferieure producten te kopen, alleen omdat ze goedkoop zijn...

JW
 
Rotary? Doen!

Maarrrr, misschien wel (iets) sneller, zoiets hards als een Golf IV blijft lastig. Ook heftige combinaties als paarse wol en Meguiars 105 vragen meer dan 1x d'r op en d'r over. En een DAP blijft handig om netjes af te werken!

DSC_9259.webp


Deze motorkap kostte me 2 uur en nog had ik lichte swirls...
 
Hey Gio,

Ziet er wel goed uit, je golfje...

Maar uit de reacties kan ik opmaken dat ik de rekening volgende nog maar eens ga plunderen voor een Pro en wat testpanelen....:lol Maarja, dan weet je waarom je werkt.
 
Stephan zei:
wat zijn de voor en de nadelen van werken met Rotary.

Graag wat eerlijke feedback.

Waarom niet aanmelden voor een PRO clinic ?
- Je leert meteen hoe het wel moet
- Als het mis gaat sloop je teminste niet je eigen lak
- Kan voordat je een dure uitgave doet eerst kijken of het wat voor je is

Om terug te komen op de aandachtspuntjes :

Ik vindt een padwasher onmisbaar bij het gebruik van een rotary.
Zeker bij de compounds en vooral als het buiten ook erg warm is, is het van belang dat je de pad vochtig houdt.
Doe je dat niet dan is er met de pad's geen land te bezeilen en stuiteren ze als een gek over je lak heen.
Ik merk ook dat ik bij een rotary veel sneller de pads moet schoonmaken dan bij een DAP
 
Stephan, je bent hier altijd welkom om te leren werken met de rotary, wil je er gerust mee op weg helpen.
De voordelen van een rotary zijn in mijn ogen:
- sneller correctie te behalen
- rustigere machine die minder trilt dan een DA
- sommige polishes laten zich makkelijker verwerken met een rotary omdat je wat meer warmte in de polish krijgt.

De nadelen van een rotary:
- sneller risico op schade door warmte ontwikkeling
- meer je aandacht erbij houden
- weer een extra uitgave voor een extra machine
 
Hey Juffer,

Beankt voor de v en nadelen op te wegen. Dus eig zou je dan ook best ee, padwasher kopen, of eentje bouwen als op het forum:lol.

@ rodders, Ik ga je sowieso nog eens pm'en voor een afspraak. dan kan ik het eens zien en doen (en is net wat dichter bij huis dan cc want de benzine is tegenwoordig monsterlijk]-0 ) En Rodders zijn projecten zijn altijd zeer goed, dus hij zal me wel veel kunnen leren...

Iedereen bedankt, ik denk dat ik hier ook wat andere forumleden antwoorden mee heb gegeven. Dus nu eventjes sparen en misschien wat knutselen en dan maar aan de slag.

Grtz en bedankt !
 
wbt de padwasher...
Het is maar net wat je handig vindt, ik heb m ook gehad, maar in dik 1jr tijd misschien 2x gebruikt...
Ik spoel de pads net zolief even onder de kraan uit. Daarna even droogzwieren en gaan...
Slijten de pads ook een stuk minder van :ja
 
eens met Ivo. Daar komt bij dat je de padwasher na een detailbeurt weer grondig schoon kan maken, mijn wasbak is daarintegen alweer vanzelf schoon door het water uit de kraan.. Daarna even de pad in de emmer rond laten draaien (zodat je niet alles onder de waterspetters hebt zitten)