• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

M'n Fiatje

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
665
150
55487741206_d5b7544e6a_c.webp

M'n laatste bijdrage aan dit onvolprezen forum was al van even geleden. Op de één of andere manier kwam ik niet echt meer aan deugdelijk detailen toe. Soms was het te zonnig, soms te nat en meestal had ik er geen tijd voor. Life got in the way, om het maar eens in de moerstaal van mijn echtgenote te zeggen :) Een paar projectjes heb ik nog wel kunnen doen, zoals die heerlijke BMW Z3 Coupé van Mattijs. Die kreeg de volledige behandeling en stond al glanzend Silbergrau op zijn zwarte banden. Het maken van een paar foto's schoot er bij in dus geen verslag. Daarbij kwam ook de gedachte dat nóg een post van het wassen, polijsten en coaten van een auto niet zo ontzettend veel toe zou voegen: we weten immers allemaal al we hoe dat in elkaar zit.
Maar nu ben ik gestopt met werken en heb ik mezelf een klein cadeautje gedaan in de vorm van een Fiat 850S Vignale. Gekocht van een Limburger die hem in België had staan, met de Italiaanse exportpapieren. Het autootje is uit 1965 en is duidelijk anders dan de gemiddelde auto die hier voorbij komt, vandaar dat ik dacht om er maar eens iets over te gaan bijhouden. Misschien wel grappig voor jullie en voor mij een goede stimulans.
De Fiat was in Italië al opnieuw gespoten maar dat is op een zeer onzorgvuldige manier gedaan. Veel stofjes en korreltjes. Dat zal hoogstwaarschijnlijk schuren en polijsten worden en dat is op zich wel interessant. Verder zit er enorm veel werk aan om het interieur weer fris te krijgen: 61 jaar gebrek aan fatsoenlijk onderhoud laat z'n sporen na. Maar dat is leuk!
Verder zit er natuurlijk veel chroom aan het autootje, dat hoorde bij de tijd. Dat is ook wel leuk om te behandelen.
Onderhuids zit er nog wel wat werk aan qua roestbehandeling en -preventie maar dat valt buiten het kader van dit forum.

Er resten nu nog een paar weken, dan gaat het autootje de stalling in om te overwinteren en in die paar weken wil ik nog wat aan het Fiatje werken dus dan komen er ook nog wel wat plaatjes en verslagen. Tot dan!

@RedCat Ik kan wel eens wat laten zien van het roestwerk. Heel spannend is dat niet hoor, verwacht geen hoogstandjes van laswerk en metaalbewerkingen.
@Buurman De buitenkant is inderdaad aardig netjes. De lak is gewassen en gekleid en er zit een laagje Collinite 915 op. Geweldig spul is dat.

Je wordt op je wenken bediend Smotske :) En dank je!
Gisteren merkte ik dat mijn ruitenwissertjes niet super veel deden dus wilde ik er vanmorgen wat RainX op doen als ondersteuning. Dan moet de ruit natuurlijk netjes schoon en langs de randen zat nogal wat spuitnevel. Kleien haalde het er vreemd genoeg niet af maar met een beetje staalwol 0000 op een heel voorzichtige manier ging het goed.
55559196621_32e414ab5d_w.webp

Maar jeetje zeg, wát een vuil kan er op dat glas zitten, zowel buiten als binnen. Mijn laatste restje Nanolex kon niet alles wegkrijgen. Bij mijn volgende bestelling moet ik nodig nog wat Autoglym polish doen, dat spul werkt tenminste :)
Helaas merkte ik ook dat die lelijke veeg, precies in mijn gezichtsveld, geen weerbarstig vuil is maar een slijtspoor van de ruitenwisser.
Kun je het een beetje zien zo?
55558171017_da7a099aa7_w.webp

Dat zal een rondje met Sonax Glass Polish en een viltschijf moeten worden, ik had er vanmorgen geen tijd voor.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Leuk autootje en een zeer pakkende topictitel. Op de eerste foto in dit topic is duidelijk te zien dat dit ook in zijn tijd een kleine auto was, niet veel groter dan een Fiat 500 of 600 (de originele Fiat 500, niet zo'n hedendaags bakbeest).