• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Moeite en tijdsinvestering waxen

Jenny2

Detailing rookie
12 mrt 2023
19
15
Voor mijn nieuwe saffierzwarte BMW118i (F40) van januari 2020 zit ik in dilemma of ik deze een glascoating zal laten geven of dat ik 'm zelf zal onderhouden.
Glascoating is erg duur. Dat lijkt me het grootste nadeel.
Maar het zelf onderhouden is misschien tijdrovend en kost veel moeite?
Ik lees dat je 2-4x/jaar een waxlaagje moet aanbrengen. Ik heb de reactie van iemand gelezen dat dit een half uur werk zou zijn en daarna een kwartier nog even uitwrijven. Nu sprak ik iemand die zegt dat hij daar al snel een hele dag mee bezig is.
Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik niet 2-4x/jaar een hele dag aan mijn auto kan en wil poetsen. 1-1,5 uur is wel oké maar veel langer zou me vervelen en ongetwijfeld last in mijn armen geven. Daarom misschien beter voor mij om een glascoating te laten aanbrengen?

Vandaar hier mijn vraag: hoeveel tijd ben jij kwijt met waxen van je auto?
En nog een vraag: zou jij, in mijn geval (van snel last van armen/handen) een voorkeur hebben voor zelf een aantal keer per jaar waxen of een glascoating laten aanbrengen?

Alvast hartelijk dank voor je reactie!
 
Het is een keuze die je zelf zult moeten overwegen.
Een (glas)coating geeft een langdurige bescherming, een wax en/of sealant "moet" vaker aangebracht worden.

De voorbereiding kost de meeste tijd én moeite. Een auto doen van A tot Z kost je minstens 2 dagen maar dan heb je ook wat.
Op zich is het product coating niet heel duur, wat het duur maakt, is de voorbereiding, daar gaat nou eenmaal de meeste tijd in zzitten. En je weet, tijd is geld ;)

Een goed beschermde auto (wax, sealant of coating) zal makkelijker schoon te maken zijn en blijven dan een niet behandelde.

Zelf heb ik m'n auto in de coating staan puur uit gemakzucht maar het geeft me net zo veel voldoening om een auto te waxen.
Reken op een uurtje of 2 als je het op je gemak doet met het aanbrengen en afnemen.
Gewoon systematisch te werk gaan. Zelf begin ik altijd rechtsvoor en ga dan met de klok mee. Tegen de tijd dat ik weer bij het begin ben, kan ik al weer beginnen met afnemen van de wax.

Het ligt er ook een beetje aan welke wax je neemt.
Een Collinite 845, Gyeon Wax, Soft99 Fusso of een Poorboy's World Natty's wax zijn erg makkelijk te verwerken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Jenny2
@nicknameless: hartelijk dank voor je bruikbare reactie!

Is die 2 uur wax aanbrengen en uitwrijven zwaar werk? Ik bedoel: Moet je hard wrijven?

Ik verwacht dat ik 2 uur aan de lak werken wel leuk vind en mijn armen/handen dat wel aankunnen. Op voorwaarde dat het min of meer glijden over het oppervlak is en niet boenen.
 
De kunst bij het aanbrengen is om de wax/sealant heel dun en zo gelijkmatig mogelijk aan te brengen. Als je een wax dik aanbrengt is het uitbuffen hard werken en het resultaat is niet beter dan dun aanbrengen. Als je bij het aanbrengen van bijvoorbeeld Collinite 845 ook maar een beetje verschil in glans ziet na het aanbrengen, heb je voldoende aangebracht, en heb je geen kracht nodig om uit te buffen. Bij een goed aangebrachte wax die netjes gecured is, kost uitbuffen net zoveel kracht als de auto afstoffen.

Zoek even op swipe test wanneer een wax klaar is om uit te buffen.
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Welkom op het forum!

Het aanbrengen van een wax kost niet zo heel veel tijd. De tijd zit hem vooral in de voorbereiding om lak schoon te maken.
Dit bestaat uit:
  • vliegroest van lak verwijderen= erop spuiten en afspuiten met hd
  • Kleien= met klei met glijmiddel over lak wrijven om vervuiling die op de lak zit eraf te halen
  • Reinigen met paintcleaner of licht polijstmidel om vervuiling in lak te verwijderen.
Hiermee maak je de lak helemaal schoon en zal wax beter hechten en lak gladder zijn en meer glanzen.
Meestal houdt wax 3 maanden dus en doe je dit elke keer als je wax aanbrengt. Dus vandaar die 2-4x per jaar. Maar je kunt dit maar ook 1x per jaar doen. Zou dan ergens in september doen en dan goede wax aanbrengen zodat je goede bescherming in winter hebt. Overige momenten kun je dan gewoon na wassen wax aanbrengen (houdt dan iets minder lak dan met goede voorbereiding) of 1 van onderstaande methodes toepassen.

Wil je toch bescherming en dit allemaal niet doen, dan kun je glascoating laten aanbrengen waarmee je auto ruim jaar beschermt is.
Of kiezen voor meer quick en dirty producten zoals:
Zijn dus meer mogelijkheden hierin.
hopelijk iets meer inzicht zo ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Naast al genoemde Collinite 845 en Gyeon wax (die wel iets duurder is) kun je ook denken aan voor winter ook denken aan
Deze waxen zijn makkelijk aan te brengen, geven ongeveer 4 maanden bescherming. Kunnen ook op koplampen, maar niet op ongelakt kunststof of rubbers (meeste waxen niet trouwens) die kun je beste even afplakken met (schilders-) tape

Hieronder wat filmpjes erover:


Verder wax erg dun aanbrengen anders kost meer moeite om uit te poetsen.
veel succes!
 
  • Leuk
Reactions: Seb en Jenny2
Glascoating laat je aanbrengen en wax wil je zelf doen. Daar zit al een verschil in kosten en tijd. Een coating is veel voorbereiding. Een wax kun je al na wassen smeren. Hecht die dan goed? Minder, dus zul je vaker moeten aanbrengen.
Ik ben vaak al een uurtje of anderhalf bezig met helemaal wassen.
In volgorde van ideaal (langste standtijd wax) naar minder ideaal (korte standtijd):
wassen - kleien - polijsten - ontvetten - waxen.
wassen - kleien - ontvetten - waxen
wassen - kleien - waxen
wassen - waxen

Als ik je verhaal lees, en je kunt het betalen, zou ik maar voor een coating gaan.
De rest wordt denk ik ergernis.
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2 en Redhouse
+1 voor de gegeven opties.

Om het nog wat nuchterder te houden en niet van dit topic een product-advies te maken ;

Coating laten aanbrengen;
* Kost inderdaad wat, maar dan heb je er ook minder omkijken naar.
* De kosten zitten voornamelijk in het strak maken van de auto. (Polijsten, bijv)
* Kosten zijn eigenlijk, in in verhouding tot de auto die duizenden kost, een scheet in de wind.
* Een coating is semi-permanent, dus mocht je op een paneel krassen o.i.d. hebben waar je je aan irriteert, moet je dit paneel opnieuw (laten) behandelen.

Zelf waxen:
* Minder duurzaam, maar is met makkelijk-aan-te-brengen-producten (boosters) te onderhouden.
* Waxen kost je geen twee uur, maar omdat je hieraan vooraf eerst wilt wassen en reinigen, al snel wél.
* Waxen op zich stelt weinig voor. Dunnetjes smeren, makkelijk afnemen.
* Je zal zelf wel een investering moeten doen in producten en materialen.

Bij beide opties;
* Wassen moet je sowieso, ook bij een duurdere coating of een simpel waxje. Dit is sowieso een investering als je dit op de juiste manier wilt doen.
* Een coating is duurzamer, maar was je c.q. onderhoud je de auto verkeerd, zal je hier sneller krasjes en dergelijke veroorzaken. Herstel is dan duurder omdat er dan opnieuw (lokaal) iets behandeld moet worden.
* Waxen is simpeler, dus ook makkelijker en goedkoper om herhaaldelijk te doen.

Gezien je vraag:
- Goede coating laten aanbrengen en deze correct onderhouden. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Altos en Jenny2
Nog een toevoeging: als er eenmaal een waxlaag op zit, kun je de standtijd van de waxlaag ook verlengen door deze te boosten en de auto (af en toe) te wassen met een shampoo met toegevoegde wax (carnauba). Zeker in de winterperiode een makkelijke manier om langer een beschermende laag op de lak te hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Ik heb zonder kleien of polijsten (wegens tijdgebrek) mijn BMW 4GC gewaxt met TW graphene. Daar was ik z'n 1,5u mee bezig op mn gemakje. Deze zou voor een wax een lange levensduur hebben, en geeft een top glans! Poetst ook makkelijk uit. Ik ben dik tevreden. Zal snel eens een fotootje posten. Beading is wel ietsjes minder dan met Gyeon Ceramic Detailer, waar ik de auto meestal mee afdroogde.
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Als je kiest voor waxen, verdiep je dan ook even in hoe makkelijk deze verwerkt.

De collinite845 is echt een topper qua standtijd maar daar gebruik je snel teveel van wat het afnemen niet vergemakkelijkt.
De Fusso is ook een verhaal op zich, de een loopt ermee weg, de ander haat het.
Veel waxen plakken aan je lak als je deze te lang laat zitten.

Ik zie in je reacties vaak terugkomen dat het makkelijk aan te brengen moet zijn en zonder kracht af te nemen.

Mij keuze zou dan of de Gyeon Wax zijn of de Wolfgang Fuzion.
Dit zijn waxen die heel makkelijk zijn te verwerken en waarbij het niet uitmaakt of ze nou een half uur of 24u op je lak blijven zitten tot je het hebt afgenomen. Daarmee kan je voor jezelf ook meer rust inbouwen mocht je tijdens het proces last krijgen.

Mocht je het er financieel voor over hebben dan is mijn inziens een coating de beste keuze. Dat maakt het onderhouden & bijhouden van een glanzende lak zoveel eenvoudiger ten opzichte van een wax.

Een goede coating die je ook onderhoud (goede shampoo of Detailer spray) blijft echt wel maanden / jaren zijn werk doen.
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Hartelijk dank voor de reacties!

Een bedrijf in de buurt gaf aan dat een coating bij hen 6 jaar glansgarantie krijgt. Maar ik heb begrepen in een pb-uitwisseling met een forumlid dat dit onrealistisch lang is. Twee tot drie jaar kunnen de beste coatings met juist onderhoud wel aan. Dat is een realistischer uitgangspunt.

Dankzij de reacties van forumleden heb ik besloten de auto binnenkort te laten coaten. Een forumlid wil dat voor me doen. Hij gaat me ook leren hoe ik de auto daarna het best kan onderhouden.
Ongetwijfeld verschijnen volgende maand op het forum foto’s van het resultaat. Wordt vervolgd!