• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello droogdoek met storing??

jack-e60

Detailing addict
24 dec 2014
42
65
39
Vraagje,

Pas geleden een 3-pack monello droogdoeken gekocht. De eerste 2 gebruikt op een BMW E60. Had in feite met 1 doek gekund, maar de tweede gebruikt voor dorpels, hoekjes en kiertjes. Ging perfect!

Van het weekend de derde gepakt voor een Fiat Bravo. Deze droogde voor geen meter! Ook met uitwringen kwam er erg veel vocht uit waar ik met de andere 2 doeken geen problemen had bij de BMW. Weerstemperatuur ed waren zo goed als hetzelfde.

Iemand een idee???
 
De 45x45 zijn verkrijgbaar in een 3-Pack. Zijn wel heel erg klein voor één complete auto,...

Temperatuur en luchtvochtigheid verschillen per moment, als het "lijkt" alsof het weer "zo goed als hetzelfde" is. Hoeft dit totaal niet zo te zijn!

Met dit weer kán het lastiger afdrogen zijn. Maar indien gedroogd met de juiste afspoeltechniek, en een mooie waxlaag of coating, krijg je de auto perfect droog hoor!
 
Ik wil hier even op inhaken.
Ik heb een set monello droogdoeken (1 grote en 2 kleine) en hiermee krijg ik mijn 206 (klein autootje) maar net aan helemaal droog.

Ik spoel na het wassen de auto af met de tuinslang voor ik ga drogen. Ik pak de grote doek om het water eraf te halen en dan blijven er nog overal vochtig/natte strepen over. Hiervoor heb ik dan de 2 kleine doeken nodig om dit streeploos op te drogen.

Verschillende weersomstandigheden maakt niet echt verschil. Ik heb dit zowel in de zomer als nu. De auto staat in een dubbele laag collinite 845 die onderhouden wordt met PB slick&wax en PB QD+.

Moet ik wel toegeven dat op het dak van de auto altijd een klein zwembad achterblijft (water loopt niet lekker weg). De doeken zijn ook wel echt nat (de grote dan in ieder geval) na gebruik.

Doe ik iets anders mis? Of is mijn 206 gewoon een lastige klant?
 
@Simmke spoel je de auto dan wel juist af met de open straal?
Als het goed is blijven er na deze aktie enkel wat druppels achter en op het dak misschien wat grotere.
Ik gebruik voor een Skoda Fabia enkel de grote Monello droogdoek na afspoelen met de open straal en dan issie half nat en laat geen strepen achter. De binnenzijde van de deuren en de velgen doe ik wel met een andere droogdoek.
 
Misschien de manier van drogen?
Ik leg de droogdoek op het plaatwerk en dan heen en weer naar me toe halen, vervolgens weer optillen en op een ander plek hetzelfde principe.
Ik merk dat de doeken dan beter absorberen dan over de gehele auto heentrekken.
 
Afspoelen met HD, tuinslang met kop, tuinslang open maakt tot nu toe niet echt verschil...

Dat is vreemd, want dat zou wel degelijk verschil moeten maken, zeker als de auto goed in de wax/coating staat. Zie ook onderstaande video van mij, waarin het duidelijk uitmaakt hoe ik de sproeikop hou ten opzichte van de lak voor het al dan niet wegtrekken van het water.
 
Kun je de volgende keer een foto maken van het dak na het afspoelen met open straal?
Meestal als er veel water achterblijft gebruik je de open straal niet goed of zijn de hydrofobische eigenschappen verloren gegaan van de wax.
Dan blijft er een grote plas water achter waardoor je droogdoek meteen volzuigd.
 
Zal ik doen!
Het dak van deze auto heeft nooit goed gedroogd hoor, toen ik 'm kocht zat het volgebakken met vliegroest alsof er een laag zand op lag.

Over 2 maanden krijgen we ook onze nieuwe auto, dus eens kijken of het dan beter gaat :)
 
  • Leuk
Reactions: Altos
In de wasmachine met robijn wit op 30 of 40° met centrifugeren op 400 of 800 rpm en daarna op de drooglijn
 
Mijn advies :

Nachtje laten weken in een speciaal microvezel wasmiddel (Nanolex, Poorboys, Gyeon)
Vervolgens wassen op 40 gr. met 35 ml product in een wasbol, en een klein scheutje product in de wasverzachterbakje.
Centrifugeren op 400.
Na wassen goed uitslaan en laten drogen op de waslijn.
 
@Simmke De volgorde van drogen kan ook flink verschil maken, in het verleden had ik met Fabia combi ook wel eens moeite om 'm met 1 grote droogdoek droog te krijgen, tot ik de tip kreeg om te beginnen met drogen van de vertikale vlakken (zijkanten, achterkant), het water op de liggende delen krijgt dan meer tijd om af te vloeien, en dat scheelt aanmerkelijk. Ik heb zowel een grote Monello droogdoek als 3 kleintjes, maar gebruik normaal 1 grote (die dan halfnat wordt) en een kleine voor de lastige plekken (onder dakrails, deurgrepen en dergelijke) waar ik met de grote doek lastig bij kom, en die kleine doek is dan licht vochtig meer niet.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco en Al-bundy
Volgens mij, ergens in mijn achterhoofd, bevat Robijn ook stoffen die je niet in je doeken wil. Bleekmiddelen, parfum, etc.

Toen ik zocht naar een wasmiddel zonder ''rommel'' erin, kwam ik er al snel achter dat veel merken aangeven dat bepaalde stoffen er niet in zitten, maar dan zitten er wel weer andere stoffen in die net zo goed niet lekker zijn. Zo gebruikte een kameraad van mij een wasmiddel omdat hij snel allergisch reageert op bepaalde stoffen, en zo kwam hij op een merk die juist is bedoeld voor deze problemen, maar na onderzoek bleken de vervangers bijna net zo erg te zijn.

Net als met veel voedingswaren, bijvoorbeeld. Zo zijn er gek genoeg ook producten die aangeven veileig te zijn voor suikerpatiënten, omdat er geen suiker is toegevoegd, maar de vervangers hiervan of de natuurlijke suikers van de ingrediënten worden ''vergeten''.


Greetz