• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello - Lancia Foam Kit for Nilfisk Alto

Robberts

Detailing trainee
1 mei 2014
7
32
Hallo,

Ik heb onlangs een Nilfisk Nilfisk E 140.2-9 aangekocht en meteen ook de Monello Lancia Foam Kit.
Om het af te maken de 5L navulverpakking foam van Monello.

https://www.Carclean.com/product/Monello/Lancia_Foam_Kit_for_Nilfisk_Alto_LANCIAALT_102669

Wat ik ook doe en probeer, het schuim is zo dun dat het na een minuut al van de auto af loopt. Van de minuten laten in-weken youtube filmpjes komt hier niets terecht.
De draaiknop bovenop de Lancia staat heleemaal dicht. Staat deze open dan wordt het helemaal een waterachtige substantie.
Ik vul de fles tot 1:1 en dan vul ik de rest met water aan.

Wat doe ik verkeerd?

Volgens beschrijving foam heb je 140ml product nodig, rest water(warm). Heb je bij bestellen foam lans het typenummer van de HD reiniger meegestuurd?

1:1 zou betekenen de helft foammiddel en de andere helft water.
Dat zou een te sterke dosering betekenen, maar je zou daarmee wel een behoorlijke foamlaag moeten krijgen.
Heb je ook aan de voorkant gedraaid, zodat je een wijde straal krijgt?
Als ik hem bij mij niet helemaal dicht zet aan de voorkant (dus de twee platte delen die je ziet moeten zo dicht mogelijk op elkaar zitten), dan wordt hij ook wat waterig, ondanks dat de stelknop bovenop zover mogelijk dicht staat.
Ik heb dan wel een ander merk, maar ga er vanuit dat het basis principe hetzelfde is.

Met 1:1 bedoel ik de maximale vulling aangegeven op de bijgeleverde monello fles. Ik heb de Monello foam besteld van 5L. De stand van de sproeikop heb ik geprobeerd.

Normaal gesproken zou je een laag Monello foammiddel tot maximaal het 1:4 streepje mogen vullen en vervolgens het restant met water aanvullen tot de vol stand.
Recat heeft een goed punt, waar ik zelf niet bij stil stond op het moment van plaatsen van mijn reactie.
Wanneer je het foammiddel tot het 1:1 streepje vult en vervolgens aanvult met water tot de vol stand, dan is er kans dat het mengsel te dik is om goed opgezogen te kunnen worden.

probeer het foammiddels eens aan te mengen met handwarm water (35-40 graden) Het mengt dan beter door elkaar.
En anders vermoed ik toch een productie fout oid. Heb je de mogelijkheid om de lans op een andere HD te testen?

Warm water kan er alleen maar voor zorgen dat het beter mengt, er komt zoveel koud water bij dat je geen warm foam krijgt. Probeer de lans compleet dicht te draaien en dan een klein tikje open.

Mocht dat ook niet werken dan is waarschijnlijk je "jet" te groot. Dat is een schroefje met een gaatje erin.
Het lastig met Karcher en Nilfisks is dat het aantal bars tussen de goedkoopste en duurste erg groot is. Dat gaat van 80-85 bar naar 150.
Is het gaatje te klein dan heb je problemen met sterkere hogedruk reinigers en slaat deze af omdat de druk niet weg kan.
Aan de andere kant, is het gaatje te groot dan kan je met lagere druk hogedrukreinigers weer hebben dat het schuim te dun is.
Vandaar ook de opmerking bij het product om het aantal bars of typenummer door te geven.

Ik zou denken met je 140bar Nilfisk dat het grotere gaatje de juiste is maar misschien niet.
Kleinere jet is makkelijk te monteren, mocht het echt dun blijven dan even mailen en regelen we een kleinere jet met instructies hoe deze te monteren.

Let ook op dat het buisje zichzelf niet vacuum zuigt tegen te wand van de fles, even schuin afsnijden voor de zekerheid.

Ik ga mee in de mening van Frans, 1:1 verdund is redelijk visceus om genoeg op te zuigen. Zelf heb ik een P 160.2-15 X-TRA, en krijg er een zeer mooie schuimlaag mee met 1:10 verdund.