Het heeft even tijd in beslag genomen, maar hierbij mijn bevindingen met de preproductie van Monello Non Ferro. Ik heb deze net zoals Tim, tegenover de CarPro Iron X gezet.
Niets maakt meer duidelijk als beeldmateriaal, dus ik heb daar in veelvoud gebruik van gemaakt.
Normaal foam en was ik een auto eerst en ga daarna pas aan de gang met Iron X, ik ben dit keer direct begonnen zonder de wagen vooraf te reinigen, om zoveel mogelijk ijzerdeeltjes aan te kunnen treffen.
Ik wil beginnen met twee video’s, waarbij ik in eerste instantie de linkerhelft heb behandeld met Iron X en de rechterhelft met Non Ferro.
Hier weer hetzelfde beeld als Tim al in zijn eerdere test had, de Iron X laat sneller een verkleuring zien.
Vervolgens heb ik de wagen een klein stukje naar voren geduwd, waarna dan het met Iron X behandelde deel zich aan de onderzijde bevindt en het met Non Ferro behandelde deel aan de bovenzijde.
Als vervolg op de test, heb ik daarna de linkerhelft ingespoten met Iron X en de rechterhelft met Non Ferro. Dit om te zien of beide producten wel een eerlijk beeld geven.
Wanneer je de video’s goed met elkaar vergelijkt, dan zie je bij de tweede test de meeste verkleuring optreden, op plaatsen waar ik tijdens de eerste test niet goed bij kon.
Als je die plekken buiten beschouwing laat, dan lijken de resultaten niet ver uit elkaar te liggen.
Het lijkt desalniettemin, of er op de Iron X kant, door beide producten iets meer gevonden wordt, als aan de Non Ferro kant.
Het eindresultaat;
Het was een beetje lastig sprayen omdat de camera er vrij dicht op stond, vandaar ook het onhandige sprayen, ik kon er niet recht voor kon zitten.
Verder was de sprayer op de testfles wat lastig; hoe vast ik de dop ook draaide, met kracht zetten had de sprayer de neiging iets te verdraaien.
Tevens vernevelde de sprayer minder mooi als degene op Iron X fles, dat kan met de sprayer zelf te maken hebben, het dikkere product, of een combinatie van beiden.
Voorzichtige constatering; Iron X laat sneller een verkleuring zien en de verkleuring is ook veel meer aanwezig als bij de Non Ferro.
M.b.t. tot de reiniging lijkt de zwaarte van verkleuring geen invloed te hebben, het beeld is dus wat vertekend want Iron X lijkt in eerste instantie veel meer ijzerdeeltjes te vinden als Non Ferro.
Als vervolgtesten, heb ik ook nog de achterwielen separaat behandeld met beide producten.
Ik heb er animaties van gemaakt, zodat ik dit keer de wielen wat makkelijker kon insprayen.
Beginnend met Iron X op het linker achterwiel;
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
En het eindresultaat;
Gevolgd door Non Ferro op het rechter achterwiel;
En het eindresultaat;
Goed we weten nu wat het product, direct uit de flacon doet op een wiel(dop).
Volgende test, is te zien in hoeverre het product bruikbaar is op het plaatwerk van een auto.
Ook hier weer een animatie, dit keer van de bestuurderkant voordeur.
Na de deur ruim te hebben afgespoeld, heb ik deze met Iron X ingespoten om te zien of er nog veel ijzerdeeltjes aanwezig waren.
Eigenlijk op beide zijden best nog wel veel, mede oorzaak hiervan zal ongetwijfeld het niet vooraf wassen van de auto zijn, waardoor er nog veel ijzerdeeltjes ingekapseld zijn door vuil.
Eventuele aantasting van de waxlaag vind ik op dit moment moeilijk te beoordelen.
Daar zal pas een eerlijk oordeel over te treffen zijn na de wasbeurt, waar ik hopelijk morgen gelegenheid voor heb.
Als afsluiter heb ik de andere zijde van de auto ingesprayed met Non Ferro en wat langer laten staan, om te zien wat er gebeurt als het product iets indroogd.
Ik had helaas niemand in de buurt, die het afspuiten van de auto kon filmen.
In ieder geval treed er een soort van gelvorming op, bij de ingespoten delen, waarin dan paarse zakkers zitten.
De paarse zakkers zijn zo weg te spuiten, de gelvorming zelf is wat moeilijker weg te krijgen.
Dit is mijn andere deur, maar het geeft hetzelfde effect weer, met de zakkers in de gelvorming.
Algemene ervaringen met en mening over de preproductie Monello Non Ferro
1) Applicatie m.b.t. proefflacon: Zoals gezegd had ik wat problemen met de sprayer van de proefflacon, hij had de neiging iets te draaien en spetterde wat i.p.v. een mooie nevel te geven. Het was wat moeilijk het product gelijkmatig op te brengen, waardoor de rest van de waarnemingen ook wat beïnvloed werden. Ik ben daarom benieuwd wat het product met een wat betere sprayer zou doen.
2) Applicatie algemeen: Ondanks de problemen met de proefflacon, kon ik wel duidelijk merken, dat het product dikker is als Iron X. Om het product goed te verdelen, zal er dus al gauw meer product als nodig opgebracht worden wanneer je alles direct met de sprayer probeert op te brengen. Mijn aanbeveling zou dus eigenlijk zijn, om het deels in te sprayen en vervolgens verder in te werken met een kwast o.i.d. vooral bij velgen met veel moeilijk hoeken e.d.
3) Werking op wielen: eigenlijk zonder meer goed te noemen, de video laat het in principe allemaal al zien.
4) Werking op plaatwerk delen; Om heel eerlijk te zijn vind ik het product daar wat te dik voor, het verspreid niet lekker en je zou het dan eigenlijk nog beter moeten verspreiden met een kwast ofzo, wat best veel extra werk met zich mee brengt. Mijn voorkeur voor op plaatwerk gaat dan ook nog steeds uit naar Iron X. Dit tevens omdat je sowieso de wagen voor gebruik eerst wast en dan eigenlijk niet de extra reiniging van Non Ferro nodig hebt.
5) Geur: Voor mij ruikt het naar een combinatie van aardbeien en rotte eieren, het ruikt in ieder geval beter als Iron X.
6) Naamkeuze: De naamkeuze zou voor een Engelssprekend persoon wel eens verwarrend kunnen zijn, omdat “non ferro” over het algemeen staat voor niet ijzerhoudende metalen en zij wellicht kunnen denken dat het product daarvoor bedoeld is.
Mening: Zoals het product nu is, zou het een ideale wielreiniger zijn, om het ook voor plaatwerk geschikt te maken zou er nog iets aan gesleuteld moeten worden (lees; iets dunner).
Maar dan nog staat de vraag, of je in dat geval wel de extra reinigende bestanden in het product nodig hebt, daar je vooraf toch al de wagen hebt gewassen.
Ik heb de test en dit verslag zo neutraal mogelijk geprobeerd te benaderen en ik hoop dat het CC team hiermee geholpen is.