• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello pads stuk

Aanstormend talent

Detailing trainee
4 okt 2015
13
25
Vorige week heb ik de starterskit Dap900 met Monello pads aangeschaft. Ben begonnen aan een auto, nu heb ik toch wat vragen..
Polijsten jullie nat of droog? Dus maken jullie het deel eerst vochtig oid? Dit omdat ik dus droog ben gaan polijsten met mijn Monello yellow pad. Ik vond het toch wat verontrustend dat de gele foam in de rondte vloog. De pad lijkt enorm snel te slijten bij droog gebruik..
en dan de volgende vraag, de pad per deel schoonmaken is jullie advies lees ik.. Maar de pad is hierna redelijk vochtig.. Moet dan deze eerst drogen? Een tweede of zelfs derde pad is dan ren must lijkt mij.
Mijn yellow cuttingpad is nu na 1 auto eigenlijk versleten, hij draait niet mooi meer waardoor de machine erg gaat trillen. Ook is de pad geïmplodeerd, is dus afgeschreven.

Als klap op de vuurpijl werkt op 1 plek de klittenband niet goed meer waardoor er helemaal een onbalans ontstaat. Vind dit wel merkwaardig verschijnsel. Pad is niet meer bruikbaar eigenlijk.
Heb ik dan teveel druk uitgeoefend op de pad? Wat doe ik fout? Ik zie dat mijn Orange pad ook al 'naar binnen' aan het trekken is..

alvast bedankt voor het advies!

Ten eerste een pad nooit droog gebruiken.

Ik heb altijd een spuitfles bij me met daar demi water in... Doe altijd eerst een pufje op de pad.

Bij mij is nog nooit een pad versleten of geïmplodeerd en heb ze toch een hoop gebruikt!

ik heb wel meerdere pads omdat ik het niet fijn vind om constant mijn pads schoon te maken.

Als je een pad schoon heb gemaakt kan je hem droog draaien op je DAP. Daarna is hij licht vochtig en perfect om de polijsten.

• Leuk
Reacties: rick123
+1 voor Zluyter. Daarbij, als je pad implodeert is die te heet geworden. Oftewel je bent waarschijnlijk te lang door gegaan. Ook hierdoor gaat de lijm van je velcro (klittenband) loslaten. Koop inderdaad meerdere pads. Al is het voor reserve.

Bedankt voor de snelle reacties! De pad dus vochtig maken, en het te behandelen deel ook natspuiten? De lijm van de felcro is niet los, de velcro zelf plakt niet op een gedeelte. Ik ga direct bestellen, goed advies.

Hoeveel polijstmiddel heb je gebruikt?
Bij hardere pads in combinatie met grof polijstmiddel kan het helpen om een pufje detailerspray te gebruiken. Gebruik vooral ook niet teveel, omdat het dan vervelend gaat spetteren.

Aanstormend talent;n433229 zei:
De pad dus vochtig maken
Dit is niet de conclusie.

tembaco;n433227 zei:
als je pad implodeert is die te heet geworden. Oftewel je bent waarschijnlijk te lang door gegaan. Ook hierdoor gaat de lijm van je velcro (klittenband) loslaten.
Eerder dit. Ik heb namelijk precies hetzelfde gehad, op het loslaten van de velcro na, tijdens mijn eerste polijstbeurt.
Ik maakte de pad niet goed schoon na een groot paneel of teveel vervuiling en ging gewoon door. Door teveel vuil en/of product in je pad verliest hij zijn werking en word te warm.

Het bevochtigen van de pad doe ik meestal alleen als ik begin met polijsten en de pad niet meteen lekker is ''geprimed'' met product. Daarna pak ik een schone pad en bevochtig op nieuw met een spraytje of 1-2. Als ik geen nieuwe pak, dan was ik hem, slinger me de hand het meeste water eruit, zet hem op mijn DAP en begin op een lage stand de pad droog te draaien. Let wel op, begin op een lage stand en naarmate er minder water in de pad zit, verhoog je de snelheid.

(Meerdere pads is een top-advies. Tussendoor schoonmaken is volkomen ruk voor je tempo, haha!)

Een paneel vooraf nat maken doe ik ook niet. Word de compound zo vloeibaar van en spettert als een malle.

Ik heb waarschijnlijk ook teveel polijst gebruikt. Laten we het maar opstartproblemen noemen. Ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden.

thanks mannen!

De grootste vergissingen om mee te beginnen zijn:

1. Pads niet tussen reinigen. Zeker een eerste polijstronde zal dat vaker moeten omdat je daarmee alle vervuiling uit de poriën van de lak trekt. De pad is geel, polijstmiddel wit. Alles wat niet wit is, is vervuiling. Bovendien slipt te pad dicht met polijstmiddel en raakt de pad zelf de lak nauwelijks meer. Je bent dus meer aan het polijsten met nieuw polijstmiddel en opgedroogd polijstmiddel met meer stoffen tot gevolg. Haal de pad regelmatig er vanaf, uitspoelen met warm water (alleen dat tussendoor), uitknijpen en droog draaien op de DAP op stand 1-2 voor een paar minuten.

2. Teveel polijstmiddel gebruiken waardoor de pad te zwaar wordt en door de slinger van de machine spettert het meer en moet de machine harder werken en krijgt deze meer op zijn donder. Daardoor ontstaat er meer warmte waardoor je de pads kunt verbranden.

3. Te lang teveel druk zetten, al dan niet i.c.m. bovenstaande wat het effect nog erger maakt. Je druk de pad helemaal in en er ontstaat zeer veel warmte tussen pad en plate. Je kan een beetje druk zetten maar niet meer dan dat. Ook de machine niet schuin houden.

De Monello Raffini pads zijn werkelijk de meest fool-proof pads die ik ooit gezien heb. Dat wil niet zeggen dat ze niet stuk kunnen maar wij hebben nogal een historie met veel verschillende pad fabrikanten. Van Amerikaanse tot Engelse tot Duitse tot de Chinezen. De Amerikaanse pads die we nu hebben zijn het meest bestand tegen hitte. Met een oven op 120 graden laat de rest van de pads los van het velcro of is zeer makkelijk los te halen maar deze blijven gewoon muurvast zitten. Beter dan dit gaat het echt niet worden.
De pads van Chemical Guys komen overigens uit precies dezelfde fabriek met hetzelfde foam en verlijming. Je mist alleen het patroon waar je polijstmiddel in op kan hopen.

• Leuk
Reacties: Simmke
Dibbuz;n433315 zei:
De Monello Raffini pads zijn werkelijk de meest fool-proof

Hihihi, ik heb er in mijn begin-dagen ook een aantal gesloopt! Inmiddels weet ik gelukkig beter en gaan de Raffini lang mee.

Echter ervaar ik nu problemen bij het schoonhouden van de Spiderpads. (Scholl) Ik heb jammer genoeg maar 2 pads, de zwart-witte en de blauwe, maar zorg er voor dat ik deze om-en-om gebruik. Ik was de ene en laat hem drogen, gebruik de ander.

De pads beginnen al aardig af te takelen, ondanks het schoonmaken. Is hier iets over te adviseren?

Greetz

Geloof me, met andere pads had je ze nog veel eerder gesloopt.

Spiderpads slijten snel zeker de Sandwhich pad. Regelmatig reinigen (voorzichtig) en let op randjes.
Het zijn verbruiksartikelen natuurlijk en ze slijten dus wel. Met name zwaardere pads slijten sneller dan lichtere pads.

Mik,

Heb je al eens een beginnerscursus machinaal gevolgd bij CarClean of ben je zo blanco begonnen ?

Volgens mij gaat er een en ander verkeerd bij het gebruik. Ik heb pads die ik al zeker 2 jaar op regelmatige basis gebruik en die zijn nog steeds in prima staat.
Ik vermoed dat je techniek nog niet helemaal perfect is waardoor dit gebeurd.

Mocht je het in de praktijk eens willen zien hoe het gaat : as zaterdag gaan wij in Harderwijk een Astra GTC klaarmaken voor het 100% Tuning evenement.
Hierbij gaan we alles met de DAP's polijsten, onder andere met de Raffini en Kompressor pads en Monello polijst middelen.
Als je interesse hebt mag je me altijd een berichtje sturen voor het adres.

Gr. Arjan

Hoi,

ja dat zou ik inderdaad heel graag willen een beginnerscursus. Ik had er al naar gezocht, maar kon niet een geplande cursus vinden helaas. Wanneer zijn deze er weer?
Wat betreft het aanbod een kijkje te mogen nemen in jullie 'keuken' ..dat had mij echt heel gaaf geleken. Helaas werk ik op zaterdag.
Maar is er een andere keer wanneer jullie nog eens een auto aanpakken. Als ik het van te voren weet dan kan ik mijn vrijdag (vrije dag) ruilen voor een zaterdag.. Of eventueel een andere dag..
Dat is eigenlijk precies wat ik nodig heb..
bedankt voor het aanbod!

Gr, Mik