• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello Uni-Cone, welke boormachine?

yester

Detailing trainee
20 aug 2009
11
47
Hi mede detailers,

Ik ga een set velgen polijsten en in de gyeon rim zetten en heb om het klusje wat te vergemakkelijken een black en yellow uni-cone besteld.
Deze kan op een (accu)boormachine maar mijn 'hybride' makita blijkt een andere aansluiting te hebben (6 kanten) ipv de standaard ronde aansluiten van de meeste boormachines.
ik wil daarom bij de bouwmarkt een accuboormachine halen (budget +-100) die ik (dedicated) kan gebruiken voor de uni-cone.
Je hebt van die handzame 10v modelen met kleine accu en de grotere met 14v of 18v
Maakt het nog uit wat voor machine ik koop?
 
Een andere optie is een losse boorkop die op je machine past. Type even in google - Boorkop snelspan 1-10mm 1/4" P-04379 - en je zal ze rond de 25 euro vinden.
Zo hou je alles bij een machine ipv meerdere.
 
thx Wil, ik heb de kop gevonden, ik bleek er nog 1 te hebben :)
Nadeel is alleen dattie wat uitsteekt en de machine minder handelbaar geworden is.
ik denk er toch aan een extra machine te kopen.
nog tips war op gelet moet worden?
 
Let vooral op toerental en accucapaciteit
Toeren heb je nodig om effect te behalen
Hij verbruikt bij langdurig in de hoogste stand draaien best wel wat energie, vandaar
 
Allereerst niet op je gewone boormachine gebruiken: een boormachine is gemaakt om axiaal belast te worden, en er zitten dus ook axiale lagers in. Als je een boor gebruikt om te polijsten, belast je de boor radiaal (dus loodrecht op de richting van de as) de geringe tangentiale belasting is niet heel anders dan bij standaard gebruik. Door de andere belastingsrichting, kun je verwachten dat de lagers het relatief snel af laten weten, gebruik daarom een (niet te dure) accuboor.

Verder moet je zoals RedCat al aangeeft letten op het toerenbereik, en je moet ook kijken naar het koppel (moment) dat de accuboor kan leveren: je hebt namelijk nog best een behoorlijk moment nodig voor zo'n cone, en veel goedkope machines hebben vaak juist weinig koppel. Ik heb een paar jaar terug een accuboor van een goedkoop merk gekocht voor ruim 50 euro, en een koppel van 25 Nm, maar mijn ervaring is dat dit eigenlijk een tikkie krap is (ik gebruik de cone vooral om krassen onder de deurgrepen weg te polijsten).
 
Ik heb een kleine boormachine met snoer bijgekocht voor deze klussen. Ruim binnen je budget, en geen problemen met batterijen laden/stuk ... enz. Misschien te overwegen ...
 
hmm ja een machine met snoer kan natuurlijk ook :)

ik heb in het verleden een powerball met mn oude snoer machine gebruikt, maar die boor had een boorkop van ijzer en bij de eerste keer gebruiken schoot ik meteen uit en zat er door de boorkop een dikke kras in de lak :) tegenwoordig zijn die boorkoppen meestal van kunstof dus dat zal een stuk veiliger zijn.

ik heb even op de makita site gekeken en zie dat mijn uccuboor een aandraaimoment heeft van 21nm heeft. ook niet genoeg dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator: