• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Morgen voor het eerst full detail, eerste keer polijsten. Welke stappen?

Lers88

Detailing addict
21 jan 2010
31
52
Ik heb vorige week eindelijk een Dap900 besteld en binnen gekregen, dus ik ga morgen voor de eerste keer polijsten.

Ik rij zelf een Seat Cordoba Cupra, VAG dus, dus de lak zal wel hard zijn.
Als iemand tips/aanmerkingen heeft, graag!:)^

Mijn stappenplan:
Auto wassen
Drogen voor het kleien of niet?

Kleien, mothers klei.
Wassen na het kleien?

Polijsten met Monello, eerste testspot met Wit+finale, daarna eventueel hoger of lager.
Hoe doe ik dit het beste? Ik heb de filmpjes e.d. natuurlijk allemaal bekeken, en dat lijkt me wel duidelijk. Maar hoe moet ik het indelen in stukken, welke grootte? Halve motorkap per keer? Of is dat te groot?
Koplampen meenemen?
Wassen na het polijsten? Of afspoelen?

Waxen met de Dap900 met collinite 845.

Daarna nog velgen in de EX-P zetten en trims en banden en ramen met Rain-X behandelen etc.
 
Ik zou eerst de hele lak in de EX-P zetten en dan waxen met de 845.
Beide kan met de DAP, zwarte, rode of gouden pad.

Qua grootte om te polijsten:
Probeer de vlakken op te delen in vierkanten van ong. 40 x 40 cm en werk zo heel de auto af.
Een beetje improviseren bij raar gevormde delen is gewenst mar daar kom je volgens mij vanzelf wel achter.

Werk per product en pad de hele auto af voordat je aan een eventuele 2de pass begint met een ander product of pad.

Dit is wat ik heb opgedaan hier op het internet, ik ga komend weekend ook voor het eerst dappen dus ik lees aandachtig mee!
 
Dank je voor de info! Ik ga de auto morgen niet in de EX-P zetten, omdat ik denk dat ik de winter ook wel doorkom met 2 laagjes 845. Mocht dit niet zo zijn, kan ik het altijd nog doen! Ik gebruik EX-P eigenlijk vaak alleen als ik een glaze gebruik, dan vind ik het fijn om de glaze in te 'sluiten' met EX-P.
 
Voor zover mij bekend:

EX-P is een chemische sealant wat een veel langere standtijd heeft dan een natuurlijke carnauba wax.
'Layeren' met carnauba wax is al vaak bekritiseerd hierop het forum, daarom zou ik hier zelf nooit de voorkeur aangeven.

Voor glans en look: glaze - sealant - carnauba wax
Voor lange standtijd: sealant - carnauba wax

Correct me if I'm wrong pro's!
 
Dat weet ik (Y). Maar heb er gewoon voor gekozen om morgen geen EX-P te gebruiken.

Ook meen ik eens gelezen te hebben dat 845 lichte cleaners bevat, en dus een glaze of EX-p aan zou tasten, maar dat weet ik niet 100% zeker!
 
Carnauba wordt zo hard als beton.
hoe meer carnauba in een wax hoe langer de standtijd.

in een wax van 10 euro zit ongeveer 5% carnauba (als op de verpakking staat dat er carnauba zit) hoe meer carnauba hoe duurder echter de wax.

een chemische sealant biedt dus een lange standtijd voor een relatief lage prijs.

je kan na een sealant een wax aanbrengen, je kan ook een goede wax aanbrengen op de glaze, zonder sealant.

wel drogen voor het kleien. als je niet droogt is het glijmiddel schraler omdat er water op de lak ligt. last touch verdun je bijvoorbeeld 1:1, met het water op de lak klopt die verhouding niet meer..

halve motorkap is te groot. pak stukken van ongeveer 50 bij 50 cm.
voor jou type auto zou ik de motorkap in 3 stukken verdelen.

als je tijd genoeg hebt kan je de hele auto eerst met 1 product afwerken en dan de volgende.

heb je wat minder tijd: dan kan je ook een paneel helemaal afwerken tot en met de wax en de volgende keer een ander paneel.
 
niet afdrogen , gelijk kleien

na kleien : afspoelen en afdrogen

voor polijsten: afplakken !!

grootte : max 60 x 60 cm , zeker niet groter gaan !!!



succes :ja
 
grandscenicman zei:
niet afdrogen , gelijk kleien

na kleien : afspoelen en afdrogen

voor polijsten: afplakken !!

grootte : max 60 x 60 cm , zeker niet groter gaan !!!



succes :ja
Dank je!

En na het polijsten nog wassen of afspoelen? Dus voor het waxen?
 
Zou het geheel toch wel afnemen zodat ie weer polijstmiddelvrij is en je een 'kale' lak hebt om de vervolgstap(pen) op te zetten
 
grandscenicman zei:
niet afdrogen , gelijk kleien
Dat kan soms niet zo handig werken als je kalkrijk water hebt en een donkere lak.
Dr druppels drogen op en laten soms hardnekkige kalk resten achter waardoor je misschien zwaarder moet gaan dan je van plan was om het weg te halen.

Let ook op dat als je al verdunde detailer gebruikt dat het nog meer verdunt wordt op een natte lak.
Hoe meer verdunning hoe minder het glijdend vermogen.
 
Heb mijn poging gestaakt helaas. Ik krijg swirls, of hele kleine krasjes, zelfs niet weg met oranje en mezzo. Zal mijn lak echt zo hard zijn? Ik acht de kans dat ik het helemaal fout doe niet zo groot, maar het zou toch kunnen! Ik zal heus wel wat foutjes maken denk ik, maar denk niet dat ik het totaal fout doe.

Ik heb me van te voren goed ingelezen hier op het forum, tutorials gelezen en gekeken, maar ik krijg het helaas echt niet goed.
 
Met mezzo en wit zouden er al wat swirls moeten verdwijnen.

zelfs op een bmw lak verdwijnen hologrammen met mezzo en wit op de dap.
Het kan zijn dat je swirls net wat dieper zitten en je dus op moet schakelen naar een zwaardere combo of nogmaals een hit met wit en mezzo.

een foto van de lak maakt het wat duidelijker

werk lang genoeg door met je polijstmiddel, zodanig dat hij goed afbreekt.
wordt dan vaseline achtig.

is je toerental goed?? niet teveel druk geven maar laat de machine het werk doen.

je hoeft met de dap niet bang te zijn. gewoon proberen en indien nodig herhalen.
zijn de swirls weg dan afbouwen.

lukt het niet, dan kom je toch een keer naar Roosendaal.
 
Dank je voor je aanbod! :)
Zal er zeker aan denken als het me niet lukt!

Ik doe het nu zo:
3 druppels mezzo op oranje, verdelen over het oppervlak door te deppen.
Daarna heel even op stand 1 een beetje verdelen nog

Inwerken op stand 2, door dambord patroon te volgen.
Daarna op stand 5, ook dambord patroon.
Als het product dan nog niet geheel verwerkt is, doe ik nog een hit.

Op die manier krijg ik een heel klein beetje de swirls weg, maar hele lichte krasjes blijf je heel goed zien. (waar je niet in blijft haken met je nagel)
Ik zit er aan te denken om Forza Inizio en de yellow cutting pad te bestellen, maar weet niet of dat slim is.

Edit: Na contact te hebben gehad met Tim, en wegens de snelle verzendservice van CarClean, ga ik het zaterdag opnieuw proberen met een andere combinatie. Goede service!:)^
 
's Middags de paarse foamed wool pad en Inizio binnengekregen. Helaas haal ik daarmee ook niet echt veel correctie. Ik haal in ieder geval nog niet eens de helft van wat ik zou willen.
Of ik heb echt knetterharde lak, of misschien is er ooit eens een extra laag blanke lak over heen gespoten.

Morgen ga ik er maar mee verder en maak ik hem af. Stappenplan wat ik ga volgen:
Foamed wool pad met inizio
Oranje met Mezzo
Lichtgroen met finale.

Daarna waxen met 845 en de concorso pad.
 
Dat kan soms niet zo handig werken als je kalkrijk water hebt en een donkere lak.
Dr druppels drogen op en laten soms hardnekkige kalk resten achter waardoor je misschien zwaarder moet gaan dan je van plan was om het weg te halen.

Let ook op dat als je al verdunde detailer gebruikt dat het nog meer verdunt wordt op een natte lak.
Hoe meer verdunning hoe minder het glijdend vermogen.

Goede aanwijzing, kalkvlekken zijn geen pretje! Om die reden droog ik mijn auto even vlug - vlug om daarna direct te gaan kleien.

Succes! :)^
 
Vandaag maar volledig afgemaakt. Helaas mochten Inizio en de paarse foamed wool ook niet baten. Zelfs meerdere hits niet. :sob:
Daarom dus maar afgemaakt met mezzo op oranje en finale op lichtgroen. Daarna in de wax gezet met Collinite 845, daar is de dap900 dan toch wel handig voor. Maar in het geval van mijn auto is het dus eigenlijk maar een dure investering geweest om makkelijker te kunnen waxen.:-"
Zal morgen wel even een foto plaatsen.

Binnenkort maar eens proberen op een andere auto, kijken of het me dan wel lukt.