• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mothers Drying Towel neemt niet meer op.

rimave

Detailing addict
9 nov 2008
58
52
Ik heb een Mothers Drying Towel en het ding neemt de laatste tijd niet veel vocht meer op. Als ik de auto gewassen heb ga ik nog even met de tuinslang zonder sproeikop erop over de auto heen zodat het water de druppels meeneemt en het weer drogen scheelt. Is een tip die ik hier van het forum heb (staat ook wel ergens een filmpje van).

Daarna spuit ik een beetje detailer op de doek (ook een tip van Tim geloof ik) en daarna haal ik de doek over de auto. Toch neemt de doek niet zoveel vocht meer op als voorheen. Normaal was het 1 over het dak trekken en het is streeploos droog. Nu moet ik er 2-3 keer over hetzelfde stuk om het droog te krijgen.

Ik was doeken en pads gewoon met de gewone was mee. En ik lees hier steeds vaker dat je geen wasmiddel met wasverzachter gebruiken moet of een losse wasverzachter. Zou het nu kunnen dat de Drying Towel door het gebruik van een wasverzachter geen of minder vocht opneemt? Zo ja, hoe kan ik dit herstellen? Als het te herstellen is graag, want ik ben nu al zoekende naar een nieuwe droogdoek.

De Drying Towel is trouwens al wel een stuk of 20 keer in de wasmachine geweest, dus misschien dat zo'n doek op den duur ook gewoon op is?

Volgens mij heb ik gelezen dat je niet mag wassen met wasverzachter.
Ik spoel mijn doek altijd uit in een lauw warm water en hang hem dan zo te drogen op.

Het wassen van doeken is al heel vaak aan de orde geweest en 1 van de meest belangrijke tips en adviezen is om de MF doeken altijd te wassen ZONDER wasverzachter.

Dit advies is niet voor niets, het zorgt er namelijk voor dat de doek minder water kan nemen. Het probleem wat jij nu dus hebt...

Volgens mij kun je de doek laten weken in een mengsel van water en azijn en vervolgens daarna wassen en dan echt ZONDER wasverzachter.

Ik was doeken en pads ook nooit met de gewone was mee....mag er niet aan denken dat mijn microvezeldoeken vol met pluizen zouden zitten van sokken ofzo..8o

Heb deze doek al heel wat gebruikt en elke keer na gebruik gaat bij mij alles in de wasmachine en idd zonder wasverzachter. Tot op heden nergens last van, dus denk dat het door de wasverzachter komt.
btw wat is het nut van een beetje detailer op de doek spuiten als je de auto wilt dorgen :weetniet

+1 @stimpy68
de wasverzachter neemt de plaats in waar normaal het water je vezels binnengaat
als hier dan wasverzachter zit kan er geen water meer passeren, en krijg je een vaatdoek ;)
je kan dit bijna volledig herstellen door je doeken in een azijn+apc+water oplossing een nachtje te laten weken, maar dit is vooral voor de ongelukkige onder ons die zeer hard water hebben thuis en waarbij je doeken minder opnemen door kalkaanslag.
het eenigste echte redmiddel is micro restorer toestand.... zal ff linkje zoeken in de shop(heb het product zelf NIET)

**edit link** https://www.Carclean.com/product/Cobra/Micro-Restore_Concentrate_3780ml_MR-128_100826
dit is de grote verpakking en de volgende komt pas begin maart binnen:
https://www.Carclean.com/product/Cobra/Micro-Restore_Concentrate_946ml_MR-32_101459

**edit2** db9 als je auto wil DORGEN zal het geen toegevoegde waarde hebben ]d~^ (sorry kon hem niet laten.....)
maar een beetje qd op je doek breekt de waterhardheid van de overgebleven druppels af waardoor het nog beter opgenomen word in je doek,
doe als test maar eens bij een niet gedetailde auto:
was de auto en zorg dat er een echte waterfilm opligt na het wassen, dan een spraytje qd op de waterlaag en je ziet het zo wegtrekken(waterhardheid verminderd en de kleefeigenschappen van water verdwijnen hierdoor mee :-" )

probeer dit niet op een auto die al in de colinite 845 of 915 staat...want deze hebben bijna geen achterblijvende waterlaag 8d

Ik gebruik altijd Last Touch 1:1 bij het drogen van de wagen(s)...beetje op de doek en beetje op het te drogen paneel....drogen....doek omdraaien en navegen....

Mi heeft dit wel degelijk nut: het spraytje op de doek maakt de doek net ietsje zachter, het spraytje op de lak maakt het drogen makkelijker en draagt bij tot een streeploos resultaat...althans dat zijn mijn bevindigen/indrukken....

@virus...lt bevat silicone dus na verloop van tijd zal jou doek ook minder water op nemen...dus neem de tipo van S68 in je achterhoofd mee,water en azijn

Daar ben ik mij van bewust zuidwest10, droogdoeken worden daarom na elke droogbeurt gewassen met scheutje azijn. :-d

Ik overweeg trouwens om over te schakelen op Poorboy's Spray&Wipe ipv Last Touch...:-b

Als je na elke beurt gaat wassen met scheutje azijn om de reden van de siliconen in de LT .... dan moet je niet overwegen maar gewoon doen.

en wat doet de azijn dan met de siliconen :weetniet
opgelet, ik spreek niemand tegen he! maar ben op dat vlak redelijk sceptisch :-b (here comes my friend again...google :love )

**edit** is last touch niet watergedragen?....men vriend(google) weet me juist te zegge ndat siliconen niet oplosbaar zijn in water..... :-p

Good point mk-us....maar ook al schakel ik over op S&W....ik blijf toch na elke droogbeurt wassen met scheutje azijn :-d Er zijn nog factoren die meespelen: kalk bv

Ik waste trouwens al met een scheutje azijn van voor ik wist dat LT siliconen bevat. :-b

Misschien is het niet altijd nodig maar het is intussen een gewoonte geworden...en wie ooit een sigaret opstak weet dat gewoonten moeilijk af te leren zijn. :lol

@ Acc_Focus wat de azijn precies doet met siliconen weet ik niet, ik neem aan verwijderen uit de doek (dat hoop ik toch) :-d

Wat ik wel weet dat azijn goed is tegen kalk, dat het zeepresten verwijdert en dat de doeken zacht maakt (maw de rol van wasverzachter speelt)

Wat ik ook weet is dat mijn droogdoeken nog steeds water opnemen, sommige heb ik al een jaar of 4...i must be doing something right then i guess? ;-)

@ mk-us ik heb dat stukje al eens gelezen en als ik het mij goed herinner is de eindconclusie dat de siliconen in autoverzorgingsproducten enkel te vrezen zijn door autospuiters...en dus helemaal niet zo een "big deal" als doorgaans gedacht word.

SUMMARY

Silicone content itself is immaterial. It is type and delivery that matters. And for Joe Normal*, silicones are no issue unless your drying towel goes funny

*: de gewone jan boeren pummel

Ikzelf kreeg die tip indertijd van een beroepsmatig detailer.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat hij erbij zei dat hoewel ik daar LT wel kon voor gebruiken, er detailersprays zijn die speciaal voor dit doel (drooghulp)ontwikkeld zijn (ik ga ervan uit dat Time to Dry er zo eentje is)

Mijn keuze om 1 en hetzelfde product te gebruiken als kleiglijmiddel, detailerspray en drooghulp is natuurlijk strikt persoonlijk, waarschijnlijk is het beter om voor elke taak een specifiek daarvoor ontwikkeld product te gebruiken maar die keuze moet elk voor zichzelf maken.

Hoewel mijn droogdoeken naar mijn mening nog niet "funny" gegaan zijn, ben ik zeer benieuwd of ik straks verandering/verbetering qua wateropnamecapaciteit zal merken als ik LT vervang door S&W....ze nemen nu naar mijn gevoel prima water op maar wie weet kan het nog beter...verbetering is altijd meegenomen. :ja

Als ik hier even mag inpikken, ik ben al vaak de tip tegen gekomen om de doeken eerst wat in azijn te laten weken.

Is dat dan gewone keuken azijn? Leg je de doek dan in puur azijn of verdun je dit wat met water?
Hoe lang leg ik die doeken dan in de azijn?