• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Winter waterafstotendheid van de coating

Zoranurai

Detailing guru
11 jul 2022
954
125
Hey Allemaal,

Het valt me op dat ik nu verschillende coatings (zie pure evo/mohs evo) maar ook waxen en sealants heb aangebracht maar dat deze bij koud weer tijdens het afspoelen bijna “weg” lijken te zijn op het gebied van waterafstotendheid.

In het verleden dacht ik dat het lag aan mineralen van strooizout of dergelijke, maar zure shampoo’s en wsr’s deden vrij weinig. Totdat het warmer werd en ineens de beads en afstotendheid terug waren.
Ook bij het aanbrengen van bijvoorbeeld wetcoat aanzienlijk minder resultaat dan in de zomer.

Ligt het nou gewoon aan het weer of zijn de coatings gefaald?
Nu weet ik dat water “dikker” is bij 4 graden dan bij 20, maar heeft dit er mee te maken?
 
Oppervlaktespanning is afhankelijk van temperatuur, althans bij de overgang van vloeistof naar gas (buitenlucht)
Beading is wat je ziet als de oppervlaktespanning hoog is tussen vloeistof en het oppervlak (een vaste stof)

Citaat; De oppervlaktespanning is afhankelijk van de temperatuur. In het algemeen daalt ze als de temperatuur stijgt.
Bij het kritisch punt van verdamping, waar het grensvlak tussen damp en vloeistof verdwijnt, is ze (ze = de oppervlaktespanning) gelijk aan nul.

Er moet dus een verband zijn tussen de oppervlaktespanning die zou toenemen als het kouder wordt en de relatie tot de onderlaag.

@Cordoba, jij kennis paraat ;-)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn wel meer factoren die invloed kunnen hebben. Denk aan vervuiling, hoe oud/jong is de bescherming, staat de auto 24/7 buiten/binnen enz.

Als voorbeeld mijn auto:
- 1 april 2024 v.v. Gyeon Syncro (oude formule)
- 1ste wasbeurt 20 mei 2024 (gewassen met Nanolex Reactivating Shampoo, nagelopen met Gyeon Ceramic Boost)
- 2de wasbeurt 7 juli 2024 (gewassen Waxaddict shampoo, nagelopen met Gyeon Ceramic Boost)
- 3de wasbeurt 1 december 2024 (gewassen met Labocosmetica Purifica zure shampoo)

Dit was vóór het wassen:

Dit was ná het foamen en wassen:

20241201_082509-webp.174668


Tot en met nu is er nog geen 1900 kilometer mee gereden en staat de auto nagenoeg altijd binnen.
Geeft dit dan een realistisch beeld van een goede bescherming? Ik vind het eerlijk gezegd van niet, ik vraag me dan ook altijd af hoe ze de standtijd bepalen. Is dat in een gecontroleerde omgeving zoals in een laboratorium of in het echte leven?
 
Dat is dus ook het punt. Het is een “daily” driver, of althans een keer of 3a4x per week heen en terug snelweg en de rest korte ritjes. Daarnaast staat deze altijd buiten. Echter zou dan een standtijd van 7mnd aan hydrofobiteit toch wel te doen zijn op een coating van 2+ jaar geclaimd?

Wasbeurten over het algemeen 1x in de 2 weken met 2% touchless oude formule en een ph neutrale shampoo. 1x in de 2a3 mnd met restart wash of descale/ceramic refresher. Kan ook zijn dat het aangepaste oppervlaktespanning is wat weg is na het drogen met een mf droogdoek maar dat check ik na het drogen niet meer.

Met de octavia zag ik namelijk toen het warmer werd dat water weer sneller begon te parelen op panelen die niet opnieuw waren beschermd, oude laag dus. Hetzelfde nu met de arteon, een maand oid geleden op een +/- 11c dag gewassen toen was alles redelijk in orde. Gisteren met 3c en ineens vooral het dak wat compleet hydrofiel was.
 
Nog een beetje theorie citeren ...

De oppervlakte-energie of Surface-free energy (SFE) is de kracht die van een oppervlak uitgaat om vloeistofmolecules aan te trekken. In tegenstelling tot oppervlaktespanning kan oppervlakte-energie niet gemeten worden door observatie. Deze dient berekend te worden door middel van contacthoekmetingen.
De contacthoek toont de verhouding tussen de samentrekkingskrachten (oppervlaktespanning) die de vloeistofmolecules samenhouden en de aantrekkingskracht (SFE) die uitgaat van het oppervlak en die de samentrekkingskracht tussen de vloeistofmoleculen probeert te overwinnen.
Om de contacthoek kleiner te maken, kan de oppervlaktespanning verlaagd worden of de Surface-free energy verhoogd worden. Een combinatie van beide kan ook. Door tensio-actieve producten zoals zepen toe te voegen, wordt de oppervlaktespanning verlaagd.


Bron

Andersom is wat een wax of coating doet ... SFE verlagen.
 
  • Leuk
Reacties: Zoranurai
Gewoon wat ervaringen opgedaan bij mijn bmw (+/-15k per jaar waarvan het meeste rijksweg km)
- Cancoat +/- 1 jaar
-Pure zat tegen de 2 jaar
-mijn Toyota die ook in Gyeon Pure staat maakt nu zijn 2e winter mee waarbij ik wel merk dat de performance echt wel afgenomen is.

Zeker als er gepekeld wordt lijkt een coating het echt minder prettig te vinden, van mij mag het snel voorjaar worden 1 ben ik dit grijze weer zat aan het worden en 2 ik wil mijn auto weer ff goed onderhanden nemen en voorzien van een nieuwe coating.
 
@RedCat Ik heb geen aanvullende theorie paraat die hier nog genoemd is. Naar mijn idee zijn er 2 effecten die het verschil in gedrag van de waterdruppels veroorzaken:
- de lagere temperatuur, even ter verduidelijking 3 graden temperatuurverschil geeft een halvering/verdubbeling van de bewegingsenergie van de moleculen, dus dat is een serieus verschil, zie ook naar de antwoorden van RedCat waarover energie gesproken wordt.
- behalve vuil (zand en dergelijke) heeft strooizout op de lak misschien nog wel veel meer effect op het gedrag van waterdruppels, dat werkt niet alleen als 'hindernis' voor de druppels bij beading, maar het zout zal ook op willen lossen in het water, waarvoor ook een (klein beetje) energie nodig is (afkoeling waterdruppel), en ook de eigenschappen van de waterdruppel wat veranderen.

Overigens ook bij een wax of een sealant zie ik dergelijke effecten, dus ik denk niet dat dit iets met de coating of de kwaliteit van de coating te maken heeft. Ik ga er wel vanuit dat de coating is aangebracht onder goede omstandigheden (en 11 graden vind ik al behoorlijk laag om een coating aan te brengen die uit moet harden).
 
Coatings waren beiden buiten aangebracht in op een zomerochtend, daarna meerdere dagen droog gebakken met een graadje of 23. Niet ideaal maar het zou ook weer niet de coating laten falen na zo’n korte tijd.

Ik zit te denken om geen toppers meer aan te brengen in de komende paar maanden, om te kijken als het warmer is dat de sheeting verbetert. Als het heeft geregend zitten er wel beads op, maar met hoge hoeveelheid water trekt ie het nu niet goed. Panoramadak overigens wel beter dan de rest van het dak.
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba
Is mij nooit echt opgevallen dat de beading anders is in de winter dan in de zomer. Zeker niet dat het in de winter minder was en dat ik dan een paar maanden later (met dezelfde bescherming) opeens een betere beading had.
 
Geeft dit dan een realistisch beeld van een goede bescherming? Ik vind het eerlijk gezegd van niet, ik vraag me dan ook altijd af hoe ze de standtijd bepalen. Is dat in een gecontroleerde omgeving zoals in een laboratorium of in het echte leven?
Echte leven is niet te doen omdat geen enkele situatie gelijk is. Ik weet dat Meguiar's ooit eens getest had door 26 keer de auto achter elkaar te wassen en de claim had dat het product een jaar mee ging als je elke 2 weken wast maar er was geen kilometer mee gereden of stond geen dag in de buitenlucht. En zo zijn er wel meer van dat soort tests die helaas niet alles zeggen.
 
Hier is ook de beading op een vers aangebracht wax/sealant minder met het koude weer. Ik heb ook het idee dat de vervuiling in het water op de lak minder zichtbaar is, maar wel aanwezig is. Zoals lijkt bij zout opgelost in water van strooizout ed. Na wassen met warmwater en minder koud water uit de HD lijkt de beading goed te zijn. Eenmaal thuis van de wasbox is deze beading weg terwijl er dan echt nog geen vervuiling op de motorkap zit, dag later met warmer weer is de beading dan weer terug
 
  • Leuk
Reacties: Zoranurai
Dat is dus ook een beetje mijn punt @mfmeijer ik had hetzelfe met iets als wetcoat. Als ik dat op een paneel spray in de winter lijkt het niet heel veel te doen, maar in de zomer een enorm verschil..