• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

motor ruimte schoonmaken

dannyr

Detailing rookie
27 aug 2009
13
0
ik zou wil mijn motorruimte schoonmaken hij is wat stoffig,nu wil ik wat tip of handige weetjes hoe ik dat het beste kan doen.
alvast bedankt

mvg dannyr
 
Inspayen met APC,.daarna afnemen met MF doeken.

Eventueel motorruimte inspayen met APC, motor laten draaien en afspuiten met HD, op een veilige afstand natuurlijk!
 
Ik heb hem ook eerst apc in gewerkt.
Dan afspuiten met de tuinslang.
Daarna de motor laten lopen.
Toen het plastic enz weer behandeld

Zo heb ik het toen gedaan!
 
Yup, maar blijft dat probleem niet gewoon bestaan ook als je de motor laat draaien? :weetniet
Een beetje motorcompartiment moet wel tegen wat water kunnen. Bij een beetje regenachtig weer komt er genoeg vocht in.
 
nee dat lijkt me ook niet,ik heb filmpjes gezien op youtube en daar dekken ze wat af is dat nog van belang?
 
Zou niet met een HD doen maar met tuinslang (minder power, minder kans dat je iets kapot spuit qua onderdelen (stekkertjes die niet lekker zitten bv ))
Tuinslang afspuiten is veilig hoor.
Als je toch gaat APC'en dan loop je alles na, dus ook wat eventueel niet lekker zit / niet vertrouwd, dat kan je voor je gemoedsrust dan met rust laten / overslaan.

No problemo :)
 
Zoals ik het altijd doe, en daarmee nog nooit probleem mee heb gehad:

1. Gebruik een broes op een tuinslang, geen HD, als je een HD gebruikt, dan vanaf minimaal een meter afstand
2. Maak de motorruimte nat met de eerder genoemde combinatie
3. Spray alles in met een APC, Ontvetter o.i.d. Meguiar's heeft een Engine Cleaner tegenwoordig
4. Gebruik borstels, kwastjes e.d. om het vuil los te maken en de APC, Ontvetter o.i.d. in ieder hoekje te krijgen
5. Spray alles weer af met de eerder genoemde combo
6. Droog alles af
7. Behandel alle kunststof delen en slangen met een dressing (heel belangrijk!) zoals Meguiar's All Season dressing, NXT Tech Protect en diverse andere (Buiten de cleaner heeft Meguiar's ook een Engine Dressing tegenwoordig)

Een motorblok wordt altijd nat, ook onder het rijden, dus een tuinslang met een broes kan geen kwaad, een HD daarentegen spuit onder hoge druk (duh..) water in hoekjes en gaatjes (dus ook stekkerverbindingen) waar het normaal niet kan komen, de meeste connectoren zijn SPATwaterdicht en niet bestand tegen direct ingespoten water. Verder is het logisch dat je niet rechtstreeks in luchtinlaten spuit... De moderne motoren kunnen heel veel hebben, de oudjes moet je even uitkijken bij de bobine, carburateurs, verdeelkap, pak deze even in, in plastic. Je hoeft de motor echt niet te laten lopen.

Hier een resultaat van een BMW X3 die ik ooit gedaan heb met bovenstaande stappen.:

bmwx304C.jpg


bmwx326C.jpg
 
Ik zelf ben niet zo'n fan van het afspuiten met een tuinslang of hd-spuit. Het kan wel, maar ik vertrouw het toch niet helemaal.
Daarom mijn stappen plan:
1) Het grote vuil als bladeren, stof en pollen verwijderen met een doek of oude stofzuiger.
(eventueel stap 1.1) elektrische delen afplakken met tape en plastiek zakjes)
2) Alles afspoelen* met een zachte straal oppassen rond de elektrische delen zoals sensoren, alternator, ..
3) Alles inspuiten met APC en inwerken met diverse kwasten
4) Alles nog een keer afspoelen* om de APC te verwijderen.
5) Drogen met een oude mf-doek die enkel voor de motorruimte wordt gebruikt.
6) Gelakte onderdelen kan je behandelen met een wax.
7) Metaal met All Metal Polish of iets vergelijkbaars.
8) Kunststof, rubbers, etc voeden.
9) Bewonder je resultaat.

afspoelen*: Als ik het over afspoelen heb gebruik ik daarvoor geen hd-spuit of ook geen tuinslang maar een spuitfles voor in de tuin. Dit heeft als voordeel dat je heel gericht kan spuiten en ook je straal kan instellen van een waas tot 1 straal.


Andere producten die je nodig hebt:
- APC
- motorreiniger als je het met APC niet proper krijgt
- plastiek dressing: NXT tech protect, gold class trim detailer, poorboy's trim restorer, ...
- wax voor onder de motorkap: omdat de temperaturen nogal oplopen beter een sealent gebruiken, vb. collinite Liquid Insulator Wax No. 845
- metal polish: vb. van meguiars, mothers, ...
 
Laatst bewerkt door een moderator: