• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorfiets BMW R1200RT - 2010 - 32.000 km

Vlerk

Detailing guru
14 dec 2009
422
153
59
Herent (België - op 5km van Leuven)
Gezien mijn RT over enkele maanden verkocht wordt, vond ik het tijd om hem "verkoopklaar" te maken.

Vanop afstand zag het er nog redelijk uit.
150110BMWRT02Zijaanzicht_zpsb0842bdf.jpg


Als je wat dichter kijkt, valt het echter tegen...
150110BMWRT03LinkerSpiegelVooraf_zps4984fdda.jpg


150110BMWRT01SchadeKoffer_zps81d707f8.jpg

De koffers vertonen nogal wat "opstapschade".
150110BMWRT06RechterKofferVooraf_zpsd4c6acb3.jpg


De achtervelg is nog redelijk.
150110BMWRT07Kardan_zps2e06b059.jpg


Het motorblok ziet er zo uit...
150110BMWRT08Motorblok_zps112dd9f9.jpg


... en de uitlaat is in de winter moeilijk proper te houden.
150110BMWRT13UitlaatVooraf_zpsc3b9fa12.jpg


Gezien mijn motor gebruikt wordt als werkpaard, krijgen de koffers (die onbeschermd langs het achterwiel hangen) het hard te verduren.
150110BMWRT14LinkerKofferLosVooraf_zps80bcc234.jpg


Maar alles staat klaar voor de strijd:
- een zwarte emmer gevuld met water en Poorboy's All Purpose Cleaner & Degreaser
- een witte emmer met rode grid en McGuiar's NXT Generation Car Wash Shampoo
- en een witte emmer met blauwe grid en proper spoelwater
Verder heb ik twee spuitbussen van Monello gevuld met een mengeling van Poorboy's APC: 1/5 en 1/20.
150110BMWRT15Emmers_zps3460033f.jpg


Voor het wassen heb ik de vuilste onderdelen gereinigd met een borstel en Poorboy's APC. Sinds mei 2014 zaten er resten van birdsh*t in het rechter rooster van mijn dashboard.
150110BMWRT16Birdshit_zpsfadd9917.jpg

Ik heb er al met vanalles op gezeten, maar het vuil blijft hardnekkig zitten. Misschien moet ik het eens met een tandenstoker proberen.

Ik heb de motor voor het eerst gewassen met de Washmitt van Monello en dat beviel mij prima. Ik vind deze handschoen wat dun voor de wagen, maar erg handig om op mijn motor overal aan te kunnen.

Soms vraag ik mij af of de ingenieurs die motorfietsen ontwikkelen zelf ooit een motor schoonmaken.
Achter het plexi windscherm zit een plastic plaat met een minimale tussenruimte: voldoende groot om vuil te worden, maar niet handig om terug proper te krijgen.
150110BMWRT18HanddoekOnderScherm_zpse7502c25.jpg


Na lang prutsen, is het mij gelukt om er een handdoek tussen te krijgen.
150110BMWRT20HanddoekOnderScherm_zps464ee9f7.jpg


De koffer is al proper, maar de laarssporen blijven zichtbaar.
150110BMWRT21KofferGewassen_zpsb817a1b9.jpg


Het resultaat na het wassen.
150110BMWRT23Gewassen_zps11931937.jpg


Daarna heb ik de hele motor gekleid met McGuiar's klei. Ik gebruik Quick Detailer van McGuiar's als "glijmiddel" ... en ook een motorlak heeft deugd van een kleibeurt.
150110BMWRT25VuileDetailKlei_zps8d867321.jpg


Na het kleien, heb ik alle plastic onderdelen afgeplakt voor het polijsten. Een BMW RT heeft veel plastic...
150110BMWRT28KlaarVoorPolieren_zpse6d9cf36.jpg


De lelijkste schade is een verticale kras op het windscherm. Ik heb de lak en het windscherm gepolijst met mijn DAP500 met een witte 4" polishing pad van Monello en Monello Raffini Finale. Een aantal stukken was echter niet bereikbaar met de DAP en daar heb ik met de hand gepolijst.
150110BMWRT31KrasPlexischerm_zpsa53b8e75.jpg

De kras op het windscherm heb ik er niet uitgekregen met Monello Raffini Finale. En ik durf niet met sterker spul aan de slag omdat ik vrees dat het plexi dan dof wordt.

Een andere lelijke plek was de tank op de plaats waar mijn knieën de motor raken. Na vijf jaar de motor tussen mijn benen knellen, zag het er zo uit.
150110BMWRT34DoffePlekKnieLinks_zps2d12bf88.jpg


Na het polijsten met de DAP500, tijd om te drogen.
150110BMWRT36KurenKnieLinks_zpsdc293fab.jpg


En na het buffen, was dit het resultaat:
150110BMWRT39KnieLinksGepoleist_zps16ae4e71.jpg

Succes!

Het voorste gedeelte van de uitlaat heb ik niet echt proper gekregen omdat ik geen product heb om chroom te poetsen.
150110BMWRT42UitlaatVooraan_zps0ad0db0f.jpg


Het achterste gedeelte heb ik echter wel proper gekregen.
150110BMWRT46UitlaatampVelg_zps683717a3.jpg


Om mijn eerste werkdag af te sluiten, heb ik motor met de hand gewaxt met McGuiar's NXT Generation Tech Wax 2.0 vloeibaar. De velgen heb ik de was gezet met Poorboy's Wheel Sealant.

's Anderendaags heb ik het plastic behandeld.
De lak van de koffers was al netjes, maar het plastic was wat grijs en gekrast;
150110BMWRT21KofferGewassen_zpsb817a1b9.jpg


Ik heb alle plastic onderdelen ontvet met Gyeon Prep (een cadeautje van CarClean bij een eerdere bestelling :) en daarna behandeld met Gyeon Q²Trim. Ik heb veel over dat product gelezen en ik ben benieuwd naar het resultaat op termijn. Nu ziet het er in elk geval al goed uit. Ik was eerst van plan om de motor te behandelen in mijn garage, maar dat was geen goed idee. De geur van de Gyeon Q²Trim is zo sterk, dat ik er meteen hoofdpijn van kreeg.
150111BMWRT08KofferRechtsNaGyeon_zps45a93693.jpg


150111BMWRT10Achterzijde_zpsf1a035c5.jpg


Gezien de binnenkant van de koffers het zo hard te verduren krijgen, heb ik die ook behandeld met Gyeon Q²Trim. Links de behandelde koffer; rechts de onbehandelde.
150111BMWRT14KoffersVergelijking_zps730248d7.jpg


En uiteindelijk leidde dat tot volgend resultaat.
150111BMWRT11LinksZonderKoffers_zpseee52e98.jpg


150111BMWRT23RechterzijdeKlaarZonderKoffers_zps74589b6e.jpg


150111BMWRT25Vooraanzicht_zps58348bbd.jpg


150111BMWRT26LinkerzijdeMetKoffers_zps5cac93e4.jpg


150111BMWRT28RechterzijdeMetKoffers_zps8b53a4dc.jpg


150111BMWRT30Achterzijde_zps9084b8a1.jpg


De komende dagen ben ik wel nog van plan om het voorste gedeelte van de uitlaat aan te pakken.
 
Leuk om te zien, weer eens wat anders dan bijna alleen maar auto's die voorbij komen. Een motor kan ook wel een goede detailbeurt gebruiken en bij de verkoop van je motor helpt dit resultaat zeker mee!

Mooi werk!
 
Ik weet niet hoe handig je bent, maar mocht het lukken haal het ruit eraf en eigenlijk ook je kuipdelen, er blijft zoveel bagger eronder zitten
 
@ Vinniepilon: Ik heb twee linkerhanden ... en ik ben rechtshandig... dus als ik stukken ga losdraaien en daarna terug monteren, loop ik het risico dat ik ze bij mijn volgende rit onderweg verlies. ;)
@ Duckmole: De RT wordt vervangen door een RT ... maar dan met waterkoeling. :party:
 
@ Vinniepilon: Ik heb bij de aankoop de hele optielijst aangevinkt, met uitzondering van de radio en de Shift Assistant. Een radio moet ik sowieso niet hebben, want dat beschouw ik als geluidsoverlast voor de omstaanders. Van de Shift Assistant ben ik nog niet zeker, maar gezien deze niet af-fabriek besteld moet worden, kan deze later nog geïnstalleerd worden.
Ik twijfelde overigens tussen de K1600GT en de R1200RT LC. Als je geïnteresseerd bent in mijn ervaringen, kan je eens kijken op http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=39515.
 
@Vlerk: ik heb met plezier je verslag gelezen. De zescilinder is een geweldige fiets, persoonlijk zou ik zo'n fiets alleen voor plezier ritjes gebruiken en dan het liefst in de bergen, daar komt ie goed tot zijn recht enig het geluid heerlijk te noemen waar je kippenvel van krijgt! De RT daar in tegen is een stuk rustiger met rijden, maar waar je absoluut heerlijk sportief mee kan rijden. Ik zou wel de schakelassistent nog toevoegen aan je lijstje met accessoires. Je zou wel denken dat ik een verkoper ben, maar nee, ik werk in de werkplaats van een BMW Motorrad dealer in Nederland. Het voordeel daarvan is dat ik op alle fietsen kan rijden van BMW die er op dit moment zijn. Zelf rijdt ik een R 1100 GS uit 1994. Heel veel plezier met je nieuwe RT, foto's zijn natuurlijk welkom. Mocht je een vraag hebben over je motor, stuur me gerust een pb.