Gisteren even aan een vriend laten zien hoe hij zijn zwaar verwaarloosde auto weer in een nette staat kan krijgen.
Het is echt te verschrikkelijk voor woorden hoe deze astra er bij staat. Sinds deze auto in zijn bezit is (ongeveer 3 jaar) heeft de auto niet meer dan een paar keer per jaar een afspuitbox gezien.
We zijn begonnen met de hele auto eens te wassen. Dat mocht wel weer eens gebeuren. De lak zat daarna echter nog vol met spikkels e.d. Daar is echt klei voor nodig.
Toen de auto schoon was heb ik hem een demonstratie van mijn handmatige kunnen gegeven. Ik heb een wat ouder stuk klei erbij gepakt omdat ik het zonde van mijn schone stukken vond. Het begon als schuurpapier en na 3x glijden over dezelfde plek werd het al vrij makkelijk weer helemaal glad. De klei was zoals te verwachten lekker bruin.
Daarna heb ik de Poorboys Professional Polish erbij gepakt. Op zich zat er naast wat steenslag geen krassen in de lak, dus heb ik een witte LC pad gebruikt. Ik heb echt flink staan poetsen en de pad was ook lichtjes rood geworden nadat ik klaar was (UNI lak). De PB prof Polish heb ik 5 minuten laten zitten om de paint cleaner zijn gang te laten gaan. Wist niet of dit nodig was maar het leek me voor een lak in deze staat geen kwaad kunnen.
Na het afvegen van de polish was de kap alweer een stuk roder geworden. Niet helemaal zoals het origineel was, daar zal echt een DAP o.i.d. voor nodig zijn. Maar het resultaat mocht er al wezen.
Ik heb toen nog even wat PB White Diamond aangebracht. Hier knapte de lak ook heel erg vanop. Er kwam weer een mooie glans overheen te liggen. En ook was er weer diepte te zien.
Daarna heb ik een laag NXT 1.0 paste wax aangebracht en een kwartiertje laten curen. Daarna was het resultaat beter dan ik vantevoren had durven hopen met de hand.
Wat me op viel is dat de witte uitslag vooral op de stalen panelen is ontstaan. De voorbumper zag er in elk geval nog een stuk beter uit.
Zie hieronder het resultaat:
Voor:
Na:
Het is echt te verschrikkelijk voor woorden hoe deze astra er bij staat. Sinds deze auto in zijn bezit is (ongeveer 3 jaar) heeft de auto niet meer dan een paar keer per jaar een afspuitbox gezien.
We zijn begonnen met de hele auto eens te wassen. Dat mocht wel weer eens gebeuren. De lak zat daarna echter nog vol met spikkels e.d. Daar is echt klei voor nodig.
Toen de auto schoon was heb ik hem een demonstratie van mijn handmatige kunnen gegeven. Ik heb een wat ouder stuk klei erbij gepakt omdat ik het zonde van mijn schone stukken vond. Het begon als schuurpapier en na 3x glijden over dezelfde plek werd het al vrij makkelijk weer helemaal glad. De klei was zoals te verwachten lekker bruin.
Daarna heb ik de Poorboys Professional Polish erbij gepakt. Op zich zat er naast wat steenslag geen krassen in de lak, dus heb ik een witte LC pad gebruikt. Ik heb echt flink staan poetsen en de pad was ook lichtjes rood geworden nadat ik klaar was (UNI lak). De PB prof Polish heb ik 5 minuten laten zitten om de paint cleaner zijn gang te laten gaan. Wist niet of dit nodig was maar het leek me voor een lak in deze staat geen kwaad kunnen.
Na het afvegen van de polish was de kap alweer een stuk roder geworden. Niet helemaal zoals het origineel was, daar zal echt een DAP o.i.d. voor nodig zijn. Maar het resultaat mocht er al wezen.
Ik heb toen nog even wat PB White Diamond aangebracht. Hier knapte de lak ook heel erg vanop. Er kwam weer een mooie glans overheen te liggen. En ook was er weer diepte te zien.
Daarna heb ik een laag NXT 1.0 paste wax aangebracht en een kwartiertje laten curen. Daarna was het resultaat beter dan ik vantevoren had durven hopen met de hand.
Wat me op viel is dat de witte uitslag vooral op de stalen panelen is ontstaan. De voorbumper zag er in elk geval nog een stuk beter uit.
Zie hieronder het resultaat:
Voor:
Na: