• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorruimte reinigen en dressen

markprinsen

Detailing rookie
23 nov 2008
355
0
Omdat ik mijn auto ook onder de kap helemaal netjes wil maken zoek ik 2 producten, 1 voor het reinigen van de motorruimte en 1 voor het dressen en weer netjes zwart maken van rubber delen. Ik hoor veel goede verhalen over 303 Aerospace Protectant maar kan die niet bij CC kopen, wat zijn alternatieven en goede ideeën voor een reiniger?

Ik heb zelf nogal goede ervaringen net de autoglym engine cleaner.

Hier even een voorbeeld.
voor:
photo1ob4.webp

na:
photo2kq4.webp

Werkt heel goed moet ik zeggen. Vernevelen, eventueel nog een borstel er over halen, even laten rusten, en afspoelen maar weer.

Een combinatie van producten waar ik hele goede ervaringen mee heb om de motorruimte te reinigen is:

Autoglym Engine & Machine Cleaner
Autoglym Vinyl & Rubber Care

Werkt verbluffend snel en effectief.

Werkwijze:

- Motorruimte afspuiten. Electrische delen eventueel beschermen
- Motorruimte inspuiten met Autoglym Engine & Machine Cleaner
- Borstelen op de plekken die extra vuil zijn
- Enkele minuten laten inwerken
- Borstelen
- Afspuiten (met hoge druk)
- Bovenstaande eventueel herhalen
- Motorruimte afdrogen
- Autoglym Vinyl & Rubber Care op brengen op de motoruimte en en met een doekje verdelen
- Drogen laten

Resultaat:

Voor:

mvoor.webp

NA:

mna2.webp

Reinigen: APC 1:4, diverse borstels. Afspoelen met een sproeier op de broes stand.

Dressing: Mequirs All Seasondressing.

+1 voor de Autoglym producten, ook gebruikt, cleaner goed inwerken (evt. met oude kwast oid) en afspoelen, daarna (als het nog nat is) de Vinyl & Rubber Care opnevelen, kap dicht, paar uurtjes laten drogen(niet uitwrijven!), en het is weer netjes.

Werkt makkelijk en snel, alleen het drogen duurt ff.

- Motorruimte afdrogen
- Autoglym Vinyl & Rubber Care op brengen op de motoruimte en en met een doekje verdelen

Ik heb dus niet afgedroogd, en gewoon de dressing uitgeneveld toen alles nog nat was, werkt ook prima, en scheelt nogal wat werk.
Zo stond het ook in de beschrijving van de cleaner (V&R Care opbrengen op nat opp.).

Beste forumleden,

Ik heb een vraag. Ik neem ook wel eens onderdelen af in de motorruimte. Maar zo netjes als jullie het voor elkaar krijgen is mij nog niet gelukt. Een van de punten waar ik zelf huiverig voor ben is het afspoelen met water. Kan dat geen kwaad in combinatie met alle electronica en bekabeling? Ik lees zelfs dat de ruimte na behandeling met APC afgespoten wordt met de hogedrukreiniger. Kan dat geen kwaad of dekken jullie bepaalde delen af zoals bougies/bekabeling/bobine enz.....

Ik hoor graag van jullie want mijn mototruimte mag ook wel eens onerhanden genomen worden.

Groeten GdV

De autoglym is inderdaad prima, maar nog goedkoper is APC 1:4, afspuiten met de HD (kan prima als je maar nadenkt en niet op 1 cm afstand dit doet) en afwerken met PB trimrestorer (heb ik toch liggen)

Welke APC gebruik je dan? Als de motorruimte niet te vuil is, zal dit wel werken maar de Autoglym Engine & Machine Cleaner ontvet toch meer als de gemiddelde APC en zal daardoor beter en sneller zijn werk doen.

Autoglym ontvet inderdaad goed. De Poorboy's APC doet ook prima zijn werk.

Voordat je start met afspuiten even je motor laten draaien. Vochtproblemen krijgen dan minder kans en doordat het motorblok lauw wordt, droogt de boel ook sneller.

Uiteraard niet met een hete motor doen, dan krijg je een stoomfeest. :-D

GdV42 zei:
Beste forumleden,

Ik heb een vraag. Ik neem ook wel eens onderdelen af in de motorruimte. Maar zo netjes als jullie het voor elkaar krijgen is mij nog niet gelukt. Een van de punten waar ik zelf huiverig voor ben is het afspoelen met water. Kan dat geen kwaad in combinatie met alle electronica en bekabeling? Ik lees zelfs dat de ruimte na behandeling met APC afgespoten wordt met de hogedrukreiniger. Kan dat geen kwaad of dekken jullie bepaalde delen af zoals bougies/bekabeling/bobine enz.....

Ik hoor graag van jullie want mijn mototruimte mag ook wel eens onerhanden genomen worden.

Groeten GdV

Het is niet slecht om huiverig te zijn om in de motorruimte met hoge druk te gaan spuiten. Van de andere kant doe ik het al jaren (na de winter) en heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ik denk dat als je op de volgende dingen let, het risico erg klein is:
- niet te kort met de hogedruk op de onderdelen spuiten
- niet rechtstreeks de straal richten op electrische onderdelen
- eventueel electrische onderdelen afdekken met wat plastic en deze naderhand handmatig reinigen als het nodig is

APC's zijn er in ontelbare merken en varianten. Kijk ook eens naar Chemical Guys producten. Zitten ook juweeltjes tussen voor deze klus.

Surfex van Bilt Hamber is ook een goede ontvetter voor de motorruimte en afhankelijk van de verdunning een stuk krachtiger als APC.
Autoglym Vinyl en Rubber care werkt inderdaad snel en is voordelig. Bovendien een veelzijdig inzetbaar product.

Ik heb me ook een beetje in deze producten ingelezen, en ben erg benieuwd naar de Autoglym Combi!
Overigens heb ik ook PB APC en PB Trim Restorer, maar dit lijkt me een nog geschiktere combi voor de motorruimte :cool

Youtube How-to Autoglym Combi

Nog wel een vraagje:

De motor hoeft niet stationair te blijven draaien gedurende het hele proces?

Hoeft niet, kan wel.

Motor moet niet loeiheet zijn iig, je kunt hem vlak voor je onder de kap aan de gang gaat even starten zoals Tim eerder heeft aangegeven.
Ik doe het meestal na dat ik de hele auto gewassen en gespoeld heb, en start dan de auto ff. Dan loopt hij misschien een minuut of 5-10 stationair, en is het koude er wel vanaf, en droogt de Vinyl & Rubber care ook wat sneller.

Na het aanbrengen van de V&R zet ik de auto binnen en uit.

Uhm.. Sowieso een dikke kwast met zachte haren (3e van onder op de foto).
Ik pak meestal die met zo'n touwtje er omheen gewonden, die andere dingen krijgen na 2 keer gebruiken al haaruitval:no .
IMG_2759.webp

Verder voor de moeilijke hoekjes en dieper liggende dingen heb ik zoiets bij de bouwmarkt gehaald:
kwastBokkepootNr12.webp

Verder als je met draaiende motor aan de slag gaat ALTIJD OPPASSEN (!!!) in de buurt van koelventilatoren en v-snaren etc...
Dat zo'n ding je kwast opvreet is tot daar aan toe, maar wees voorzichtig met je vingers:rules
En als je klaar bent uiteraard wel even goed de kwasten uitspoelen.

@DennisBlomaars: zijn goede, maar ook 2 verschillende qua werkplekken ( dus eigenlijk alle 2 aanschaffen )
Voor de motorruimte idd gewoon bouwmarkt bokkepootje + kwastjes

mk-us zei:
@DennisBlomaars: zijn goede, maar ook 2 verschillende qua werkplekken ( dus eigenlijk alle 2 aanschaffen )
Voor de motorruimte idd gewoon bouwmarkt bokkepootje + kwastjes
Hoe bedoel je dat precies qua werkplekken? (En bedoel je allebei van Mothers aanschaffen?)
Ik zie op de site staan dat ze voor velgen en wielkasten bedoeld zijn, maar daar heb ik al de nodige materialen voor :cool

Verder zal ik inderdaad eens bij de bouwmarkt kijken :ja
PS: Het is trouwens Blomaard :lol

ik denk dat ie bedoeld dat de een bedoeld is voor IN de wielkast, andere voor de velg..?
en anders, velgen/wielkast is iets anders dan onder de kap :cool