• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mx5 Miata NA 1992 British Racing Green detailen

ErikZ

Detailing rookie
4 dec 2015
3
0
Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een mx5 Miata British Racing Green uit 1992. De mx5 is geen dag in de VS geweest, maar vanaf dag 1 in NL. Ik ben 3e eigenaar en de wagen ziet er voor zijn leeftijd heel behoorlijk uit. De laatste 4 jaar heeft de wagen in een schuur gestaan en verder is er nog nooit iets aan gedetailed. De lak is derhalve oud en dof maar niet direct onherstelbaar beschadigd. Alleen op de kofferklep zitten een aantal diepere krassen (nagel blijft zitten) vanwege het krassen van de drukknopen van de tonneau cover van het dakje.

Ik ben een beginner op het gebied van detailen en overweeg een DAP500 power pack (machine+pads+shampoo+compounds+doeken) + clay & lube + reiniger (voor tussen de polijstbeurten door) aan te schaffen. Mechanische polijstmethodiek/kleimethodiek/2-emmers-wastechniek etc. heb ik via youtube instructies tot mij genomen en wil ik toepassen.

Ik vraag me af of er mensen op het forum zijn die deze kleur lak van de mx5 uit deze periode kennen en die mij kunnen adviseren of ik de juiste materialen op het oog heb en of er wellicht speciale technieken zijn voor deze specifieke lak. Ik wil het graag in 1x goed doen natuurlijk. Alvast bedankt voor de reacties!
 
Hey Erikz,

Welkom op het forum!

Ik vroeg mij af of de lak van jouw Mazda toevallig een aparte lak was. Via Google kan ik niet 1-2-3 wat vinden, behalve dat de kleurcode; HU - British Racing Green, is. Ook las ik op een forum van MX5 dat de witte en rode lakken nogal snel afbladderen en/of verkrijten. Dit schijnt een bekend iets te zijn.

Ik kan dus eigenlijk niets vinden over de samenstelling van de lak. Ik heb het idee dat het een unilak zou kunnen zijn.

Ik kan je adviseren om de Stappenplannen hier op het forum eens door te nemen. Deze zijn recent up-to-date gebracht en duidelijker dan ooit tevoren.


Greetz
 
Welkom op het forum, als beginner zou ik idd eerst het stappenplan door nemen!
Welke DAP had je in gedachte: de 500 of de 900 (en dan bedoel ik niet de PAW-900).
Misschien even wachten tot de 22e december: DAPpere dinsdag. Leuke aanbiedingen!
In het power-pack zit trouwens geen shampoo........
 
Met een DAP900 heb je net iets meer kracht als je dat wilt
Dan zou ik ook een kleine steunplaat en kleine pads erbij nemen
Beginnen met alleen een cleaner (PB Prof polish), zodat de lak echt zuiver wordt
De verweerde lak die in je pad komt werkt anders tegen
Mooi polijsten gaat vooral om heel schoon werken

Misschien iemand die bij jou in de buurt woont (waar ?) en mee wil kijken
 
Bedankt voor de eerste reacties! Het stappenplan is voor mij inderdaad leidend. Quantoxx, dit is inderdaad de juiste lakcode. Ik heb ook gelezen dat rode en witte lak van de MX5 NA tricky is, ik weet niet hoe dat met british racing green zit. Ik ben maar een beginneling, maar ik zit even te denken. Zou ik wellicht na een goede was- en kleibeurt eerst met de hand een cleaner en dan met de hand een compound (mezzo bijvoorbeeld) kunnen doen? Dan een glaze en dan een wax, alles met de hand? De mx5 is een klein karretje, hij staat in de garage en ik heb alle tijd. Ik kan het dus bijvoorbeeld onderdeel voor onderdeel aanpakken, verspreid over meerdere dagen/weekeinden. Leidt dat niet tot het gewenste resultaat, dan kan ik altijd nog overwegen machinaal aan de gang te gaan. Iemand ervaring met de handmatige aanpak? Ik woon overigens in Hasselt, vlakbij Zwolle.
 
Handmatig kan ook, als je de tijd hebt en neemt
Al doe je een stukje en koop je dan alsnog een machine
Vooraf klei en cleaner is altijd goed
 
Hey Erikz,

Jah, ik kon niet echt wat vinden over lakken of ervaringen van anderen.

Maar, zoals door anderen aangegeven, kan je ook handmatig aan de gang. Ik moet er persoonlijk niet meer aan denken, maar dat komt omdat ik een machine heb.
Als je toch de auto lekker kan laten staan in een garage en alle tijd ervoor kan nemen, kan je het inderdaad met de hand doen.

Je geeft de auto dan een goede wasbeurt en dan even kleien. Vervolgens zou je een cleaner zoals (PB Prof polish) kunnen gebruiken. Als je dan nog denkt dat er nog meer uit gehaald kan worden, zou je een polijstmiddel op een handpad kunnen proberen om te kijken hoe dit je bevalt. Wil je uiteindelijk toch geen machine, dan neem je een glaze om de boel wat te voeden en te verdoezelen en als laatste een leuke wax.

Als je in de buurt woont kan je altijd bij mij thuis langkomen om te kijken wat we kunnen doen met een test-spot.
Ik woon in Leersum (Utrecht)


Greetz
 
mx-5 hebben meestal vrij zachte lak!

normaal kom je dus een heel eind met medium pad en polijstmiddel.

op het www kan je zeker voorbeelden vinden, maar misschien geen racing green.
 
Toch heb ik vandaag een mx5 na gedaan, in bovenstaande kleur, welke een knetter harde lak had. Heb ook al eens een blauwe mx5 gedaan (facelift na) en die was ook amper te corrigeren.

Maar van afstand valt er natuurlijk niets te zeggen over de hardheid van jou lak, alleen een testspot kan dit uitwijzen!
 
Bedankt voor alle reacties! Ik ga komende zaterdag een motorkap van een british racing green mx5 uit 92 ophalen. Deze stond op marktplaats te koop voor 3 tientjes. Deze kap deel ik met tape op in 2 of 4 vlakken en dan maak ik een aantal testspots. Ik heb besloten wel voor een DAP te gaan. Ik schaf meteen een powerpack aan, zodat ik alles in huis heb voor het polijsten. De 22e kan ik vast nog wel wat voordeel
halen. Aan de hand van mijn oefenwerk op de separate motorkap bepaal ik dan welke configuratie ik voor mijn wagen ga gebruiken. Uiteraard zijn alle mogelijke tips nog steeds meer dan welkom! Bijvoorbeeld over welke volgorde voor polijsten (beginnen met grof, eindigen met fijn, of juist gaan voor één run met 1 middel) het beste gehanteerd kan worden.