• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Na hoeveel km opnieuw polijsten?

ZKPQ

Detailing rookie
1 dec 2016
21
15
Noord-Brabant
Hallo allemaal,

15.000km geleden is mijn auto volledig gepolijst en is er een sealant overheen gegaan (Profclean Xtreme Protection). Daar zit 5 jaar garantie op (met tussentijds onderhoud bij de poetser).

We zijn nu 7 maanden verder en nog steeds werkt het super (beading/sheeting/glans na wassen) maar ik zie overal veel krasjes ontstaan. Ondanks dat ik met de hand was (2 emmers, Gyeon Mitt, Gyeon Bathe+) komen die er door het wassen en het rijden er toch op.

Na hoeveel kilometer polijsten jullie de auto meestal?

Thanks!

A
 
Na hoeveel kilometer polijsten jullie de auto meestal?

Wanneer het nodig is, maar zeker één keer per jaar. Als de auto in een wax of sealant staat, zoals bij jou, dan zou mijn schema er ongeveer zo uit zien:

- Goed polijsten, en wax of sealant aanbrengen (meestal in het voorjaar)
- Na 3-5 maanden kleien, een cleaner gebruiken en opnieuw waxen of sealen.
- Na 3-5 maanden kleien, polijsten met lichte combinatie, en waxen of sealen. (In het najaar)

Tijdens de winter na het wassen gebruik maken van een product om de wax te boosten. Denk aan een spraywax, Bathe+, enz.
Daarna is het weer voorjaar en tijd voor de grote beurt en begint het riedeltje weer opnieuw.

Sinds augustus vorig jaar heeft onze auto een jasje van Nanolex Si3D, een coating, omdat dit vele malen duurzamer is dan een wax of sealant. De Si3D houdt het nog prima vol, maar ik ga deze zomer weer polijsten en een andere coating aanbrengen. Met een coating zou ik dus 1 keer per jaar of misschien zelfs 1 keer per 2 jaar kunnen polijsten.
 
Mijn auto krijgt elk jaar een volledige detail beurt.
Hij staat namelijk net zoals bij @Jansen in de Si3D coating.
Deze houdt het prima vol, elk jaar doe ik hem dan opnieuw polijsten en coaten.
Tussendoor elke week zijn wasbeurt en onderhoud zodat de coating actief blijft.
 
(Profclean Xtreme Protection). Daar zit 5 jaar garantie op (met tussentijds onderhoud bij de poetser).
Een sealant met 5 jaar garantie? En je moet dan voor onderhoud hiervan bij de poetser langskomen? En dit kost dan zeker ook wel weer de nodige knaken?

Wat een onzin! :p

Inmiddels heb ik mijn auto een jaar niet gepolijst. (Wat ik meestal 1-2x per jaar doe) Ik kan wel zien dat de swirls opvallender worden en de auto iets valer word. Binnenkort zal ik de auto gaan polijsten met een licht finishing polijstmiddel om de swirls en eventuele oxidatie te verwijderen en misschien wat grover om krassen aan te pakken. Hierna een goede wax en dan kan ik de zomer weer door.

Voordat de winter begint zal ik een winterwax aanbrengen.
 
Polijst de auto 2a3 keer per jaar. In het voorjaar heel uitgebreid en dan een meestal een showax erop. En in het najaar een snel rondje gevolgt door een goede wax die de winter overleeft. Als de Showax zijn beste tijd heeft gehad, dan afhankelijk hoe de lak eruit ziet of een rondje alleen cleaner of zeer lichte polijsten.
 
Ok, ik zie al dat dit meerdere keren per jaar moet. Ik vond al dat mijn auto er zo 'slecht' uit begon te zien.

Helaas kan ik dit zelf niet doen dus zal het moeten laten doen. Ik hou het denk ik bij 1x per jaar.... ;)
 
1x per jaar polijsten is goed te doen, hoor. Helemaal als je het werk moet uitbesteden! :D

Zorg er gewoon voor dat je de auto bij voorkeur nét voor de zomer laat behandelen, dan zelf op de juiste manier wassen om krassen/swirls te voorkomen en hou de wax in de gaten. :p
 
1x per jaar polijsten is goed te doen, hoor. Helemaal als je het werk moet uitbesteden! :D

Zorg er gewoon voor dat je de auto bij voorkeur nét voor de zomer laat behandelen, dan zelf op de juiste manier wassen om krassen/swirls te voorkomen en hou de wax in de gaten. :p

Dat verbaast mij nu zo. Ik was hem keurig zoals zou moeten: goede mitts, Gyeon Bathe +, 2 emmers. Waar komen al die swirls vandaan?! Dat moet dan toch haast van mijn eigen handwasje komen....:eek:
 
Wat is het voor auto? De ene lak is de andere niet, dus er zijn grote verschillen in hardheden en dus ook in de mate waarin er swirls ontstaan.

Wat kan je er tegen doen?

- Goede prewash (foam of via pompsprayer)
- Hogedrukreiniger is in mijn ogen een must. Hiermee kan je enorm veel zooi van je auto spuiten zonder de lak aan te raken.
- Mitt nog vaker uitspoelen.
- Gebruik maken van een blower i.p.v. doeken om de boel te drogen.

Ook kan je een coating aanbrengen. Dat zorgt voor wat extra krasbestendigheid.

Overigens vroeg ik me af hoe het kan dat je na 7 maanden en 15.000 km nog zo'n goede beading en sheeting hebt, maar als je met Bathe+ wast is dat niet zo verwonderlijk ;)
 
Nieuw Dat verbaast mij nu zo. Ik was hem keurig zoals zou moeten: goede mitts, Gyeon Bathe +, 2 emmers. Waar komen al die swirls vandaan?! Dat moet dan toch haast van mijn eigen handwasje komen....:eek:

Naast de manier van goed wassen om swirls en krasjes zoveel mogelijk te voorkomen, vergeet dan niet dat je auto ook met flinke snelheden over de weg raast. Opgeblazen zand/vervuiling rij je met je auto doorheen, insecten vliegen over je auto, plassen water waar doorheen gereden word, etc.

Ik polijst soms een auto en als ik de eigenaar na een maand weer eens opzoek of tegen kom, dan zie je soms al swirls en krasjes. Mijn vraag dan; ''Ooh, je wast hem niet zo netjes, zie ik?'' ... ''Ik moet hem nog steeds voor de eerste keer wassen''.



Greeetz
 
Wat is het voor auto? De ene lak is de andere niet, dus er zijn grote verschillen in hardheden en dus ook in de mate waarin er swirls ontstaan.

Het is een Renault Talisman, Initiale Paris Edition.

Wat kan je er tegen doen?

- Goede prewash (foam of via pompsprayer)
- Hogedrukreiniger is in mijn ogen een must. Hiermee kan je enorm veel zooi van je auto spuiten zonder de lak aan te raken.
- Mitt nog vaker uitspoelen.
- Gebruik maken van een blower i.p.v. doeken om de boel te drogen.

Ik pas eigenlijk alles toe wat je schrijft , behalve het gebruik van doeken om de auto te drogen (doe ik eigenlijk nooit).

Overigens vroeg ik me af hoe het kan dat je na 7 maanden en 15.000 km nog zo'n goede beading en sheeting hebt, maar als je met Bathe+ wast is dat niet zo verwonderlijk ;)

ja, dat spul is meesterlijk!