• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nanolex Si3D coating, heeft washcoat nog zin?

GlennM

Detailing trainee
13 feb 2019
4
35
Hallo,

Mijn naam is Glenn, kom uit West-Vlaanderen, België en rijd sinds kort met een nieuwe Hyundai i30n Performance in Micron Grey.

114576


ik heb beslist om dit weekend, samen met iemand (Bjorn) die wat meer ervaring heeft, een Nanolex Si3D coating aan te brengen.
Mijn vorige wagen, een Golf mk6 GTI werd ook telkens onder handen genomen met Nanolex producten, echter heb ik hier nooit een "echte" coating op laten aanbrengen.
De keuze voor Nanolex kwam er omdat ik reeds een heleboel producten heb van dit merk en dus liever niet ga "mengen" als het op coatings of toppings aankomt.

Voor mij is het dus de eerste maal dat ik dergelijke coating zal aanbrengen. Bjorn heeft dan weer enkel ervaring met Gyeon.
Na mijn research is gebleken dat je een tweede laag Si3D binnen het kwartier moet aanbrengen gezien deze zichzelf zou afstoten indien je langer wacht.
Dit deed me onmiddellijk denken aan het feit dat ik na het wassen bijna altijd nog eens een laagje Nanolex washcoat aan breng. Heeft dit nog zin op een Si3D coating?

Mochten er nog tips zijn over het aanbrengen van de Si3D coating dan hoor ik het graag.

Bedankt,
Glenn
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: StijnV
Welkom!

Gave bak zeg!
Ik heb zelf geen ervaring met Nanolex Lak coatings. Maar, je kan inderdaad de coating extra beschermen met een shampoo met een 'wax' toevoeging erin. Of met een spraywax.

Dit hoeft echt niet na iedere wasbeurt hoor :)
 
  • Leuk
Reactions: GlennM
Jezelf inlezen over de basis van coatings aanbrengen is al een goede start. De persoon die al ervaring heeft zal ook bij Nanolex prima zijn ding kunnen doen na wat inlezen. ;)

De Si3D heeft zelf al geweldige beading en sheeting, dus ik zou deze niet optoppen met een wax. (Welke juist absorbeert i.p.v. afstoten). Een product zoals Washcoat / Reactivating Shampoo of andere vergelijkbare producten zullen de coating wat ''ontzien'' door zelf een klein laagje te creëren. Dit is in mijn opinie altijd goed. :D
 
  • Leuk
Reactions: GlennM
Die washcoat zou ik in de eerste 2-3 weken nog niet aanbrengen.
Dan weet je zeker dat je coating goed is uitgehard en geen vlekken gaat veroorzaken.
 
  • Leuk
Reactions: GlennM en RoyR
Mooie auto Glenn! Wat ik altijd doe met Nanolex si3d is zijn grote panelen verdelen in 4e (bijv dak en motorkap) en kleine panelen verdelen in 2e of zelfs in 1 keer coaten. Na de eerste laag breng ik meteen een tweede laag aan en zo ga ik heel de auto rond. Nanolex is goed te onderhouden met een normale shampoo en om de coating eens in de zoveel tijd een boost te geven zou je washcoat kunnen gebruiken. Wat in zelf sowieso altijd doe bij auto's die nanolex coating hebben een extra laag nanolex Sifinish er op zetten om de zoveel tijd (meestal om de 3 tot 4 maanden). Succes met het beschermen van je mooie bak!
 
  • Leuk
Reactions: GlennM
Welkom bij de club, ik zou in dit geval als je echt de washcoat wilt aanbrengen wachten totdat de coating is uitgehard en dan aanbrengen. Echter doe ik zelf altijd de coatinflg onderhouden met Nanolex sifinish Gr michel
 
  • Leuk
Reactions: GlennM
Bedankt iedereen voor de reacties! Weer enkele tips bijgeleerd, waarvoor dank!

@Marcel1973 De i30n rijdt een stuk beter dan de Golf mk6 GTI, maar hij is dan ook 10j jonger. De prijzen in NL voor deze wagen zijn absoluut belachelijk (48k, België 36k).
Dat is dan ook de reden waarom ze bij jullie zo weinig verkocht worden, wat uiteraard zeer jammer is. 36k is al niet min voor een wagen trouwens, gelukkig kon ik nog een actie meepikken van 7% korting.

@The Joy Of Detailing Het is grijs, maar onder bepaalde lichtinvallen komt er soms een licht paarse schijn door. De foto bovenaan geeft niet goed het kleur weer en is absoluut niet blauw. Vermoedelijk had de gsm het wat moeilijk met witbalans door de lichten van het tankstation en was toen ook al donker.
Hier een foto toen hij nog stond te wachten bij de dealer:

114645

@Michel Kuijpers Dat product heb ik nog niet en gebruikte tot nu toe altijd de Final Finish tijdens het afdrogen. Als de Final Finish op is zal is zeker de SiFinish eens bestellen of zijn dit 2 totaal verschillende producten?

Mogen de harde plastic onderdelen (sideskirts, diffuser) ook behandeld worden met Si3D of moet hier absoluut contact vermeden worden en Trim Rejuvenator gebruikt worden in de plaats?
Indien Si3D hiervoor gebruikt mag worden, mag daar Trim Rejuvenator op gebruikt worden (na x-aantal maanden)?

Nogmaals dank voor de tips!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Marcel1973 en RoyR
@GlennM de final finish gebruik ik zelf ook. Voornamelijk voor de dorpels. Het verschil is dat de final finish meer een detailer i. De sifinish laat zelf nog een laagje achter. Dit is een voordeel voor de coating. Ik heb hier een tikd terug een review over geschreven waarin het verschil beschreven wordt. Op de kunstof delen zou ik trim rejuvinator gebruiken. Si3d is meer de lak en velgen bedoelt. Maar beter is het om bv gyeon trim te gebruiken op hard plastic, deze houdt langer op de trims.
 
  • Leuk
Reactions: GlennM
Zoals eerder gemeld was het vorig weekend tijd om de Si3D coating aan te brengen.
Was toch blij dat ik iemand naast me had die eerder met deze producten gewerkt had, maar uiteindelijk is het ook geen kernfysica. Goed ontvetten, aanbrengen en weer goed afwrijven zonder lange pauzes waren zowat de belangrijkste punten van dit weekend. Daarna nog een nachtje in de garage achtergelaten en zondagvoormiddag kon ik 'm terug ophalen. Uiteraard was het goede weer het perfecte moment om een kleine shoot te doen. De eerste (lichte) regen van gisteravond toonde al meteen de goede werking.

114828


114829


114830


114831


114832