• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nappa leer met ventilatie

a1970

Detailing addict
12 jan 2009
46
52
Ik heb een een auto gekocht met leren stoelen Nappa leer, deze heeft stoelventilatie hoe kan ik het beste dit leer schoonmaken en onderhouden.
 
Ben zelf erg veel bezig met lederen interieurs, maar heb werkelijk geen idee hoe je geperforeerd leder moet onderhouden. In elk geval geen ledervet gebruiken (sowieso niet, omdat het gaat glimmen) maar een goede conditioner als Gliptone. Alleen moet je dus voorkomen dat de gaatjes verstopt raken, ik zal heel weinig product aanbrengen op een badstoffen pad en meerdere malen een hele dunne laag aanbrengen. Voor het aanbrengen van de conditioner kun je het beste de Gliptone reiniger of Colourlock reiniger gerbuiken i.c.m een paardenhaarborsteltje. Zo houd je het leder mooi schoon en mat. Het beste is 4x per jaar het leder te reinigen en te voeden. Altijd oppassen met instappen dat je niet langs de wangen schuurt met je broek, zo onstaat instapslijtage/schade aan de wangen. Succes!
 
Gliptone conditioner werkt gewoon prima op geperforeerd leder hoor, gewoon dun aanbrengen (het is geen boter voor op brood;) ) met een licht vochtige badstof pad, vooraf even goed verdelen over de pad en inwrijven maar.
Bij auto's die een complete interieurjob krijgen conditioneer ik meestal in 2 dunne laagjes met enkele uren (meer is niet erg) er tussen, dat gaat beter dan 1 dikke laag.

Uiteraard leder vooraf wel heel goed reinigen.

Onlangs zelf nog een interieur met geperforeerd leder gedaan (had ook ventilatie):

_DSC0943.jpg


_DSC0950.jpg
 
Bedankt voor de snelle reacties, dus eerst reinigen met gliptone en dan Gliptone conditioner, het leer is nu mooi mat dat blijft dan ook zo. heb wel eens conditioner gebruikt van Swissvax maar deze bleef eerst stinken en toch wel land glimmen.
 
De leerproducten van Swissvax komen van colourlock. Colourlock zelf biedt diverse producten aan voor het reinigenen onderhouden van leer. Gliptone is bij Carclean.com te verkrijgen en schijnt ook super te werken.
 
Als de stoelen echt aan de vuile kant zijn doe ik nog wel eens wat APC 1:10 en dan voorzichtig inborstelen met zo'n zachte borstel voor leer, en dan afnemen met een microvezeldoek alvorens met de cleaner aan de gang te gaan.

Soms hebben ze het nodig, soms niet, zie je snel genoeg als je met de Cleaner aan de gang gaat.
 
Powersponsje is idd "if all else fails" zegmaar, niet meteen mee beginnen, en als je m wel gebruikt, met beleid.
 
Ik heb wel eens gehoord dat microvezel niet echt goed is op leder, doordat je door de licht schurende werking de toplaag van je leder wegdoet.
Weet niet wat er juist van waar is, maar ik denk dat je dan ook niet meer met microvezel op je lak moet zitten.

Voor de cleaner van gliptone, smeer je het leer dan eerst in met een badstof appplicator en dan inwrijven met een borstel?
 
Microvezels schuren juist niet natuurlijk. Maar er wordt wel altijd badstof geadviseerd voor leer, waarschijnlijk door de opname van het product in de badstof waardoor je dit beter verdeeld over het leer.

Hier heb je nog een mooi stappenplan:

1. Alle vervuiling wegzuigen + leer afnemen met vochtige doek + latex handschoenen aan
2. Reiniger op badstofpad doen, op leer uitwrijven. Hierna met een borstel erover met aandacht voor de nerven.
3. Herhalen tot vuil weg is, niet te sterk wrijven. Met vochtige doek restanten weghalen, daarna met droge doek afnemen. Laat het opdrogen (niet in de zon).
4. Met een badstofpad de leder protector of conditioner zeer dun aanbrengen en laten drogen. De volgende dag 1x herhalen voor optimale bescherming.